Browsing by Author "Işık, Muhittin"
Now showing items 1-4 of 4
-
A Recommender Model Based on Trust Value and Time Decay Improve the Quality of Product Rating Score in E-commerce Platforms
Most of the existing products rating score algorithms do not take fake accounts and time decay of users' ratings into account when creating the list of recommendations. The trust values and the time decay of users' ratings to an item may improve the quality of product rating score in e-commerce platforms especially when it is thought that nowadays the majority of customers read the reviews before making a purchase. In this paper we first introduce the concept trust value of users by explaining its ...
-
AN EFFECTIVE ROCOMMENDER MODEL FOR E-COMMERCE PLATFORMS
Sahte kullanıcı hesapları, veri tabalarındaki seyreklik problemlerinden dolayı özellikle yeteri kadar kullanıcı tarafından puanlanmamış ürünlerde tavsiye algoritmalarını kolaylıkla etkileyebilmektedirler. Genellikle bu kullanıcı hesapları kendi ürününün puanını artırmak isteyen ürün sahipleri olabildiği gibi herhangi bir ürünü veya şirketi karalamak isteyen kötü niyetli kişiler de olabilmektedir. Bu durum birçok şirketin veri tabanı yoğunluğunun %1 den daha az olduğu düşünülürse e-ticaret ortamlarına ...
-
The impact of text preprocessing on the prediction of review ratings
With the increase of e-commerce platforms and online applications, businessmen are looking to have a rating and review system through which they can easily reveal the feelings of customers related to their products and services. It is undeniable from the statistics that online ratings and reviews attract new customers as well as increase sales by means of providing confidence, ratification, opinions, comparisons, merchant credibility, etc. Although considerable research has been devoted to the ...
-
Improving the quality of recommender systems in e-commerce platforms / E-ticaret platformlarında tavsiye sistemlerinin kalitesinin geliştirilmesi
Tüm dünyayı kasıp kavuran Covid-19 pandemisi, globalleşen dünya ile birlikte zaten etkisini her geçen gün artıran e-ticaretin, gelecek ticaret dünyasındaki yerine net bir ışık tutmuştur. Bu pandemi süreci, hangi sektörde olunursa olunsun işlerini bir nebze de olsa internet üzerinden yürütebilen şirketlerin ayakta kalabileceğini, geriye kalanların ise büyük bir hezimete uğrayabileceklerini gösterdi. Günümüzde insanlar günlük ihtiyaçlarını bile internet üzerinden giderme yolunu seçince, şirketlerin ...