Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorBayraktar, Gülümser Denizen_US
dc.contributor.authorŞengül, Bensu
dc.date.accessioned2019-07-12T08:40:51Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:40:51Zen_US
dc.date.issued2017en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2445
dc.description.abstractin this dissertation i try to answer the following questions: What are the constants for the manufacturing sector of Turkey in the last decade? What are the indicators that are changed within the manufacturing sector? To answer these questions i use Annual industry and Service Statistics dataset years from 2003 to 2014. i do exploratory and descriptive statistical work to analyze the structure of manufacturing sector. i do also use Pavitt Taxonomy a new methodology for Turkish manufacturing sector to categorize economic activity. After that we decomposed the labor productivity into two: the intra-industry productivity and its structural components. My analysis showed that there is no significant change in the structure of Turkish manufacturing sector. The share of low-tech and high-tech sectors were decreased while the share of medium-low-tech was slightly increased according to main indicators such as value added share of employment and investment. Also science-based sectors were decreased according to the same indicators. Another important finding is that the intra-industry labor productivity growth increased significantly between 2004 and 2014 in the manufacturing sector. Yet the static-shift effect (the structural change) was negative within the industry during this period.en_US
dc.description.abstractBu tezde son dönem Türkiye sinemasında yakın dönem ataerkilliği ile kadının temsili konusu işlenmiştir. Lisansını ve Yüksek Lisansını Sinema ve Televizyon alanında yapmış bir kadın olarak, ülkemizdeki kadın temsili sorununa ilgim beni bu tezi yazmaya teşvik etti. Bu çalışmanın amacı, sinemamıza hâkim eril dile son dönemde kadın yönetmenler tarafından alternatif bir dişil dil getirilmiş olduğunu belirtmektir. Sınırlılığım Araf (Yeşim Ustaoğlu, 2012), Gözetleme Kulesi (Pelin Esmer, 2012) ve Mustang (Deniz Gamze Ergüven, 2015) filmleridir. Yöntemim ise literatür taraması, film izleme ve film analizi olmuştur. Tezin birinci bölümünde ataerkillik kavramı Engels'in aile ve topluma bakış açısı üzerinden açıklanmıştır. Birinci bölümün devamında özet olarak ataerkilliğin geçirdiği dönüşüme, kadının değişen konumuna ve kısaca Türk sinemasında kadının temsiline yer verilmiştir. İkinci bölümde ise seçilen üç film analiz edilerek yönetmenlerin oluşturdukları dişil dil irdelenmiştir. Tüm bu analizler ve çalışmanın sonucunda anlaşılmıştır ki, kadını gerçekçi bir biçimde yine kadınlar temsil edebilir ve ancak bu şekilde sinemaya hâkim eril dile alternatif bir dişil ses duyulabilir. Lâkin Mustang filminin analizi sonucu anlaşıldığı üzere, bunu başarmak için yalnızca kadının kadını anlatmış olması yeterli değildir. Kadın, kadını ancak Araf ve Gözetleme Kulesi filmlerindeki gibi eril dilin hegemonyasından arınarak anlattığında yüzyıllardır süregelen bu gerçekdışı temsilden dışarıya çıkarabilir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAtaerkilen_US
dc.subjectKadın Temsilien_US
dc.subjectEril Dilen_US
dc.subjectDişil dilen_US
dc.subjectTürkiye Sinemasıen_US
dc.subjectPatriarchyen_US
dc.subjectRepresentation of womanen_US
dc.subjectMale languageen_US
dc.subjectFemale languageen_US
dc.subjectTurkish cinemaen_US
dc.titleGözetleme kulesin'nden Mustang'e : 'kadınlar araf'ta!' : Türkiye sinemasında oluşan dişil dilen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid469435en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record