Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorBozdağ Bucak, Çiğdemen_US
dc.contributor.authorYavuz, Nilufer Zeynep
dc.date.accessioned2019-07-12T08:43:03Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:43:03Zen_US
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2595
dc.description.abstractThis study analyzes the narrative structure of the computer games after the emergence of the computer technology which provides an opportunity for the game designers to create more extensive narrative structures. The aim is to introduce a framework which contains J. Campbell’s “monomyth” theory and C. Vogler’s modernization of the same theory specify the indicatives thereafter create an understanding of game narrative in an approach that is correspondent with the classical narrative structure. This thesis tries to indicate whether the entrance of a new perception of technology which brings the interactivity notion to human life changes the practices and the fundamentals of the classical narrative structure. The purpose of this thesis is to understand how the adventure game scenarios are constituted to see if the structure of the games have overtones of the classical narrative and to determine the influence of the interactivity by picking two games of adventure genre and analyzing their quest lines.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, oyun tasarımcılarının daha geniş anlatı yapıları oluşturmalarına imkân tanıyan bilgisayar teknolojilerinin gelişimden sonra ortaya çıkan anlatı yapısını analiz etmektedir. J. Campbell'ın "monomit" teorisini ve C. Vogler'ın, yine aynı teorinin bir modernizasyonu olan teorisini içeren bir akademik çerçeve oluşturmak, teorinin belirleyici özelliklerini belirlemek, daha sonrasında ise klasik anlatının yapısına paralel bir yaklaşımda oyunların anlatısındaki yapıyı ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu tez, yeni bir teknoloji algısıyla beraber insan yaşamına giren interaktivite olgusunun, klasik anlatı yapısının uygulamalarını ve temellerini değiştirip değiştirmediğini göstermeye çalışmaktadır. Bu tezin amacı, macera türünden iki adet oyun seçip görev ağacını analiz ederek macera oyunu senaryolarının nasıl oluşturulduğunu anlamak, oyunların yapısında klasik anlatının izlerinin nasıl yer aldığını görmek ve bu duruma interaktivitenin etkisini belirlemektir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectNarrativeen_US
dc.subjectNarrative structureen_US
dc.subjectClassical narrativeen_US
dc.subjectHero’s Journeyen_US
dc.subjectMonomythen_US
dc.subjectVideo gamesen_US
dc.subjectInteractivityen_US
dc.subjectAdventure gamesen_US
dc.subjectDigital narrativeen_US
dc.subjectDigital storytellingen_US
dc.subjectAnlatıen_US
dc.subjectAnlatı yapısıen_US
dc.subjectKlasik anlatıen_US
dc.subjectKahramanın Yolculuğuen_US
dc.subjectMonomiten_US
dc.subjectVideo oyunlarıen_US
dc.subjectİnteraktiviteen_US
dc.subjectMacera oyunlarıen_US
dc.subjectDijital anlatıen_US
dc.subjectDijital hikâye anlatıcılığıen_US
dc.titleChallenging the influence of interactivity on narrative structures in digital games. An analysis of adventure genresen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid532035en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record