Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorYanardağoğlu, Eylemen_US
dc.contributor.authorDaloğulları, Deniz
dc.date.accessioned2020-06-16T10:33:48Zen_US
dc.date.available2020-06-16T10:33:48Zen_US
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2906
dc.description.abstractThe current study investigates the special in-group dynamics of women between 55-65 years, and demonstrates the need for "Facebook usage" for that specific age group. The research question assesses the reasons behind the Facebook usage need and intention, for the women between 55-65 years. It is true that the underlying reasons behind social media usage is related to many sociologic and psychological factors, and the Facebook usage of women aged between 55-65 can only be explained by first examining the sociologic and psychological needs of the women in the group. The current study is important at the point of being the first study in Turkey, which especially focuses on the social media usage of middle-aged women, rather than focusing on the social media usage trends among youth, and which investigates the underlying hidden reasons behind Facebook usage. In the scope of the research, interviews are conducted with 15 participants and the results are investigated by sentiment and qualitative analysis. Participants are 55-65 year old women and in addition to that conducted with 10 participant 18-35 year old women for comparison. According to the results of the study, it is found out that women aged between 55 and 65 mainly use Facebook for the reasons of self-actualization, socialization and self-valuation. In addition, even though the middle aged women use Facebook in the same amount or less than the young people, they attach a higher meaning on Facebook. It can also be said that women in 55-65 age group relate Facebook with their self-identity.en_US
dc.description.abstractMevcut çalışma 55-65 yaş aralığındaki kadınların demografik özelliklerini ve bu yaş grubundaki kadınların Facebook kullanımının ne şekilde geliştiğini ve söz konusu yaş grubu için Facebook kullanımının altında yatan sebepleri incelemektedir. Özellikle bu yaş grubundaki kadınlarda Facebook kullanımının sosyolojik ve psikolojik faktörlerle yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Bu kapsamda, mevcut çalışma, gençlerden ziyade orta yaş grubundaki kadınlarda Facebook kullanımını inceleyen ve 55-65 yaş arası kadınları Facebook kullanma ihtiyacına iten sebepleri araştıran ilk çalışma olması bakımından büyük önem taşımaktadır. Araştırma kapsamında 55-65 yaş aralıklarındaki kadın 15 katılımcıyla röportaj yapılmış, sonuçlar duygu analizi ve kalitatif analiz yöntemiyle incelenmiştir. Karşılaştırma için 18-35 yaş aralıklarındaki 10 katılımcı ile de görüşülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre, 55-65 yaş aralığındaki kadınlar kendilerini gerçekleştirme, sosyalleşme ve kendilerini değerli hissetme sebepleriyle Facebook kullanmaktadırlar. Buna ek olarak, 55-65 yaş arası kullanıcılar gençlere oranla Facebook'u daha az kullansalar dahi, Facebook'a daha derin ve kişisel anlamlar yüklemekte, Facebook'ta yarattıkları kimlikleri kendi öz kimlikleriyle özdeşleştirmektedirler.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectSocial Media Identityen_US
dc.subject55-65 Years Old Womenen_US
dc.subjectSocializingen_US
dc.subjectIdeal Selfen_US
dc.subjectSocial Pressureen_US
dc.subjectSelf-actualizingen_US
dc.subjectSosyal Medya Kimliğien_US
dc.subjectOrta Yaş Ve Üstü Kadınlaren_US
dc.subjectSosyalleşmeen_US
dc.subjectİdeal Kİşiliken_US
dc.subjectSosyal Baskıen_US
dc.subjectKendini Gerçekleştirmeen_US
dc.titleFacebook usage for the women between the ages 55-65 years olden_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid436963en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record