Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın, Mehmet Nafizen_US
dc.contributor.authorBilen, Metin
dc.date.accessioned2020-06-23T09:34:57Zen_US
dc.date.available2020-06-23T09:34:57Zen_US
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2941
dc.description.abstractCompanies' business operation methods and processes have been vigorously affected by the reflection of electronic business to economy. Product-focused business model, which is executed by traditional companies, has been changed to customer-driven business model due to the speed and facility of communication among project members. The impact of end-users has been changed in a good way by the computers and mobile devices on e-commerce world. Customers have more power thanks to the increase of alternatives meeting the customer needs, pricing policy executed among competitors, competition to provide services, and ease of access to products. The power of customers has been increased by reason of being digital, and it conduced more demanding and hardly satisfied customer mass. Adopting information technologies to a business process, increasing productivity and speeding up the process has become the main purpose of e-commerce companies. The capability of parallel execution between processes implemented in software projects and e-commerce business process is a curiosity. This thesis raises the issue of how an agile software development method catches up the same tempo and the same success with the software projects business dynamics. In particular, this research aims to understand the practice of adapting an agile method to various e-commerce software development projects from a framework adopted in method engineering. The framework employs static and dynamic aspects of the fragments of a method along with artifacts and actors types. We conducted a case study in one of the leading e-commerce companies where many software development projects have been examined extensively. We found plenty of project characteristics with respect to business dynamics, project organizations, and product characteristics which have been essential to understand an extent to which the method fragments have been adapted. This research is an attempt to surface the context in which the method is adapted to the project or vice versa.en_US
dc.description.abstractElektronik ticaretin ekonomiye yansımasıyla birlikte, işletmelerin iş yapış biçimleri, iş süreçleri ciddi manada değişmiştir. Geleneksel iş modellerinde uygulanan ürün odaklı yapı, proje üyeleri arasındaki iletişimde hız ve kolaylıklar sebebi ile müşteri odaklı bir iş modelinin uygulanmasını zorunlu kılmaktadır. Bilgisayar ve mobil cihazlar ile birlikte e-ticaret (elektronik ticaret) nihai üketicinin konumu farklılaşmıştır. Müşterilerin ihtiyaçlarına sunulan alternatiflerin artması, rakip firmalar arasında uygulanan fiyat politikaları ve kaliteli hizmet sunma yarışı ve ürüne erişilebilirlilik ile birlikte müşteri artık daha çok söz sahibidir. Tüketicilerin gücü dijitalleşme ile birlikte artarken, daha talepkar, daha zor tatmin edilen bir müşteri kitlesiyle karşı kaşıya kalınmış, bilişim teknolojilerinin iş süreçlerine entegre edebilmek verimliliği ve süreçleri hızlandırmak e-ticaret şirketlerinin ana hedeflerinden biri olmuştur. Yazılım projelerinde uygulanan süreçlerin, e-ticaret iş süreçleriyle birlikte aynı paralellikte yürütülüp yürütülemeyeceği merak konusudur. E-ticaret adı altında genelleşen firmaların temel amacının ticaret yapmak olduğu düşünülürse, yazılım projelerinin ticaret dinamikleri ile ne kadar tempoyu ve başarıyı AGILE ile yakalayacağı konu edilmiştir. Özellikle, bu araştırma ile e -ticaret yazılım geliştirme projelerinde çevik yöntemlerin adaptosyon süreçlerinin anlaşılması amaçlanmıştır. Agile framework'üne ait kısımlar ve bu framework içerisinde bulunan aktörler statik ve dinamik bakış açısıyla uygulanabilmektedir. Çalışmamızda lider bir e-ticaret şirketine ait birkaç yazılım projesi geniş kapsamlı olarak incelenmiştir. Araştırma sonrasında bazı projelerin niteliği ve ticaret dinamikleri, proje organizasyonu, ürün nitelikleri bakımından metoloji yöntemlerinin adapte edildiği tespit edilmiştir. Bu araştırma yüzeysel olarak hangi metotların projeye yada hangi projelerin yöntemlere adapte edilebileceğini araştırmaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAgileen_US
dc.subjectE-commerceen_US
dc.subjectSoftware Projecten_US
dc.subjectProject Managementen_US
dc.subjectMethod Adaptationen_US
dc.subjectE-Ticareten_US
dc.subjectYazılım Projesien_US
dc.subjectProject Yönetimien_US
dc.subjectYöntem Mühendisliğien_US
dc.titleAdoption of an agile approach to e-commerce software development projectsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yönetim Bilişim Sistemleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid392372en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record