Show simple item record

dc.contributor.advisorAkser, Muraten_US
dc.contributor.authorKahraman, Elifen_US
dc.date.accessioned2020-07-27T12:10:19Zen_US
dc.date.available2020-07-27T12:10:19Zen_US
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/3077en_US
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to analyze the cinematic representations of American characters in Turkish comedy films. It claims that through comedy films Turkish society expresses its feelings and thoughts about Americans. This study suggests that Turkish comedies that represent American characters are not only aimed at providing amusement to Turkish audiences but also express feelings on changing the power relations of the real world. While these comedies turn the power relations upside down, they make Turkish characters superior because of the fact that American representations just include the American military and CIA, which are regarded as powerful institutions. Beating these institutions provides superiority to the Turkish side in representations. From this point of view, this study includes the changing relations between Orientalism and Occidentalism via these films.For the study, five films have been chosen (Five Masqueraders " Iraq, Americans at Black Sea " 2, European, Ottoman Republic and Super Spy K9) to show American representations that are related with the American military and CIA. It explores the three findings of physical, behavioral and linguistic representations of the American characters. This study is important in that it unites American Studies and Film Studies and it also the first that examines American representations in contemporary Turkish comedy films. The main aim of this study is to reveal the hidden thoughts and feelings about Americans in general from the perspective of Turkish comedies.en_US
dc.description.abstractBu tezin amacı, Türk komedi filmlerindeki Amerikalı karakterlerin sinematik temsillerini incelemektir. Bu çalışma, Türk toplumunun Amerikalılar hakkındaki hislerini ve düşüncelerini komedi filmleri vasıtasıyla ifade ettiklerini iddia eder. Bu çalışma, Amerikalı karakterleri temsil eden Türk komedilerinin Türk seyircisine sadece eğlence sağlamayı amaçlamadığını, ayrıca bu filmlerin gerçek dünyadaki güç ilişkilerini değiştirme hakkındaki hislerini de ifade ettiğini önerir. Bu komediler güç ilişkilerini ters yüz ederken Türk karakterleri üstün kılmaktadırlar; çünkü Amerikan temsilleri sadece güçlü kurumlar olarak görülen Amerikan ordusu ve CIA bürosuna mensup kişileri içerir. Bu kurumları yenmek temsilde Türklerin tarafında üstünlük sağlamaktadır. Bu açıdan, bu çalışma bu filmler aracılığıyla Oryantalizm ve Oksidentalizm arasındaki değişen ilişkileri de içerir.Bu çalışma için beş film seçilmiştir: Maskeli Beşler ? Irak, Amerikalılar Karadeniz'de ? 2, Avrupalı, Osmanlı Cumhuriyeti ve Süper Ajan K9. Seçilen bu filmler Amerikan ordusu ve CIA bürosuyla ilişkili Amerikalı temsilleri göstermek içindir. Bu çalışma fiziksel, davranışsal ve dilsel temsil açısından üç bulguyu içerir. Ayrıca, bu çalışma Amerikan Çalışmaları ve Film Çalışmalarını birleştirmiş olma niteliğine sahip olması ve günümüz Türk komedi filmlerinde ki Amerikan temsillerinin ilk kez incelemiş olmasından dolayı önemlidir. Bu çalışmanın esas amacı Türk komedilerinin bakış açısından Amerikalılar ile ilgili gizli düşünce ve hisleri açığa çıkarmaktır.en_US
dc.language.isoEnglishen_US
dc.publisherKadir Has Universityen_US
dc.titleArm-wrestling a super power: American representations in Turkish comediesen_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : American Culture and Literature en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record