ARE THE ARBITRATORS SUITABLE TO APPLY PUBLIC POLICY PROVISIONS IN INTERNATIONAL COMMERCIAL ARBITRATION?
Abstract
States virtually maintain some restrictions upon the subject matter
of arbitration such as states’ public policy provisions. The extent of public policy in the
international commercial arbitration becomes more comprehensive than that of the New
York Convention, where it might be a defence against enforcement when the arbitral
award is rendered; hence the problem occurs only at the final stage of arbitral process.
Besides that, arbitrability also directly relates to public policy provisions that has effect
on the base of the arbitration agreement or, more specifically, arbitration clause. It
seems that arbitrators will have more discretion in arbitration process as to applying of
domestic public policy provisions in the future, but are they really suitable to do that? Küreselleşen dünyada ekonomilerin gönencini artırmak, tedarik sürecini kısaltarak uluslararası ticarete hız kazandırmak yalnızca ortaya çıkan ticari sorunları olabildiğince
kısa ve etkili yöntemlerle çözerek hakkaniyetli bir biçimde neticelendirmekle mümkün olabilecektir. Ticari tahkim, tarafları uzun mahkeme prosedürlerinden ve yavaş işleyen bürokrasilerden vareste tutarak bu sorunların çözümünde anahtar rol oynamakta; peki ya uluslararası
alanda görev alan ticari tahkim hakemleri çok iyi tanımadıkları dış ülkelerin kamu politikalarına uygun, uygulamaya koyulabilir kararları vermeye ehiller midir? Yoksa bu mesele yalnızca halihazırda meslekleri ve eğitimleri gereği ülkelerin kültürlerini, geleneklerini, iç hukuklarını bilen, uygulamalara ve içtihatlara aşina olan hakimlere mi bırakılmalıdır? Okumakta olduğunuz makalede bu konuda doktrinde kabul görmüş iki zıt görüş karşılaştırılmış,
gerekçeler ve çekinceler de irdelenerek yeni bir yaklaşım getirilmiştir.