Lise Öğrencilerine Tasarım Eğitimi Üzerine Farkındalık Kazandırmak İçin Bir Öneri: Tasarım Kampı

View/ Open
Abstract
Bu çalışma, Türkiye’nin pek çok kentindeki
liselerden gelen öğrencilerin tasarım eğitimini ilk kez deneyimledikleri üniversite
birinci sınıf yarıyıl sonunda karşılaştıkları
güçlüklere dikkat çekmektedir. Makale
tasarım alanında eğitim görecek öğrencilerin
yükseköğrenime adaptasyon sürecini incelemektedir.
Kadir Has Üniversitesi Sanat ve Tasarım
Fakültesi 1. Sınıf öğrencilerinin desteği ile
yapılan araştırma kapsamında; Endüstri
Ürünleri Tasarımı, İç Mimarlık ve Çevre
Tasarımı ve Mimarlık bölümlerine kayıtlı 56
öğrenciye uygulanan anketler değerlendirilerek ezbere dayalı, tek çözümlü, öğretmen
merkezli lise eğitiminden, sıra dışı düşünme
gerektiren, sonsuz çözüme dayalı, öğrenci
merkezli tasarım eğitimine geçişte yaşanan
süreç sorgulanmıştır.
Ankete katılan öğrencilerin yaratıcı
düşünme, sorun çözümleme, çözümü sürekli
geliştirme, düşündüğünü çizim yoluyla
aktarma aşamalarında güçlük çektiği göze
çarpmaktadır. Bu becerilerin bir kısmı üniversite eğitimi sırasına aşılanabilse de
tasarım farkındalığının yükseköğrenim öncesinde kazanılması, adaptasyon sürecinde
kritik önem taşımaktadır.
Bu noktada, üniversite öncesi eğitimin yaratıcılığı destekleme odağında yeniden ele
alınması gibi köklü çözümlerin yanında,
tasarım yüksek eğitimi veren kurumların
özellikle lise öğrencilerinin tasarım pratiği
ile ilgili farkındalıklarını arttırmak üzerine
çalışmalar yapması olumlu sonuçlar verebilir. Bu farkındalık arttırma aktiviteleri;
meslek tanıtım günleri, fakülte bilgilendirme
dersleri, akademisyenler ile görüşmeler şeklinde gerçekleşirken, makale deneyimsel
öğrenme kuramı doğrultusunda tasarlanmış
bir atölye çalışması olan Tasarım Kampı’nı
bir öneri olarak sunmaktadır. Lise öğrencilerine yönelik planlanmış olan kamp, öğrencilerin mesleki eğilim ve yönelimlerini belirlemelerine ışık tutmak, kariyerlerinde daha
isabetli kararlar alarak kendilerine uygun
meslekleri seçmelerine yardımcı olmak amacıyla planlamıştır. Makalede, tasarım kampının öğrencilerin tasarım ve tasarım eğitimi
kavramlarını deneyimlemeleri açısından
önemi tartışılmaktadır. This study focuses on adaptation process and
difficulties that freshmen design students have
during their first year at design education.
Based on a survey responses of 56 first year
design students from Interior Architecture and
Environmental Design, Industrial Design and
Architecture departments of Kadir Has
University Faculty of Art and Design; the
article claims that students have difficulties in
the process of transition from high school
education, which is based on memorization,
teacher centred activities, single solution
oriented questions and targeted at the university
exam; towards a design education requires
creativity, multiple solutions, student led
projects.
The survey indicates that participated students
have difficulties on creative thinking, problem
solving, iterating new solutions and expressing
their ideas through drawings. At this point, the
article proposes an experience based learning
module instead of conventional presentations of
design professions. Such an education module
targeting high school students would ease their
adaptation to a design curriculum.The study, examines the process of the Design
Camp, using experiential learning theory and
proposes Design Camp activity as an
encouraging experience for high school students
in order to understand the notion of design and
design education.
Source
Tasarım+KuramIssue
22Volume
12Pages
57-70URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJeU56VTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12469/3267
Collections
Keywords
Tasarım eğitimiAtölye çalışması
Deneyimsel öğrenme
Design Education
Design Camp
Workshop
Experiential Learning Theory