Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorGüvenç, Murat Güvençen_US
dc.contributor.advisorSarioğlu Erdoğdu, Gülsün Pelinen_US
dc.contributor.authorOrhan, Hasan Can
dc.date.accessioned2021-02-18T09:30:33Z
dc.date.available2021-02-18T09:30:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/3943
dc.description.abstractProperty markets are strictly affected by the infrastructure networks. This study explores the impacts of urban infrastructure projects on urban space and housing. From this point forth, the research questions are built upon a case study: Marmaray Mass Rapid Railway System that ties the separated suburban train systems locating on European and Asian sides in Istanbul through an underwater tunnel. These impacts are aimed to observe by analysing the standard land values. Street-based standard land values are specified as the datasets in which population data are also inserted. In this process, conceptualising the network-city relationship is the first step whereas the initial rent theories are studied in the following. After the impacts of urban transportation projects on the property market are reviewed in contemporary literature, it presents a brief history of Istanbul macro form in relation to urban transportation. For the analysis 2010, 2014 and 2018 are chosen as the dataset since 2010 is when the suburban train systems are still in operation; 2013 is when the suburban train systems stop working due to the construction of a new system which is namely the Marmaray. 2014 and 2018 are the date when the Marmaray is partly operated. Specified datasets are analysed in the way of agglomerative hierarchical analysis. Afterwards, clustered groups are visualised on the geographical information systems. Findings indicate that major changes are not displayed on the general view maps and neighbourhood-based maps. However, significant findings are monitored on the street-based maps where findings are observed in detail. By this way, changes of values around the train stations are observed. To sum up, the absence of the suburban train systems causes a change of distribution balance of values more than their existence. Besides, the impacts of the absence of the system are not majorly viewed in the saturated areas. Also, for the areas around the Marmaray train stations that are partly operated, it is indicated some agglomerative increases.en_US
dc.description.abstractKonut piyasası, altyapı projeleri tarafından oldukça etkilenir. Bu çalışma kentsel altyapı projelerinin kentsel mekân ve konut üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu noktadan hareketle, araştırma soruları bir durum çalışması üzerine kurulmuştur. Durum çalışması İstanbul'un Asya ve Avrupa yakalarında bulunan banliyö trenlerini iyileştirilmesi ve deniz altı tünel ile birleştirilmesini amaçlayan Marmaray tren sistemi üzerine kurulmuştur. Konut değerlerinin analizi ile birlikte mekânsal profil değişimlerinin okunması sonucu etkilerin gözlemlenmesi amaçlanmaktadır. Temel veri kaynağı olarak nüfus verilerinin de eklendiği sokak bazında rayiç bedeller alınmıştır. Bu süreç içinde, ağların(network) ve şehrin ilişkisi kavramsallaştırıldıktan sonra kira (rent) teorisi irdelenmiştir. Güncel literatür içinde verilen kentsel ulaştırma projelerinin konut piyasasına etkileri irdelenmiş ve ardından İstanbul tarihsel makro formunun kentsel ulaştırmayla ilişkisi sunulmuştur. Analiz için 2010, 2014 ve 2018 yılları seçilmiştir. Banliyö trenleri 2010 yılında çalışır vaziyette olup 2013 yılında Marmaray çalışmaları yüzünden durdurulmuştur. 2014 ve 2018 yılları, Marmaray sisteminin kısmi şekilde çalıştığı yıllardır. Belirlenen veri setleri kümelenmiş hiyerarşik analize sokulmuştur. Ardından kümelenmiş gruplar coğrafi bilgi sistemleri üzerinden görselleştirilmiştir. Bulgular, büyük değişimlerin mahalle bazında haritalar üzerinde görülemeyeceği, ancak sokak bazında incelenen detaylı haritalarda büyük değişimlerin gözlenebileceğini göstermiştir. Bu yolla, tren istasyonlarının çevresinde bulunan alanlardaki değer değişimleri gözlemlenmiştir. Özet olarak, banliyö tren sistemlerinin yokluğu günlük ulaşımda zorluk yarattığı için değerlerin denge dağılımlarını değiştirmiştir. Öte yandan, banliyö sisteminin yokluğu, kentsel merkezde doygun alanlarda büyük bir değer değişimine yol açmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca, kısmi şekilde çalışmaya açılan Marmaray tren istasyonlarının etrafında yığınsal bir değer artışı olduğu gözlemlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectRailway transportationen_US
dc.subjectHousing marketen_US
dc.subjectData visualizationen_US
dc.subjectDemir yolu taşımacılığıen_US
dc.subjectKonut piyasasıen_US
dc.subjectMarmaray Projesien_US
dc.subjectVeri görselleştirmeen_US
dc.subjectMarmaray Projecten_US
dc.titleSpatial impacts of urban infrastructure: Istanbul Marmaray caseen_US
dc.title.alternativeKentsel altyapının mekansal etkileri: İstanbul Marmaray örneğien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid648512en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record