&S UEIET Commentary

Constructing the Kurds in the Turkish press: a case
study of Htirriyet newspaper

Dilara Sezgin

KADIR HAs UNIVERSITY, ISTANBUL

Melissa A. Wall

CaLiForNIA STATE UNIVERSITY — NORTHRIDGE

While news media research has tended to focus on coverage of minorities within
the West, few studies have examined the Middle Eastern media’ s representations of
non-dominant groups. Among the most noted such groups is the Kurds, a minority
in multiple countries, whose status has been raised globally by its involvement in
both the first and second Gulf wars, yet whose construction by the media of the
Kurds' home countries is virtually unexplored. This study examines coverage of
the Kurds within Turkey as an important case study of the social construction of
minorities. The coverage by Turkey’s biggest daily, Hurriyet, is seen as represent-
ative of the main ideology and the discursive struggles of Turkey's €lite to
articulate the Kurdish identity. Such an examination can help provide a context for
understanding the Kurdish conflict in Turkey, which has resulted in almost 20
years of civil war, and is also significant in the context of Turkey’s changing
relationship with the European Union, which requires Turkey to meet certain
political criteria in order to become an EU member, including protecting its
minorities and allowing them freedom to exercise their culture.

The Kurdsin Turkey

Turkey’s 15 million Kurds comprise the country’s second largest ethnic group and
Kurds make up the fourth largest ethnic group in the Middle East, after Arabs,
Persians and Turks, numbering between 18 and 25 million and inhabiting an area
that overlaps Turkey, Iran, Irag and Syria (Bulloch and Morris, 1992; Olson, 1996).
The Kurds occupied land within what is today called Turkey long before the
modern Turkish identity was established. When the Ottoman Empire collapsed in
1923, it was replaced with a new republic that identified itself with a secular
national Turkish identity rather than religion (Ahmad, 1991). The founder of this
Turkish Republic, Mustafa Kemal Atatirk (Atatirk means ‘Father of the Turks'),

Media, Culture & Society © 2005 SAGE Publications (London, Thousand Oaks
and New Delhi), Vol. 27(5): 787-798
[ISSN: 0163-4437 DOI: 10.1177/0163443705055735]



788 Media, Culture & Society 27(5)

saw religion as a barrier and an obstacle to development. Therefore, he removed
Islam from political discourse and separated state and church.

In the new state structure, still in place, any identity conflicting with the national
state identity — based solely on Turkish culture, language and identity — is not
accepted and faces punishment under criminal law (Igduygu et al., 1999). Since the
inception of the Republic, Kurdish existence has aways been denied, and Kurds
have been forced to assimilate into the dominant culture (Kirisci and Winrow,
1997). Although their numbers are larger than those of any other minority, Kurds
do not have the same rights. Today, there are significant differences in social and
economic standards and opportunities between the southeast (Kurdish homelands)
and other parts of Turkey where the population is mainly Turkish. In the mid-
1990s, the western region’s per capita gross national product was US $2000 and
that of the Kurdish region was US $700 (I¢duygu et a., 1999). When there are
opportunities for investment, the Kurdish areas are not a priority.

Since the inception of the Republic, the Kurds have always rebelled against
Turkey (Cemal, 2003; White, 2000). The most recent conflict lasted almost 20
years and was considered by some a civil war because there was armed struggle in
the region between Turkish soldiers and the Partiya Karkeren Kurdistan (PKK —
Kurdish Workers Party) amost every day (Cemal, 2003). (The PKK was founded
in the 1980s as a Marxist-Leninist revolutionary movement, but later became a
Kurdish nationalist movement [White, 2000; Yavuz, 1999].) The civil war
(1980-99) took 35,000 lives, and ended when the PKK leader, Abdullah Ocalan,
was captured in Kenya. The PKK in no way can be seen as representative of all
Kurds; they killed many civilians, including Kurdish intellectuals who criticized
their violence (Human Rights Watch, 1999).

On a socia level, it is common to see mixed marriages among Kurds and Turks
(Hosgor and Smits, 2002). It is difficult to differentiate between Kurds and Turks
in terms of physical qualities. The only indicator might be a person’s accent when
speaking Turkish. But being open about being Kurdish is not recommended if one
wants to work, especialy for the government (McDowall, 1992). Still, there are
many Kurdish people working in government and the mainstream parties of Turkey
because they blend into the dominant ideology and culture of the country (Kutlay,
2002). Most of the time, it is difficult to determine the percentage of Kurds in any
professiona field: most would refrain from mentioning their background for fear of
discrimination or fear of being misunderstood (Kutlay, 2002). Those who blend in
are able to hold positions in the highest offices of the government.

To some extent, the Kurds of Turkey are similar to the Basques of Spain. Not
every Basque supports the violent actions of the ETA (Euskadi Ta Askatasuna —
Basque Homeland and Freedom). In May 1995, the EU offered the case of the
Basques an example to Turkey in terms of granting rights of cultural self-
expression and giving some political and administrative autonomy to the Kurds
(Kirisci and Winrow, 1997). Turkey’s bid to become a member of the European
Union (EU) — it achieved candidacy status in 1999 — has started a new era for the
country. If it wants to become an EU member, it must improve its treatment of the
Kurds and give them more freedom, proving to the EU that it respects the diversity
and the human rights of non-Turks (Cemal, 2003; Kutlay, 2002).

The Turkish media scene
This study analyzed news article coverage of Kurds from 1997 to 2002 in Hirriyet,

the biggest newspaper in Turkey with a daily circulation of 489,000 and the highest
advertising revenues of al the major Turkish newspapers in this market (Ceylan



Sezgin & Wall, Constructing the Kurds in the Turkish press 789

Investment, 2002). It is owned by Dogan Inc., which, along with Sabah Inc., serves
75 percent of the Turkish readership (Human Rights Watch, 1999). Since
liberalization measures were introduced in the 1980s, Turkey’s media scene has
greatly expanded. Ogan (2003) reports that there are more than 20 national daily
newspapers, 3500 dailies or weeklies and more than 100 magazines. Access to
satellite television and other media originating outside the country is widely
available. At the same time, local media companies such as Dogan now run media
empires in Turkey, spanning print and electronic media (Finkel, 2000; Sahin and
Aksoy, 1993). A few individual channels and newspapers are controlled by smaller
firms, but conglomerate control is a major problem (Ogan, 2003).

Within the context of these changes, the press has become an important political
tool, not just for government officials but for corporate owners; it is characterized
as both lively and critical of the powers that be while also sometimes contributing
to a climate that fosters human rights violations (Alat, 2004; Finkel, 2000; Najjar,
2004; Tunc, 2002). As Algan notes, the ‘state chooses to ignore monopoalistic
practices of these new media corporations, as long as their broadcasts do not
conflict with the state’'s official stance on critical issues such as the Kurdish
struggle’ (2003: 188). Turkish law protects freedom of expression in the press with
some restrictions but those rights are unevenly enforced (Human Rights Watch,
1999). Self-censorship is imposed when sensitive issues, especialy involving
Kurds, are covered (Human Rights Watch, 1999).

The five-year time period of the study — 1997-2002 — was chosen because it
covers two important periods: the last years of civil war between the PKK and the
Turkish Army and the immediate post-civil war period. The capture of the PKK
leader Ocalan in 1999 officially ended the civil war (Cemal, 2003). In the same
year, Turkey gained candidacy status to the European Union. The articles were
collected through a keyword search using Hurriyet's web page search engine. The
keywords — Kurd and Kurdish — produced 400 stories from which every third
article was systematically sampled. All news articles (commentaries and columnists
are not included here) longer than 100 words were included, giving a total of 121
articles. The research questions posed here are: How is Kurdish identity con-
structed in Turkish newspaper coverage? In what ways has that identity changed
within the context of two recent watershed events in Turkey: the country’s civil
war and its bid for admittance into the European Union?

The study employed Van Dijk’'s (1983, 1988, 1991, 1993, 1997a, 1997b, 1998)
critical discourse analysis techniques. The following analytical categories were
used: Topics and Sub-topics (main events, or subjects of discussion); Language
(verbs, adjectives and phrases used to describe the Kurds); Background information
about the Kurds; and Sources in coverage of the Kurds.

Constructing the Kurds

Analysis revealed that coverage of the Kurds fals under six main topics and
several subtopics. These main topics are: the EU membership criteria for Turkey;
the danger of the establishment of a Kurdish state in northern Irag; the PKK and
the capture of the PKK leader Abdullah Ocalan; crime; cultura activities; illegal
Kurdish immigrants in Europe. Each of these is discussed below with subtopics,
sources and emerging patterns noted.

The EU membership criteria for Turkey

Most of the articles fell under this topic, Turkey’s attempt to meet the EU criteria
for recognizing the rights of the Kurds, suggesting that if the EU had not



790 Media, Culture & Society 27(5)

intervened, the Kurds would have been virtually ignored by the mainstream press.
This topic consists of four sub-areas: cultura rights for Kurds, the Kurdish
language; the so-called *Kurdish issue’; and Kurdish political parties.

Cultural rights for Kurds The EU calls for alowing Kurdish broadcasting and
education in Kurdish in schools, or at least in private educationa institutions. In
the coverage, these issues are presented as offensive and divisive of the country.
Kurds are depicted as against the Turkish government, with never ending demands,
or as criminals involved with the PKK. Coverage frames any expression of these
rights as crimina or an indication of the EU’s adversaria feelings towards Turkey.

Government officials comment on cultural rights for Kurds while Kurds are not
the sources for any of these discussions. Kurdish broadcasting and education are
presented as something only the EU wants. The beneficiaries of these rights, the
Kurds, are invisible and thus coverage tends to undermine their existence and
voices. For instance, in 1998, the French foreign affairs minister raised the question
with the Turkish foreign affairs minister saying, ‘Y ou should improve the situation
of Kurds by giving them rights to practice their culture’ (Gurcanli, 1998: para. 1).
The Turkish foreign affairs minister answered, saying, ‘By raising this issue, you
are hurting the feelings of the Turkish nation’ (Gircanli, 1998: para. 1). There is
amost no background information on why Kurds need such rights or why it hurts
the feelings of the Turkish nation to raise the issue. Another article reported:

Vice Prime Minister Devlet Bahgeli is expected to give this message in the
National Security Council meeting: Television broadcasting in Kurdish, Kurdish
being an elective course in schools, and its usage as an education language will
damage the national unity of the country. (‘MGK’nin Gundemi Kurtce', 2002:
para. 5)

On similar lines, another articles notes:

The Justice Minister Hikmet Sami Turk has said that it could not be even dared
to suggest we have education in the Kurdish language; it is against our
constitution . . . the official language of education is Turkish . . . there is no ban
on Kurdish . . . anybody can talk Kurdish; we are not forbidding it' (‘Kurtce
Yasagi yok ki, 2000: para. 2)

In other stories, cultura rights for Kurds are presented as divisive and inspired
by the PKK, or as a result of the EU’s provocations. For example:

[Plarliamentarian Somuncuoglu has said that: ‘The EU’s demand of giving
cultura rights to Kurds is suggesting we be divided and behind it there is the
PKK . .. in cooperation with the EU . . . rather than explaining our redlities to
the EU that we cannot alow these rights, our attitude is submissive and we
show weakness of character.” (‘Karsiyiz Ama Saygiliyiz', 2002: para. 5)

No background information is offered, such as in what ways and how Kurdish
broadcasting and education can damage national unity, or why the EU requires
these standards, which other member countries follow without damaging their
national unity. The issue is introduced as something the EU wishes to use to divide
Turkey. As another news article noted:

Kurds are not a minority according to the Lausanne Treaty. . . . According to
the Lausanne Treaty, only non-Muslims are a minority. . . . Communication of



Sezgin & Wall, Constructing the Kurds in the Turkish press 791

these issues to the Turkish Government created great discomfort among the
officias. . . . The government has informed the EU official, Glinter Verheugen,
that Turkey is not like Western Europe; there are no race differences among
people who live in Turkey. (‘Agir ev 0devi’, 2000: paras 3, 4, 5)

These examples suggest that cultural rights for Kurds are constructed as an
adversarial agenda against Turkey. The articles never quote Kurds themselves
about the issue. The only sources are from the government, so the issue is mostly
told from the government’s point of view. Even the EU’s reason for requiring
cultural rights for Kurds is explained in only a few of the articles.

Presenting issues as divisive and PKK-related leaves no room for any discourse
about the democratic right to broadcast or teach in Kurdish. For instance, when
Kurdish students used their constitutional rights to petition universities for an
elective Kurdish language course, articles depict the non-violent submission of
10,000 signatures to the directors of Turkish universities as follows: ‘The police
have warned that the education in Kurdish campaign is nothing but an effort of the
terrorist organization the PKK’ (‘Emmniyet'ten PKK’, 2002: paras 1, 2). Another
article noted:

The education in Kurdish demand is nothing but an agenda to divide Turkey . . .
some groups of criminals (petitioners) are rebelling against our government . . .
they are part of a murder gang. After all the terror we have experienced, they
have the blood of thousands on their hands. (Sen and Insan, 2002: paras 1, 2)

The tone of the articles suggests that these Kurdish students are guilty, athough
they have not been put on trial for the accusations by the government. The articles
present the students' guilt as an accepted fact and suggest that 10,000 students,
including some from the most prominent universities in Turkey, support the PKK.
The students who presented the petitions were not interviewed.

Kurdish is not a language Elites quoted in the coverage attempt to discredit the
Kurdish language. One article notes, ‘Prime minister Ecevit said . . . not al of
the Kurdish background citizens even speak Kurdish anyway’ (‘Ecevit: Idam
Kalkabilir, 2002: para. 9). Accusing the people who want Kurdish of not being
able to speak it doesn’t take into account that the ban on speaking Kurdish was
lifted only in 1991. As a result of that ban, many generations grew up without
having the chance to learn their mother tongue.

Another article discredits the need for Kurdish TV with scientific data: ‘The
percentage of those who want Kurdish TV is 9.7 percent’ (‘Kurtce Yayin', 2001:
para. 1). The article outlines survey research conducted by a think-tank in Turkey;
1314 Kurds who moved out of the southeastern region of Turkey and now reside in
other regions were surveyed.

They have been asked: would you like to go back to where you came from? 85
percent of the participants answered NO. . . . These people who live outside the
southeastern region of Turkey say there is no need for Kurdish TV. . . . Kurdish
TV isnot amust. . . . The survey also revealed that most of the Kurds do not
speak Kurdish. . . . The percentage of people who speak Kurdish is decreasing
day by day . . . if they want to have good employment and advance in their
lives they have to learn Turkish. . . . Only 10 percent of those surveyed only
speak Kurdish; the others are able to speak Turkish or do not speak Kurdish at
al. . . . The participants identified their biggest difficulties as unemployment
(28.37 percent) and adaptation to the culture (26.24 percent) in the areas to
which they have moved. (‘Kirtge Yayin', 2001: paras 1, 4, 6, 8)



792 Media, Culture & Society 27(5)

This study is presented as objective science, but it leaves out that the 9 million
Kurds living in southeastern Turkey mainly speak Kurdish (Igduygu et a., 1999).
Also, the biggest problems expressed by the survey participants were adaptation
and unemployment. If Kurds had cultura programs of their own, in their own
language, maybe they would have found themselves more easily oriented towards
the culture and more successful in school, which is primarily in Turkish, and as a
result have obtained better employment.

The ‘Kurdish issue’ in Turkey Overal, articles deny the political problems faced by
Kurds in Turkey and suggest instead the problem is terrorism. ‘ There is no Kurdish
problem in Turkey which needs a political solution. Turkey has a terror problem’
(‘Kort Sorunu Yok’, 1999: para. 5). In an article about a former CIA agent
launching his new book, he is quoted as saying: ‘Kurds in Turkey should feel
lucky because they have the advantage of living in a pretty stable country. . . . it is
better for Kurds if they stop complaining about being victims (‘Kurtler 6zgir’,
1999: para. 4). Another pattern identifies Kurds as ‘enemies of the state’. Since the
establishment of the Turkish Republic in 1923, those who want religious rule in
the country as well as the Kurds have been seen as against the main ideology of
the government: Kemalism. Kurds are mentioned quite often in the articles with the
connotation that they are enemies of state, like the Islamists who want a return of
the sheria.

Those who do not even speak Turkish, and have not even an elementary school
education and read the prayers in Kurdish . . . the government is not able to
communicate with them . . . therefore the Hizbullah abuses this fertile ground
with religious rhetoric. (* Subay Imam onerisi’, 2001: paras 2, 5, 7)

It should be noted that Kurds have strong leftist ties (for example the HADEP is a
leftist party). The portrayal of their identity as similar to religious fundamentalists
puts them in the same category as Islamists, as enemies of secularism. It should be
noted, too, that among Kurds there could be people who support religious
fundamentalists, as is the situation among the Turks or, indeed, any group. But
stating, ‘Those who do not even speak Turkish, and do not have even an
elementary school education and read the prayers in Kurdish® (‘Subay Imam
Onerisi’, 2001: para. 7), suggests that Kurds are ignorant and the reason for their
ignorance is associated with not being able to speak Turkish.

The Kurdish political party HADEP The Kurdish political party HADEP abides by
the laws just like any other political party in the country. It gets votes mostly from
Kurds and represents its own Kurdish constituents. Yet HADEP is aso associated
with the PKK. The party was banned by the Constitutional Court in 2003. The EU
is actively involved in discussions of this issue, reminding Turkey that HADEP
denies any links with the PKK. Among the articles about HADEP, in only one was
someone from the party actually quoted. In the others, the sources were other
political parties and Turkish government officials. The coverage constructs HADEP
as a ‘racist’ and a PKK-related party. ‘ Democracy and Peace Party’s leader (DBP)
Yilmaz Camlibel said that the HADEP is aracist party’ (‘HADEP e Rakip Geliyor,
2001: para 3). Today, HADEP runs more than 30 municipalities in the south-
eastern part of Turkey, even though the government banned the party.

The danger of the establishment of a Kurdish state in northern Iraq

Another topic was the danger of the establishment of a possible Kurdish state in
northern Irag. Such stories describe the Turkish government’s fear of a possible



Sezgin & Wall, Constructing the Kurds in the Turkish press 793

Kurdish state. Thus, northern Iraq becoming a Kurdish state is represented
negatively, but there is no background information as to why it is bad. The silence
echoes the unspoken fear that Turkey’s estimated 15 million Kurds would want to
join that state (White, 2000). A subtopic was Turkomans in northern Iraq.

In the articles that fell under this topic, the government rhetoric about the
establishment of a possible Kurdish state in northern Iraq was especialy evident.
For example, articles note, ‘the Kurdish state is the reason for war’ (Ergan, 2001)
or describe ‘fear and suspicion of a Kurdish state’ (Sarikaya, 1998: para. 1). Some
of the articles expressed this fear by blaming the US, which is perceived as having
the power to establish such a state. An article noted that ‘ Turkey will ask the USA
to answer its question about a Kurdish state and will absolutely convey that it will
never allow a Kurdish state’ (‘ Talabani ve Barzani’, 1998: para. 3). The question of
why it is feared was left unexplained.

Turkomans in northern Irag. In amost al the articles that talk about northern Irag
and the threat of a Kurdish state, the Turkomans are mentioned. The articles depict
the Turkomans as the same race as the Turks, which suggests that the definition of
a Turkish citizen is based on ethnicity rather than citizenship. An article reports
that ‘A commission set up by the northern Irag parliament has published Kurdish
books for Kurdish school children and Turkish books for Turkish children and
distributed them’ (Dortkardes, 1999: para. 13).

The PKK and the capture of the PKK leader Abdullah Ocalan

The time period of this study includes the last years of the civil war during which
the PKK was very much a part of news coverage. The study found that the sources
were mostly government officials and foreign newspapers; few of the stories had
the PKK as a source. Foreign newspapers may have been used as sources because
Italy was considering granting the PKK leader politica asylum rather than
extraditing him to Turkey. As a result, European newspapers (including a
newspaper described by the articles as the PKK’s newspaper) that supported
Turkey and took a stand against the PKK and Abdullah Ocalan were cited to
legitimize the position of Turkey and that it was not alone in its stand. Abdullah
Ocalan has been held responsible for the loss of 30,000 lives during the civil war
and was sentenced to life imprisonment. Evidence indicates he is guilty of many
heinous crimes (Cemal, 2003). In the articles, emotional language is used to
describe the PKK leader such as: ‘Leader of dividers . . . baby murderer terrorist’
(‘The Guardian: Terdrist Ocalan’, 1998: para. 1). The words used to describe him
are inflammatory. In some Stories regarding Ocalan, European newspapers are used
as sources, suggesting that Abdullah Ocalan is considered a terrorist by Europe as
well. ‘ The English magazine * Spectator’ called . . . Abdullah Ocalan a criminal .

and said he gave more than 40 orders to murder with no reason (‘Ingiliz Dergisi‘,
1998: para. 1, 4). ‘The Guardian newspaper wrote that Abdullah Ocalan is “the
most dangerous man on earth” . . . the man who worked the most to divide
Turkey.” The newspaper also stated that Ocalan is responsible for the deaths of
30,000 people, including teachers and Kurds themselves (‘' The Guardian: Terorist
Ocaan’, 1998: para. 1).

Crime

The few crime stories were mostly related to speaking or writing in Kurdish, with
headlines such as ‘Town of Cinar's Mayor is under investigation because of his



794 Media, Culture & Society 27(5)

public announcement in Kurdish about a movie event’ (Durukan, 2001: para. 1).
Two of the articles report on a murder committed by a Kurd in western Turkey
where the mgjority of the population is Turkish. Articles, which reported that after
the incident people in the town attacked Kurdish businesses, include interviews
with arange of citizens, and mostly presented a balanced view.

Cultural activities, Kurdish intellectuals

Articles about cultural activities present them as either something forbidden or as
associated with the PKK. Kurdish intellectuals who actively express their Kurdish
identity are represented negatively, while the government’s perspective is dominant
in the stories. Under this category there are two subtopics: (a) cultura activities (b)
Kurdish intellectuals.

Cultural activities. Two articles were about a concert by the music group, Kardes
Turkuler, which sings in the languages of different ethnic minorities in Turkey. The
group is led by prominent Kurdish musicians.

Kardes Turkiler was established 12 years ago by Bosphorus University students
(the most prestigious university in Turkey); their purpose is to remind us that
many different ethnicities lived as brothers in Anatolia for many years. . . .
Because this is their purpose, from time to time they face difficulties . . . when
they sing in the Armenian, Azeri, Laz, and Circassian languages, they do not
face any problems. But in their last album called, ‘Dogu’, when they sang in
Kurdish and made a music video for one of their Kurdish songs they were
censored by TV channels. (Y edig, 2000: para. 5)

Overadll, the articles about this music group accept Kurdish culture and criticize the
fact their music video was censored. But the article leaves out any explanation of
the reasons for censorship by the TV networks. There are neither any interviews
with TV executives nor any kind of background information presented about why
the networks decided not to air the music video. Coverage states that when they
sang in Kurdish the group faced problems, which is true, but the reasons behind the
problem were not explained.

Illegal Kurdish immigrants in Europe

In articles about illegal immigrants to European countries, Kurdish immigrants are
singled out, even though most are not Turkish Kurds but from northern Iraq and
Syria. The framework in the articles is: the Kurds are creating problems
everywhere — even in Europe. For example, ‘lllega Kurdish immigrants create a
big worry in Europe including countries like Germany and France . . . Austria is
taking precautions (‘Avrupa’ da milteci’, 1998: paras 1, 4). ‘Most of the
immigrants are Syrian Kurds. . . . Syria is encouraging its own Kurds to leave the
country so it can be rid of them’ (‘Fransa dan miltecilere’, 2001: para, 5). The
ships in which Kurds arrive illegally in Europe carry many immigrants. Neither
background information about the situation of these immigrants, nor any other



Sezgin & Wall, Constructing the Kurds in the Turkish press 795

humanitarian side of the story is given. There is no explanation of why Turkish
Kurds would ask for political asylum in Europe.

Conclusion

This study found no significant changes in the coverage of Kurds before and after
1999, when Turkey gained EU candidacy status and was required to improve
conditions for its minorities. Kurds generally were covered by newspapers because
of pressure from foreign entities — the EU and the US, for example — bringing up
the subject of cultural rights, the possible establishment of a Kurdish state in
northern Irag, and EU countries dealings with illegal Kurdish immigrants. Had
these foreign sources not intervened, the Kurds would have been virtually ignored.
This indicates that without outside pressure, the government probably would not
raise Kurdish issues, nor acknowledge the existence of Kurds. In this study, media
reproduction and justification of the government stand accords the ruling elite a
dominant position and helps it maintain the unequal position of Kurds in Turkish
socia life. Ultimately, Kurds are kept silent in media coverage (discussion is
‘about’ them not ‘with’ them), are mostly associated with terrorism (the PKK), and
are portrayed as divisive and as putting forth unreasonable demands.

The framework of the coverage is very nationalistic and regards Kurds as enemy
others, belittling and discrediting their existence and cultural values. Previous
studies of the Turkish press have also found that the Turkish media in general tend
to define the nation via perceived internal and external threats (Yumul and
Ozkirimli, 2000). The coverage here then justifies the main ideology of the state.
Only elitist perspectives on the issues are presented, and news articles take sides
along these lines. There is no critical questioning of the facts presented by the
government, and sources are not balanced.

The choice of words used by journalists to describe Kurds suggests bias. Kurds
do not have the same influence on the media as do members of the elite, who
represent and suggest continuity of intolerant behavior against the country’s
Kurdish citizens. Democratic behavior by Kurds is presented as deviant. The
deviance is not what they do lawfully or unlawfully; it is their Kurdishness and the
activities in which they engage in expressing it. It makes no significant difference
whether or not an identity-expressing activity is within the law; the presentation of
al such activities is “divisive of the country’ and possibly a ‘terrorist activity’. The
situation Kurds face and the results thereof are commonly described by the phrase
‘the Kurdish problem’, which constructs the people as a problem for the state. The
government’s part in this problem is almost always ignored in news stories. The
critical question is this: Does the government create problems for its Kurds? Or, as
presented, do Kurds create problems for the government? This is not sufficiently
answered in the articles.

In sum, the coverage has been discriminatory towards Kurds and used a
degrading tone in describing them. It suggests that their culture is not worthy of
respect and even constructed an image that it is arguable whether their language
and culture are real entities. Representing a minority like this, which in turn
influences people’s perception of that minority, creates an oppressive environment
for that group and misleads the public. The news coverage is not serving to build
bridges between different cultures but continues to reaffirm and reproduce
prejudices, and helps maintain one group’s superiority over the other. The findings
demonstrate that the coverage was an indirect tool of oppression rather than an
agency of change that challenged the prejudices and hostility towards Kurds by the
country’ elites.



796 Media, Culture & Society 27(5)

Note

This article is based on the first author's Master’s thesis. An earlier version was
presented at the 2004 Association for Education in Journalism and Mass Commun-
ication conference in Toronto.

References

Ahmad, F. (1991) ‘Politics and Islam in Modern Turkey’, Middle Eastern Sudies
27: 4-21.

‘Agir Ev ddevi’ (2000) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 18 July, URL (consulted
25 November): http://www.hurriyetim.com

Alat, Z. (2004) ‘News Coverage of Violence Against Women: Turkish Case',
Paper presented at the 54th annual International Communication Association
conference, 27-31 May, New Orleans.

Algan, E. (2003) ‘Privatization of Radio and Media Hegemony in Turkey’,
pp. 169-92 in L. Artz and Y. Kamalipour (eds) The Globalization of Corporate
Hegemony. Albany: State University of New York Press.

‘Avrupa da multeci telasi’ (1998) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 4 January, URL
(consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Bulloch, J. and H. Morris. (1992) No Friends but Mountains. The Tragic History of
the Kurds. New Y ork: Oxford University Press.

Cemal, H. (2003) Kiirtler. Istanbul: Dogan Kitabcilik AS.

Ceylan Investment (2002) ‘Company Reports, URL (consulted 3 March 2003):
http:://www.gedik.com/English/company-reports/hurriyet

Dortkardes, 1. (1999) ‘Iste Kirt Ordusu’ Hurriyet Gazetesi (newspaper) 21 March,
URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Durukan, N. (2001) ‘Kirtce Anonsa Inceleme’, Hurriyet Gazetesi (newspaper)
28 August, URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Ecevit: Idam Kalkabilir, Anadilde Egitim Asla (2002) Hurriyet Gazetesi (news-
paper) 15 February. Consulted 25 Novermber 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Emmniyet’ten PKK Uyaris’ (2002) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 10 February,
URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Ergan, U. (2001) ‘Kirt Devleti Savas Nedeni’, Hirriyet Gazetesi (newspaper)
16 May, (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Finkel A. (2000) ‘Who Guards the Turkish Press?, Journal of International Affairs
54(1): 147-67.

‘Fransa dan Milltecilere Olumsuz Yaklasim’ (2001) Hurriyet Gazetesi (newspaper)
19, February, (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Gurcanli, Z. (1998) ‘Fransa'ya “Sira AB'de Mesgji”’, Hurriyet Gazetes (news-
paper) 9 January, URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.
com

‘HADEP e Rakip Geliyor’ (2001) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 14 July, URL
(consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Hosgor, A.G. and J. Smits (2002) ‘Intermarriage between Turks and Kurds in
Contemporary Turkey: Inter-ethnic Relations in an Urbanizing Environment’,
European Sociological Review 18(4): 417-32.

Human Rights Watch (HRW) (1999) ‘Turkey: Violations of Free Expression in
Turkey’, URL (consulted 4 March 2003): http://www.hrw.org/reports/1999/
turkey



Sezgin & Wall, Constructing the Kurds in the Turkish press 797

Icduygu, A., D. Romano and I. Sirkeci (1999) ‘The Ethnic Question in an
Environment of Insecurity: The Kurds in Turkey’, Ethnic and Racial Studies 22:
991-1010.

‘Ingiliz Dergisi: ItAlya NATO'yu Boldi’ (1998) Hurriyet Gazetesi (newspaper),
4 December, URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com
‘Karsiyiz Ama Saygiliyiz’ (2002) Hurriyet Gazetes (newspaper) 18 February,

URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Kirisci, K. and G.M. Winrow (1997) The Kurdish Question and Turkey: An
Example of a Trans-state Ethnic Conflict. London: Frank Cass.

‘Kirt Sorunu Yok’ (1999) Hurriyet Gazetesi (newspaper), 9 June, URL (consulted
25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Kirtce Yasagi Yok Ki' (2000) Hurriyet Gazetes (newspaper) 22 July, URL
(consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Kirtce Yayin Isteyenlerin Orani Yizde (2001) Hurriyet Gazetesi (newspaper)
5 January, URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Kirtler ozgur' (1999) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 24 January, URL (consulted
25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Kutlay, N. (2002) 21 Yuzyila Girerken Kirtler. Istanbul: Peri Yayinlari.

McDowall, D. (1992) The Kurds: A Nation Denied. London: Minority Rights
Publications.

‘MGK’nin Gundemi Kirtge Egitim ve Kibris (2002) Hurriyet Gazetes (news-
paper) 29 January, URL (consulted 25 November 2003): http://www. hurriye-
tim.com

Najjar, O.A. (2004) ‘The Middle East and North Africa’, pp. 257-98 in A.S. de
Beer and J.C. Merrill (eds) Global Journalism: Topical Issues and Media
Systems. Boston, MA: Pearson Education.

Ogan, C. (2003). ‘Big Turkish Media and the Iragi War: A Watershed?,
Transnational Broadcasting Journal 10, URL (consulted 8 September 2004):
http://www.tbg ournal .com/Archives/ Spring03/ogan.html

Olson, R. (1996) ‘The Kurdish Question and Turkey's Foreign Policy Towards
Syria, Iran, Russia and Iraq Since the Gulf War’, pp. 84-113 in R. Olson (ed.)
The Kurdish Nationalist Movement in the 1990s: Its Impact on Turkey and the
Middle East. Lexington: University Press of Kentucky.

Sahin, H. and A. Aksoy (1993) ‘Global Media and Cultural Identity in Turkey’,
Journal of Communication 43(2): 31-41.

Sarikaya, M. (2001) ‘Sezer'in Kurtce'ye bakisi’, Hurriyet Gazetesi (newspaper)
5 April, UTL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

Sen, A. and M. Insan (2002) ‘Kirtce Egitim Istegi Boluculik’, Hirriyet Gazetesi
(newspaper) 18 February (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.
com

‘Subay Imam onerisi’ (2001) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 31 January, URL
(consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘Talabani ve Barzani Geliyor’ (1998) Hurriyet Gazetesi (newspaper) 27 October,
URL (consulted 25 November 2003): http://www.hurriyetim.com

‘The Guardian: Terorist Ocalan Dunyanin en Tehlikeli Adami’ (1998) Hurriyet
Gazetesi (newspaper) 25 November, URL (consulted 25 November 2003): http://
www.hurriyetim.com

Tunc, A. (2002) ‘Pushing the Limits of Tolerance: Functions of Political Cartoon-
ists in the Democratization Process. The Case of Turkey', Gazette, The
International Journal for Communication Sudies 64(1): 47—62.

Van Dijk, T.A. (1983) ‘Discourse Analysis: Its Development and Application to
the Structure of News', Journal of Communication 33(2): 20-43.



798 Media, Culture & Society 27(5)

Van Dijk, T.A. (1988) News Analysis: Case Sudies of International and National
News in the Press. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Van Dijk, T.A. (1991) Racism and the Press. London: Routledge.

Van Dijk, T.A. (1993) Elite Discourse and Racism. Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.

Van Dijk, T.A. (1997a) ‘The Study of Discourse’, pp.1-34 in T.A. Van Dijk (ed.)
Discourse as Structure and Process, vol. 1. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Van Dijk, T.A. (1997b) ‘Discourse as Interaction in Society’, pp. 1-37 in T.A. Van
Dijk (ed.) Discourse as Sructure and Process, vol. 2. Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.

Van Dijk, T.A. (1998) Ideology. London: Sage Publications.

White, P.J. (2000) Primitive Rebels or Revolutionary Modernizers: The Kurdish
Movement in Turkey. London: Zed Press.

Yavuz, H. (1999) ‘Search for a New Social Contract in Turkey: Fethullah Gulen,
the Virtue Party and the Kurds', SAIS Review 19(1): 114-43.

Yedig, S. (2000) ‘Yaza turkulere veda', Hurriyet Gazetesi (newspaper) 22 Sep-
tember, URL (consulted 5 March 2003): http://www.hurriyetim.com

Yumul, A. and U. Ozkirimli (2000) ‘Reproducing the Nation: “Banal Nationalism”
in the Turkish Press’, Media, Culture & Society 22(6): 787-804.

Dilara Sezgin (MA, Cadlifornia State University — Northridge) is a part-
time faculty member in the Communication Department, Kadir Has
University, Istanbul, Turkey.

Address: [email: dilarasezgin@yahoo.com)]

Melissa Wall (PhD, Washington) is an assistant professor in the Journalism
Department at California State University — Northridge, where she directs
the graduate program.

Address: Cadifornia State University — Northridge, 18111 Nordhoff St,
Northridge, CA 91330, USA. [email: melissawall @earthlink.net]



