Challenging the influence of interactivity on narrative structures in digital games. An analysis of adventure genres
Özet
This study analyzes the narrative structure of the computer games after the emergence of the computer technology which provides an opportunity for the game designers to create more extensive narrative structures. The aim is to introduce a framework which contains J. Campbell’s “monomyth” theory and C. Vogler’s modernization of the same theory specify the indicatives thereafter create an understanding of game narrative in an approach that is correspondent with the classical narrative structure. This thesis tries to indicate whether the entrance of a new perception of technology which brings the interactivity notion to human life changes the practices and the fundamentals of the classical narrative structure. The purpose of this thesis is to understand how the adventure game scenarios are constituted to see if the structure of the games have overtones of the classical narrative and to determine the influence of the interactivity by picking two games of adventure genre and analyzing their quest lines. Bu çalışma, oyun tasarımcılarının daha geniş anlatı yapıları oluşturmalarına imkân tanıyan bilgisayar teknolojilerinin gelişimden sonra ortaya çıkan anlatı yapısını analiz etmektedir. J. Campbell'ın "monomit" teorisini ve C. Vogler'ın, yine aynı teorinin bir modernizasyonu olan teorisini içeren bir akademik çerçeve oluşturmak, teorinin belirleyici özelliklerini belirlemek, daha sonrasında ise klasik anlatının yapısına paralel bir yaklaşımda oyunların anlatısındaki yapıyı ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu tez, yeni bir teknoloji algısıyla beraber insan yaşamına giren interaktivite olgusunun, klasik anlatı yapısının uygulamalarını ve temellerini değiştirip değiştirmediğini göstermeye çalışmaktadır. Bu tezin amacı, macera türünden iki adet oyun seçip görev ağacını analiz ederek macera oyunu senaryolarının nasıl oluşturulduğunu anlamak, oyunların yapısında klasik anlatının izlerinin nasıl yer aldığını görmek ve bu duruma interaktivitenin etkisini belirlemektir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1348]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
The Balat life is really unique - narratives of place and belonging in the historical Fener-Balat district of istanbul
Olt, Marina (Kadir Has Üniversitesi, 2016)Fener-Balat is one of the oldest districts of istanbul and was home to Greek-Orthodox Christians and Jews for centuries. However in the last century the demographic composition changed fundamentally. After long having been ... -
Fantasy setting narrative space in the queer cinema of the usa (1990s–2010s)
Küçük, Ahmet Serdar (Kadir Has Üniversitesi, 2016)Fantasy Setting Narrative Space in the Queer Cinema of the USA (1990s–2010s) investigates the origins and functioning of particular choices of setting fantasy elements and non-linear narrative structures in the queer cinema ... -
The European Union and the Black Sea Region in Search of a Narrative or a New Paradigm
Triantaphyllou, Dimitrios (Routledge Journals Taylor & Francis Ltd, 2014)The European Union (EU) has over time formulated and implemented various policies to address its Eastern neighbourhood and in particular the Black Sea region ;yet it still finds itself in search of the right mix of policy ...