dc.contributor.author | Çamurdan Koçer, Suncem | |
dc.date.accessioned | 2020-09-01T10:20:27Z | en_US |
dc.date.available | 2020-09-01T10:20:27Z | en_US |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.issn | 1301-7241 | en_US |
dc.identifier.issn | 2149-9098 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12469/3293 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/196583 | |
dc.description.abstract | Ethnographic film has offered unique tools for cultural documentation since the
emergence of motion pictures. However, visual representations of culture have
had a problematic relationship with the larger discipline of anthropology for
decades in part due to the threat of the camera to replace the scientific yet
imperfect eye of the anthropologist with a technological tool. This article argues
that the rocky relationship between anthropology and the moving image has
deeper roots in the epistemological constructions of Self and Other, Home and
Field, as well as Modern and Primitive. In conjunction with the dissolution of
anthropological authority, a number of ethnographic films dealt with theoretical
and ethical questions in relation to the issues of representational authority. The
article illustrates three different ethnographic and filmic approaches to the issue:
Reassemblage by Trinh T. Min-ha, The Wedding Camels by Judith and David
MacDougal and Jaguar by Jean Rouch. | en_US |
dc.description.abstract | Sinemanın ilk günlerinden itibaren etnografik film, kültürün belgelenmesi için
önemli imkânlar sunmuş olsa da antropoloji bilimi için bir çeşit tehdit olarak
algılanmıştır. Kültürün görsel temsilinde kamera antropolojik göze teknolojik bir
alternatif oluşturmuş, dolayısıyla antropolojinin filmle ilişkisi bu sorunsal üzerine
inşa olmuştur. Makale, antropoloji ve film ilişkisinin epistemolojik arka planını
tartışmakta ve hem antropolojinin hem de etnografik sinemanın temsil yetkisi ile
ilgili ortak sorunsalları ve çözümlerini üç etnografik film üzerinden
örneklendirmektedir. Bunlar Trinh T. Min-ha’nın Reassamblage, David ve Judith
MacDougall’ın The Wedding Camels ve Jean Rouch’un Jaguar filmleridir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | İmge Kitabevi Yayınları | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Anthropology | en_US |
dc.subject | Ethnographic cinema | en_US |
dc.subject | Representation | en_US |
dc.subject | Documentary film | en_US |
dc.subject | Antropoloji | en_US |
dc.subject | Etnografik sinema | en_US |
dc.subject | Temsil | en_US |
dc.subject | Belgesel film | en_US |
dc.title | Ethnographic Cinema, Anthropology and Issues of Representational Authority in Visual Documentation of Culture | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.identifier.startpage | 34 | en_US |
dc.identifier.endpage | 56 | en_US |
dc.relation.journal | Kültür ve İletişim | en_US |
dc.identifier.issue | 35 | en_US |
dc.identifier.volume | 18 | en_US |
dc.department | Fakülteler, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü | en_US |
dc.institutionauthor | Koçer Çamurdan, Suncem | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 196583 | en_US |