Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorBiçakçi, Ahmet Salih
dc.contributor.authorErdeğer, Yeşim
dc.date.accessioned2023-10-17T20:46:24Z
dc.date.available2023-10-17T20:46:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTPW1aoTu8hb8zmM7Dtb7L4izIYZK2b157iwtIWaUJsI7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/4560
dc.description.abstractDAEŞ, özellikle 2013-2016 yılları arasında tüm dünyada çok sayıda insanı kendisine çekmiş cihatçı bir terör örgütüdür. DAEŞ propaganda araçları ile sözde bir İslam Devleti kurduğu ütopyasını yayarak tüm dünyadan kadın ve erkek katılımcıları kendisine katılmaya çağırmıştır. Bu çağrı sonucunda binlerce kişi DAEŞ'e katılmak amacı ile Suriye'ye gitmiştir. Buna paralel olarak, DAEŞ, Türkiye'den de birçok katılımcı çekmiştir. DAEŞ, diğer cihatçı terör örgütlerine nazaran çok daha fazla kadını saflarına katmasıyla tüm dünyada ilgi çekmiştir. Türkiye'den de DAEŞ'e yoğun bir kadın katılımı gözlenmesine karşılık, literatür bu konuya çoğunlukla ilgisiz kalmıştır. Ayrıca özellikle medya organları ve devletler bu kadınları eşlerinin veya ailelerinin "kurbanı" veya "kandırılmış" kadınlar olarak görerek kadın radikalleşmesinde eksik bir bakış açısı sergilemiştir. Son dönemdeki literatür çalışmaları ise kadınların radikalleşme süreçlerinde failliğini (eyleyiciliğini) araştırarak bu bakış açısına bir eleştiri getirmiştir. Türkiye'de ise bu tür literatür çalışmalarının eksikliği nedeniyle DAEŞ'e katılan kadınların radikalleşme süreçleri üzerine toplumsal cinsiyet önyargılarına dayalı bir bakış açısı öne çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı kadınların radikalleşme süreçlerindeki failliklerini (eyleyiciliklerini) ön plana çıkararak toplumsal cinsiyete dayalı "kurban" veya "kandırılmış" kadın söylemine karşı çıkmaktır. Radikalleşmeyi tek motivasyona bağlamak güç olsa da kadınların öncelikli motivasyonlarından yola çıkarak kadınların radikalleşme süreçlerindeki failliklerini (eyleyiciliklerini) sorguladık. Bu bireysel motivasyonları, Türkiye'nin yapısal özelliklerinin kadın radikalleşmesi üzerindeki etkilerini de göz önüne alarak değerlendirdik. Bu araştırma, araştırmadaki kadınların çoğunlukla dini motivasyonlar ile DAEŞ'e katıldığını gözlemlemiştir. Araştırmada dini ideolojiler belirten kadınların DAEŞ altında İslam'ı daha iyi yaşama motivasyonları, cihada katkı sunmak istemeleri, DAEŞ'e hicret etmeyi bir dini zorunluluk olarak görmeleri gibi motivasyonlara sık sık rastladık. Bunun dışında, aileleri ile beraber olmak için DAEŞ'e katılan kadınlar da mevcuttur. Öte yandan, Türkiye'nin DAEŞ'ten geri dönenlere yönelik sosyal politikalar ve radikalleşme karşıtı programlar geliştirmesi, kadınları "kurban" ya da "kandırılmış" olarak görmek yerine ideolojik motivasyonları göz önünde bulundurması gerekmektedir.en_US
dc.description.abstractDaesh is a jihadist terrorist organization that attracted many people worldwide, especially between 2013 and 2016. Daesh made propaganda about the utopia of establishing a so-called Islamic State and called on men and women worldwide to join it. Daesh's propaganda attracted thousands of people to travel to Syria to join Daesh. Accordingly, Daesh has also attracted many recruits from Turkey. Daesh has drawn worldwide attention by recruiting more women than other jihadist terrorist organizations. Although there has been a high amount of women participation in Daesh from Turkey, the Turkish literature has given little focus on women's participation to Daesh from Turkey. In addition, media outlets and state actors in particular, have displayed a flawed perspective on women's radicalization by considering these women as "victims" or "brainwashed." Recent studies literature has criticized this perspective by examining women's agency in radicalization processes. Due to the lack of studies in Turkey, a gender-biased perspective on women's radicalization joined Daesh has remained common. This research challenges the gender-biased discourse of "victim" or "brainwashed" women by highlighting women's agency in radicalization processes. Although the radicalization process cannot be attributed to a single motivation, we questioned women's agency based on women's primary motivations that led to their radicalization. We evaluated individual motivations by considering Turkey's structural dynamics' effects on women's radicalization. The research observed that women in the research joined Daesh primarily due to religious motivations. We frequently encountered motivations, such as living Islam properly, contributing to jihad, and seeing hijra to Daesh as a religious obligation. Additionally, some women indicated family-related motivations to join Daesh. On the other hand, Turkey needs to develop social policies and de-radicalization programs for Daesh returnees by considering ideological motivations instead of considering women as "victims" or "brainwashed".en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUluslararası İlişkileren_US
dc.subjectInternational Relationsen_US
dc.titleWomen's radicalization in Turkey: The case of DAESHen_US
dc.title.alternativeTürkiye'de kadın radikalleşmesi: DAEŞ örneğien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage217en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalıen_US
dc.institutionauthorErdeğer, Yeşim
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid816366en_US
dc.khas20231017-Tezrn_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record