Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Permanent URI for this communityhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/77
Browse
Browsing Lisansüstü Eğitim Enstitüsü by Author "Acarel, Hande"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Yakın çekim farkındalığının oyuncunun performansı üzerine etkisini ölçümlemek(Kadir Has Üniversitesi, 2018) Acarel, Hande; Sarıkartal, ÇetinBu tez kapsamında yakın çekim farkındalığının oyuncunun performansı üzerine etkisinin ölçümlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında gönüllü olarak sürece dahil olan oyuncuyla genel ve yakın plan çekimlerin uygulandığı 4 ayrı kayıt alınmıştır. Bu 4 kayıttan 2'sinde oyuncuya gerçekte çekilen plandan farklı bir plan çekileceği beyan edilmiştir. Oyuncuya; 1.Genel plan çekim alınacağı belirtilmiş ancak gerçekte yakın plan çekim gerçekleştirilmiştir. 2.Yakın plan alınacağı beyan edilmiş ancak gerçekte genel plan çekim gerçekleştirilmiştir. 3.Yakın plan alınacağı beyan edilmiş, yakın plan çekim gerçekleştirilmiştir. 4.Genel plan alınacağı beyan edilmiş, genel plan çekim gerçekleştirilmiştir. Bu 4 video aracılığıyla oyuncunun yakın çekim farkındalığına sahip olduğu ve sahip olmadığı anlardaki oyunu izleyenler üzerindeki etki açısından test edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak EEG ölçüm tekniği kullanılmış ve 48 gönüllü genel sinema seyircisinin bu yöntem aracılığıyla izledikleri videoların; dikkat, zorlanma, duygusal etki skorları ölçümlenmiş ve etkinlik skoru değerleri analiz edilmiştir. Yapılan deney sonrası görülmüştür ki; oyuncu yakın çekim farkındalığı altındayken gerçekleştirdiği performanslarda genel çekim beyanı altında gerçekleştirdiği performanslara göre dikkat ve duygusal etki parametreleri açısından seyircilerde çok daha yüksek skor elde etmektedir. Bu sonuca ek olarak beyanların ne olduğundan bağımsız olarak etkinlik skoru açısından genel plan çekimlerin yakın plan çekimlere göre daha yüksek etki yarattığı görülmektedir. Seyirciler total bir görüntüyü gördüklerinde bu durum total bir anlamın oluşmasına katkı sağlamaktadır. Yani oyuncunun bütün bedeniyle karede bulunması göstergeleri arttırdığından genel plan çekimler yakın plan çekimlere göre daha yüksek skor elde etmektedir. Maksimum gösterge ve maksimum konsantrasyon yakın çekim yapılacağının beyan edildiği ancak genel çekim yapılan anlarda oluşmaktadır. Oyuncunun yakın çekim fikri altında gerçekleştirdiği performans ve genel çekimin artan göstergeleri ile yakalanan anların seyirciler üzerinde en etkili durumu yarattığı söylenebilmektedir.