1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ayvaz, Bilge Nur"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Kama Muta ve Bakım Verme Davranış Sistemi İkincil Stratejileri Arasındaki İlişki
    (2023) Ayvaz, Bilge Nur; Harma, Mehmet; Harma, Mehmet; Psychology
    Bu çalışmada bakımverme davranış sistemleri ikincil stratejileri ile kama muta duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Günlük hayatta kurulan ebeveyn-çocuk veya romantik ilişkiler gibi birçok ilişkide taraflar birbirlerine karşı bakımverme davranışı sergileyebilirler. Bu davranışların ortaya çıkması ile ilişkili olabilecek birçok farklı değişkenden birisi de duygulardır. Literatürde yakın zamanda araştırılmaya başlanan ve komünal paylaşımın yoğun olarak hissedilmesiyle ortaya çıkan kama muta duygusunun bağlantılı olduğu düşünülen yardım etme davranışı ve özgeci davranış gibi kavramlarla olan ilişkisi de düşünüldüğünde bireylerin bakımverme davranış stratejileriyle ilişkili olabileceği öngörülmüştür. Bakımvermenin ikincil stratejilerinden olan ve ihtiyaç olmasa bile yoğun şekilde bakımverme eğilimi göstermek olarak tanımlanabilecek hiperaktivasyon stratejisi ile komünal paylaşımın yoğunlaşmasıyla ortaya çıkan kama muta duygusunun ilişkili olabileceği ve bireylerin kama muta duygusunu hissetme derecelerinin yaş, cinsiyet, romantik ilişki durumu ve çocuk sahibi olma durumu kontrol edildiğinde hiperaktivasyon stratejisini kullanma davranışlarını yordayacağı öne sürülmüştür. Çalışma hipotezleri veri toplamadan önce kayıt ettirilmiştir. Araştırmaya katılan 533 katılımcının demografik bilgilerinin yanında pozitif ve negative duygulanımları, kama muta hissetme sıklıkları ve bakımverme stratejileri verileri online platform Qualtrics üzerinden özbildirim yoluyla yanıtladıkları anketler aracılığıyla toplanmıştır. Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonucunda yaş, cinsiyet, romantik ilişki durumu ve çocuk sahibi olma durumları kontrol edildiğinde bireylerin kama muta hissetme eğilimlerinin hiperaktivasyon stratejisi kullanma davranışlarını yordadığı görülmüştür. Diğer değişkenler ve deaktivasyon stratejisi ilişkileri de incelenmiş, çalışmanın literatüre katkısı, kısıtlılıkları ve sonraki çalışmalar için öneriler çalışmanın sonuçları göz önünde bulundurularak tartışılmıştır.