Browsing by Author "Görçün, Ömer Faruk"
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Article Ağır Treylerlerin Seçiminin Ahp Yöntemi ile Değerlendirilmesi(Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityAğır ve havaleli yüklerin taşınması süreçlerini de kapsayan proje lojistiği son derece hassas operasyonlardan oluşan lojistik bir faaliyettir. Treyler seçimine ilişkin kriterlerin ve karar noktalarının çok sayıda olması treyler seçimini son derece zorlaştırmaktadır. Seçime ilişkin süreçler etki eden faktörlerin ve değişkenlerin çok sayıda olması treyler seçimine ilişkin süreçlerde çok kriterli karar alma metodolojilerinin uygulanmasını iyi bir seçenek haline getirebilmektedir. Bu çalışmada çok kriterli karar alma yöntemlerinden birisi olan Analitik Hiyerarşi Prosesi kullanılmıştır. Bu çalışma, proje lojistiği ve ağır taşımacılık faaliyetlerinde kullanılacak treylerlerin seçimi ile ilgili olarak karar vericilerin hangi kriterlere daha fazla önem verdiklerinin yanı sıra, karar alternatifleri arasından yapacakları tercihlerin daha uygun ve rasyonel bir tercih olabileceğini sayısal bir perspektife tanımlamaya çalışmaktadırConference Object Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 2Analysis of the Effects of Intermodal Terminals for the Solutions of Urban Logistics Problems in Istanbul City(Springer International Publishing Ag, 2016) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityWe analyzed the urban logistics problems in Istanbul City and we tried to show the solutions of these problems thanks to intermodal freight terminals. Istanbul is a center of trade tourism and industryArticle ARAŞTIRMA GELİŞTİRME HARCAMALARININ G-7 ÜLKELERİNİN GELİŞMİŞLİK DÜZEYİNE ETKİLERİNİN İNCELENMESİ: YENİ BİR KARAR MODELİ(2022) Çanakçıoğlu, Mustafa; Görçün, Ömer Faruk; Küçükönder, Hande; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityGünümüzde ülkelerin gelişmişlik düzeyinin önde gelen göstergelerinden biri de inovasyon yeteneği yani yeni ürün geliştirme yeteneğidir. Böylece ülkeler küresel rekabet ortamında katma değeri ve toplumsal refahlarını artırmak için ürün ve teknoloji geliştirme yeteneklerini hızla geliştirmeye yönelmişlerdir. Ancak araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) için yapılan harcamalar her zaman katma değer yaratan yeni ürünlerin üretilmesiyle sonuçlanamamaktadır. Maliyetin yüksek olmasına neden olduğu için özel sektör yatırım ve Ar-Ge harcamalarında çekingen davranabilmekte ve doğrudan görece düşük katma değere sahip kısa vadeli yatırımlar ve Ar-Ge harcamaları yapmaktadır. Bu koşullar altında ülkelerin yeni ve teknolojik ürünler üretebilmeleri, Ar-Ge maliyetlerini büyük ölçüde kamu otoritelerinin üstlenmesine bağlıdır. Ancak Ar-Ge harcamaları kamu bütçesine ağır bir yük getirmekte ve çok büyük miktarda kamu kaynağının harcanmasına neden olabilmektedir. Bu açıdan Ar-Ge harcamalarının ülkelerin bu konudaki hedeflerine olan etkilerinin gerçekçi bir bakış açısıyla ölçülmesi, analiz edilmesi ve değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, ülkelerin yeni ve teknolojik ürün üretme kabiliyetine ilişkin performanslarını kamu kaynak kullanımını dikkate alarak ölçmek için pratik, uygulanabilir ve iyi sonuçlar verebilecek bir metodolojik çerçeveye ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca yazarlar tarafından yapılan kapsamlı bir ön araştırma sonucunda mevcut literatürde ciddi ve önemli boşluklar tespit edilmiştir. İlk olarak, yazarların bilgisine göre, ülkelerin Ar-Ge performanslarını ele alan çalışmaların sayısı dışında karşılaştırmalı analiz sağlayan bir çalışma yok denecek kadar azdır. Yakın çalışmaların çoğu bazı sınırlamaları ve yapısal sorunları olmasına rağmen Veri Zarflama yöntemi (VZA) yaklaşımını uygulamayı tercih etti ve sağlam bir metodolojik çerçeve önermediler. Ayrıca daha önce yapılan bu çalışmalarda kriterlerin nasıl belirlendiği hakkında bir bilgi bulunmamaktadır. Uygulanan model ve kriterlerin güvenilirliği konusunda şüphe uyandırmakta ve güvenilir bir değerlendirme ortamı sağlamamaktadır. Çalışmanın temel motivasyonu, bu boşlukları ve gereksinimleri göz önünde bulundurarak objektif ve sağlam bir entegre karar verme modeli önermektir. Ayrıca kamu otoritelerinde, kurumlarda ve bireylerde güçlü bir motivasyon vardır. Mevcut makale, kamu otoriteleri tarafından Ar-Ge harcamaları için elde edilen çıktıları analiz etmek için matematiksel bir operatör yardımıyla Entropi ve CRITIC teknikleri ile birleştirilmiş ağırlıklandırma sistemine dayalı EATWOS tekniğinin kullanılmasını önermektedir. Önerilen çerçeve, ülkelerin Ar-Ge harcamalarının ülkelerin yenilikçilik yeteneği üzerindeki etkilerine ilişkin performanslarını değerlendirmek için uygulandı ve önerilen modelin ve sonuçlarının geçerliliğini ve uygulanabilirliğini test etmek için kapsamlı bir duyarlılık analizi yapıldı. Duyarlılık analizinin sonuçları, önerilen Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) çerçevesinin geçerliliğini ve uygulanabilirliğini onaylar.Article Bwm ve Cocoso Yöntemleri Kullanılarak Kentlerin Raylı Sistem Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi(2022) Küçükönder, Hande; Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityKentsel ulaşım sisteminin performansının ölçülmesi, mevcut kentsel ulaşım sistemlerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesinde kritik öneme sahiptir. Mevcut makale, kentsel raylı ulaşım sistemlerini değerlendirmek için hibrit bir karar verme modeli önermektedir. Önerilen model, En İyi ve En Kötü Yöntem (BWM) ile Kombine Uzlaşma Çözümü (CoCoSo) tekniklerinin entegre edilmesine dayanmaktadır. BWM yaklaşımı yardımıyla karar vericilerin en iyi ve en kötü tercihleri göz önünde bulundurularak kriter ağırlıkları belirlenir ve CoCoSo tekniği performanslarına göre alternatiflerin sıralanmasına yardımcı olur. Önerilen model, teknik, çevresel ve ekonomik açılardan belirlenen on üç kriterle ilgili olarak, metro raylı sistemlere sahip 30 Avrupa şehrinin kentsel raylı sistem performanslarını değerlendirmek için uygulandı. Çalışmanın sonunda birinci sıradaki şehrin en yüksek performansa sahip olan Saint Petersburg olduğu belirlendi. Ayrıca duyarlılık analizi sonucunda önerilen modelin güvenilir ve tutarlı sonuçlar sağladığı ve bu tür değerlendirme süreçlerine uygun karar desteği sağlayabileceği gözlemlenmiştir.Article ENDÜSTRİ 4.0: LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI EĞİLİMLERİ(ERZURUM KÜLTÜR VE EĞİTİM VAKFI, 2019) İyigün, İsmail; Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityGeçmişte olmadığı kadar tüketicilerin daha özelleştirilmiş ve kişiselleştirilmiş talepte bulunuyor olmaları lojistik uygulamaların her müşterinin gereksinimlerini en üst düzeyde karşılayabilecek, buna karşılık minimum maliyet ile bu gereksinimlere cevap verebilecek durumda olmasını gerektirmektedir. Bu nedenle, lojistik faaliyetlerin gereksinim duyduğu en iyileştirme uygulamaları; mümkün olan en kısa zamanda çözümler yaratabilecek ve bu çözümleri her süreçte daha da iyileştirebilecek sistemlere ihtiyaç duymaktadır. Bu kapsamda problemlerin etkin bir biçimde çözümü ile bu sistemlerin etkinliği, hızı ve verimliliği arasında bir korelasyon olduğu görülebilmektedir. Yakın bir gelecekte bu teknolojilerin ve sistemlerin alanlarını daha da genişleterek otonom olarak bu operasyonları gerçekleştirebilir hale gelebileceklerine yönelik güçlü deliller mevcuttur. Bu çalışma lojistik ve tedarik zinciri alanında söz konusu olan gelişmelere ve yaklaşımlara odaklanmakta, yakın bir gelecekte lojistik faaliyetlerin oynayabileceği yeni rolleri göz önüne sermeyi hedeflemektedir. Çalışmada gözlem ve analiz yöntemleri kullanılmış, farklı ölçeklerde lojistik faaliyet yürüten işletmelerin yanı sıra, lojistik hizmet talebinde bulunan endüstrilerin bu alanda gerçekleştirdikleri ilerlemeler ve gelişmeler dikkate alınmıştır.Article Entegre Entropi ve Eatwos Yöntemleri Kullanılarak Karadeniz Konteyner Limanlarının Verimlilik Analizi(2019) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityKaradeniz Bölgesi küresel ticaret için son derece önemlibir bölgedir. Kısa mesafe deniz taşımacılığı ile denizotobanları yaklaşımlarının Avrupa Birliğinin gündemindeolması Karadeniz limanlarının önemini her geçen günartırmaktadır. Dolayısıyla Karadeniz limanlarının performansları yakın gelecekte gösterecekleri gelişme veilerlemelere büyük ölçüde etki edebilecek faktörlerolabilecektir. Limanların etkinlik ve verimlilikleri çoksayıda değişken ve faktör tarafından etkilendiği içinsistematik ve yapısal bir çerçeve olarak kullanılabilecekçok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılmasıgerekmektedir. Bu çalışmada entropi ve EATWOS yöntemleri entegre edilerek oluşturulan bir hibrid modelKaradeniz limanlarının etkinlik ve verimlilik analizi içinkullanılması önerilmektedir. Bu yöntem sayesinde eldeedilecek çıktıların lojistik süreçlerde yer alan aktörlerindışında yatırımcılar ve kamu otoriteleri tarafından dakullanılabilir bir nitelik taşıyacağı öngörülmektedir.Article Citation - Scopus: 83Evaluation of Tanker Vehicle Selection Using a Novel Hybrid Fuzzy Mcdm Technique(Regional Association for Security and crisis management, 2021) Görçün, Ömer Faruk; Senthill, S; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityPetroleum products transportation considered as one of the crucial parts of dangerous material transportation is a risky logistics activity. The selection of the appropriate tanker vehicles may be a suitable solution to reduce the risks and increase the efficiency and performance of the fuel transportation companies. However, the selection of a suitable road tanker vehicle is not an easy task for decision-makers as there are many conflicting criteria and many decision alternatives. In addition, decision-makers may have to decide with insufficient information since collecting crisp values may not be possible at all times. Hence, many ambiguities affecting the evaluation results exist in an assessment process performed to select the best tanker vehicle option. This paper suggests a novel integrated fuzzy approach to solve these decision-making problems. Sensitivity analysis is conducted to test the validation of the proposed integrated fuzzy approach and its results was performed by forming 130 scenarios. The results of sensitivity analysis prove that the proposed model can be applied to solve these kinds of decision-making problems.Article Citation - WoS: 26Citation - Scopus: 27Evaluation of the selection of proper metro and tram vehicle for urban transportation by using a novel integrated MCDM approach(SAGE PUBLICATIONS LTD, 1 OLIVERS YARD, 55 CITY ROAD, LONDON EC1Y 1SP, ENGLAND, 2021-01) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityThis paper presents a novel integrated multi-criteria decision-making model consists of the CRITIC (CRiteria Importance Through Intercriteria Correlation) technique and the EDAS (The Evaluation based on Distance from Average Solution) method to evaluate the selection of the urban rail vehicles operated in the public transport systems. In order to determine the selection criteria in a more realistic perspective, a board of experts consists of seven members, who perform as senior executives in the public transport institutions of the country, was constructed and many round tables meetings were organized with together the members of the board for determining the procedure to follow to reach meaningful and applicable results. At the beginning of the research, approximately fifty selection criteria were determined by the research team and some of them were eliminated during the preparation process of this study. Finally, 22 factors were determined as the selection criteria, which will be used in this research. These factors are the selection criteria directly or indirectly affecting the selection process and results. Also, rail tram types currently operated in the various cities of Turkey were determined as decision alternatives. These options were evaluated by using the proposed integrated MCDM approach. When the obtained results are evaluated, it can be seen that the proposed model has the potential to give very successful results for evaluating the selection process of the urban rail systems. Moreover, it can be implemented as a decision support system by decision-makers, who perform in the public transport authorities. Finally, it can also be applied for decision-making problems faced in the various fields.Article Evaluation of the Transitions Potential To Cyber-Physical Production System of Heavy Industries in Turkey With a Novel Decision-Making Approach Based on Bonferroni Function(2022) Küçükönder, Hande; Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityPurpose: This study examines the potential of production systems of the heavy industry branches with the help of cyber-physical systems. Sources of public and private sectors may not be sufficient to transform and develop all heavy industry branches simultaneously. Because of that, policymakers can determine priority industries for development and growth, which are sustainable and balanced in a country. Methodology: In current study, the proposed approach uses the LMAW (Logarithm Methodology of Additive Weights) technique to identify priority sectors. The LMAW is a novel MCDM (Multi-Criteria Decision Making) technique providing an opportunity to evaluate both objective and subjective criteria; in addition, it uses the Bonferroni functions to transform the subjective evaluations of decision-makers to the group decision. Findings: It has been observed that the most significant criterion is overall equipment effectiveness (OEE), and the most prior branch of heavy industry is the aerospace industry. Originality: This paper examines the transformation process of the heavy industry branches to the cyber- physical systems by using a new MCDM approach.Conference Object Citation - WoS: 14Formal Safety Assessment for Ship Traffic in the Istanbul Straits(Elsevier Science Bv, 2015) Görçün, Ömer Faruk; Burak, Selmin Z.; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityFormal Safety Assessment is a very important tool for the establishment of safety systems according to marine safety. FSA methodology has been recommended to all the maritime actors by the International Maritime Organization (IMO) as an integrated safety system. In Formal Safety Assessment two main risk methodologies are applied which are quantitative and qualitative risk assessments. Both of these methods are used together in practice. The FSA approach is applied in five main stages. In this study risks related to marine traffic in the Istanbul Strait in the period of 2001-2010 are analyzed. In practice different factors are selected for risk analyses such as vessel specifications accident locations accident time accident types and causes. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Book Gemi Türü Seçimini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci (ahp) Yöntemi Kullanılarak Değerlendirilmesi(Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2020) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityDenizyolu taşımacılığı lojistik süreçlerin yanı sıra, küresel tedarik zincirleri için giderek artan bir öneme sahiptir. En az iki liman arasında uzun mesafeli ve diğer taşıma türlerine kıyasla düşük maliyetli taşımacılık faaliyeti yapılmasına olanak sağlayan denizyolu taşımacılığının en temel unsurlarının başında gemiler ve deniz araçları gelmektedir. Bu kapsamda denizyolu taşımacılığı çerçevesinde uygun gemi türünün seçimi son derece kritik bir karar olarak tanımlanabilmektedir. Gemi türü seçimi ile ilgili alınabilecek olası karar alternatifleri çok sayıda faktör tarafından etkilendiği için, söz konusu seçim bir Çok Kriterli Karar Alma problemi (ÇKKV) olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) metodolojisi uluslararası lojistik faaliyetlerde kullanılacak gemilerin türlerine ilişkin seçim süreçlerinde karar alıcılar tarafından karar alma süreçlerinde matematiksel bir model olarak kullanılabilecek yapısal ve sistematik bir çerçeve olarak önerilmektedir.Article An Integrated Ahp-Topsis Approach for Terminal Selection Problems in the Logistics Management Perspectives of Marine Container Ports: a Case Study for Turkey’s Container Ports and Terminals(2018) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityThis study focuses on the strategic importance of container port selection with regard to container operator companies, logistics firms and other actors of a supply chain. The main focalpoint of this paper deals with two important questions: how a container port and terminal is selected by logistics and marine container operators and what is the most important factors for decision makers. When an answer is seeking to these questions, initially it should be necessary to determine the selection criteria and decision alternatives in detail. In order to select proper and optimal container port and terminal, the Analytic Hierarchy Process (AHP) theory and Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution(TOPSIS)method were selected and these methodologies were integrated to solve decision-making problem that related to container port selection. This study consists of five stages. In the first stage, a literature review was made. AHP and TOPSIS methods were defined and their steps of these methodologies were shown in the second stage of this study. In the third stage, numerical analysis was realized by using an integrated AHP-TOPSIS methods as a hybrid method. In the fourth stage, the obtained results were evaluated and depth analysis was made by the member of the board of experts. In the final stage, this study was summarized and final results were shown and the contribution of this hybrid method to the literature concerning with the container port selection process was evaluated. In this study, the board of experts that consisted of seven members was constructed and they are professionals who play an important role in the decision making processes in their companies. Therefore, while the members of the board of experts were selected by the researcher, to be the senior executive or company owner in the field of the maritime transportation sector was determined as the main rule. All selection criteria, decision alternatives and the main goal of this study were determined in the roundtable meetings that realized with together the board of experts. Pairwise comparison questions were prepared by the researcher and were directed to the selected thirty decision makers who work in the field of maritime as the senior executive.Article Citation - Scopus: 15An Integrated Mcdm Approach for Evaluating the Ro-Ro Marine Port Selection Process: a Case Study in Black Sea Region(Routledge, 2021) Görçün, Ömer Faruk; Küçükönder, Hande; Business Administration; 01. Kadir Has UniversitySelection of the appropriate Roll-on Roll-off (Ro-Ro) port is one of the crucial tasks for the maritime industry. Because there are many factors affecting the selection process, this selection process is essentially a multi-criteria decision-making problem. This paper proposes a integrated approach consisting of the CRITIC (Criteria Importance Through Intercriteria Correlation) technique and the EDAS (Evaluation based on Distance from Average Solution) method to evaluate the Ro-Ro marine ports selection. The obtained results by using the proposed model have been verified carrying out a comprehensive sensitivity analysis. In accordance with this purpose, 10 different scenarios were established and five MCDM methods were applied to make a comparison. Results obtained using the suggested model were verified in dynamic conditions. The main purpose of this implementation is to determine whether any change in the obtained results for each determined scenario. Carried out sensitivity analysis shows that the suggested hybrid MCDM model consisting of CRITIC and EDAS techniques has validity and the obtained results are accurate and realistic. When the results of the sensitivity analysis are reviewed, it can be seen that the P1 option is the best alternative for all scenarios.Article İstanbul Kentinde Silivri - Sabiha Gökçen Havalimanı Arası Ulaşım Alternatiflerinin Ahp Topsıs Yöntemleri ile Analizi(2019) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityBu çalışmada İstanbul kenti özelinde kentin iki en uzak noktası olan Silivri ve Sabiha Gökçen Havalimanları arasında ulaşım olanaklarını ve tercih edilecek ulaşım alternatiflerinin kullanıcılar tarafından seçilmesine etki eden faktörleri analiz etmeyi hedeflenmektedir. Bu sayede en optimal ulaşım olanakları belirlenerek bu alternatiflerin geliştirilmesi olanaklı olabilecektir. Her iki nokta arasındaki ulaşım alternatifleri ve kullanıcıların tercihlerine etki eden kriterlerin belirlenmesi ile ilgili olarak Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemleri arasında yer alan Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve İdeal Çözüme Benzerlik Yaklaşımı Tekniği (TOPSIS) yöntemleri seçilmiş, bu yöntemler kullanılarak belirlenen karar noktaları ve kriterler analiz edilmiştir. Bu çalışma literatürde görülen eksikliklerin giderilmesi açısından katkı sağlayacağı gibi, kentsel ulaşım sistemlerinde kullanıcılar, operatörler ve kamu otoriteleri için elde edilecek sonuçların son derece ilgi çekebileceği, karar alıcıların ulaştırma ile ilgili karar alırken bu çalışmanın sonuçlarını dikkate alacakları düşünülmektedir. Nihai olarak, elde edilen sonuçlar çerçevesinde ulaşım yatırımlarını daha rasyonel bir temelde gerçekleştirilebilmesi için ulaşım yatırımları ile ilgili karar alıcılara en uygun ulaşım alternatifleri ve kullanıcıların ulaşım türü seçiminde önem verdikleri kriterler gösterilmeye çalışılmıştır.Article Karayolu Yük Taşımacılığında Kullanılan Standart Treyler Seçimine Etki Eden Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Prosesi ve Topsıs Yöntemleri ile Değerlendirilmesi(2019) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityTaşımacılık işletmelerinin ve operatörlerin farklı tür, marka ve özelliklere sahip treylerler arasındaen uygun ve en iyi treyleri seçebilmek için sarf ettikleri çaba her geçen gün artmaktadır. Genel birperspektifte değerlendirildiğinde, standart treylerler seçimi çok sayıda faktörün etki ettiği son derecekarmaşık bir süreçtir. Treyler seçim sürecinde rasyonel sonuçların elde edilebilmesi için karar vermeprobleminin çok kriterli karar alma metodolojilerinden faydalanılarak çözülmesi gerekmektedir. Buçalışmada Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi ile TOPSIS yöntemleri seçilmiş, her iki yöntementegre edilerek hibrid bir model olarak uygulanmak yerine, ayrı ayrı uygulanarak, her iki yöntemlegerçekleştirilen analiz sonucunda elde edilen çıktılar değerlendirilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlarındeğişkenlik göstermesi durumunda bunun olası nedenleri tartışılmıştır.Article Kentsel Lojistikte Kullanılan Hafif Raylı Sistem Hatlarının Entegre Entropi ve EATWOS Yöntemleri Kullanılarak Analizi(2019) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityKentsel alanlarda kullanılan ulaşım sistemlerin etkinlik, verimlilik ve performanslarının değerlendirilmesi ve gelecekteki ulaşımaltyapılarına ilişkin kararların alınması gerçekte çok kriterli bir karar verme problemidir. Dolayısıyla problemin etkin bir biçimde çözümüçok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılmasını zorunlu hale getirmektedir. Bu çalışmada karar verme probleminin çözümü ile ilgiliolarak sistematik ve yapısal bir çözüm yolu sağlamanın yanı sıra, karar alıcılar tarafından kolayca uygulanacak hibrid bir çok kriterlikarar verme metodolojisi önerilmektedir. Bu model entropi ve EATWOS olarak tanımlanan iki ÇKKV yönteminin entegre edilmesi ileoluşturulmuş bir model olarak nitelendirilebilir. Entropi yöntemi ile faktör ağırlıkları değerlendirilirken, EATWOS yöntemi iledeğerlendirmeye alınan karar noktalarının etkinlik, verimlilik ve performansları ölçülmüş ve en yüksek değerden başlanarak kararnoktaları sıralandırılmıştır. Modelin sayısal bir perspektifte test edilmesi için araştırma alanı olarak en yüksek yolcu taşıma kapasitesive hat uzunluğuna sahip olan ve Avrupa’da kullanılan 13 Tramvay ve hafif raylı sistemleri belirlenmiş, seçilen hibrid modele göre sözkonusu hatların etkinlik ve verimlilik analizi gerçekleştirilmiştir.Article Liman Seçim Problemi İçin Entegre Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Yaklaşımı Önerisi(2023) Küçükönder, Hande; Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityLiman seçimi denizcilik işletmelerinin yanı sıra, tedarik zincirlerinin performansı açısından son derece önemli kararlardan birisidir. Ancak liman alternatiflerinin değerlendirilebilmesi için her zaman net veri mevcut olmayabilir ve karar vericiler eksik bilgiler ile belirsizlik ortamında karar vermek zorunda kalabilir. Bu kapsamda mevcut çalışmada en uygun limanların seçilebilmesi için belirsizlikleri dikkate alabilen bulanık SWARA ve bulanık MARCOS yöntemlerinden oluşan entegre bir karar verme yaklaşımı önerilmektedir. Önerilen yaklaşım uygulandıktan sonra 70 farklı senaryo oluşturularak kapsamlı bir doğrulama testi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre bazı alternatiflerin sıralama skorlarında genel sonucu değiştirmeyen küçük farklılıklar görülmekle birlikte Al alternatifi bütün senaryolar için en iyi alternatif olarak kalmıştır. Sonuç olarak, analizin sonuçları önerilen yaklaşımın karar verme problemlerini çözmek için uygulanabilir bir model olduğunu kanıtlamaktadır.Master Thesis Lojistik Endüstrisinin Yeşil Pazarlama Uygulamalarının Tip-2 Nötrösofik Belirsiz Ortamda Değerlendirilmesi(2024) Aın, Noor Ul; Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityLojistik endüstrisi, çevresel kirlilikle ilgili dış paydaşların artan endişeleri ve yoğun rekabetçi iş ortamında başarılı olma ihtiyacı nedeniyle Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) uygulamalarını benimsemek için önemli bir baskıyla karşılaşmaktadır. İç motivasyonlara ek olarak uluslararası kuruluşlar ve hükümetler, lojistik şirketlerin küresel çevresel kirlilik endişeleri ve lojistik ve taşımacılık endüstrilerinin olumsuz etkilerine uygun bir şekilde KSS uygulamalarını hayata geçirmeleri konusunda büyük bir baskı uygular. Bu nedenle firmalar, rekabetçi iş ortamında varlıklarını sürdürmek ve uluslararası toplumun taleplerini karşılamak amacıyla KSS uygulamaları alanında pratik ve değerli yeşil pazarlama stratejileri geliştirmeye teşvik edilir. Ancak, ilgili literatürde şaşırtıcı ve kritik araştırma boşlukları olduğundan, uygulayıcılar araştırma topluluğunun desteğinden mahrum kalmaktadır. Bu sorunu ele almak için mevcut literatüre dayalı olarak bir dizi kriter geliştirilmiş ve bu kriterlerin önemine dayanarak Delphi, CRITIC ve MACONT prosedürlerini içeren yeni bir karar verme yaklaşımı kullanılarak ağırlıkları daha da değerlendirilmiştir. Bu metodolojilere ek olarak, sonuçlar, aşırı karmaşık belirsizlikleri yönetebilen son derece güçlü, güvenilir ve pratik bir çerçeve sunan Tip-2 Neutrosophic Fuzzy Numbers kullanılarak güçlendirilmiştir. Ayrıca, geliştirilen algoritmanın ileri matematik bilgisi gerektirmeyen son derece pratik, anlaşılır ve kolay uygulanabilir bir yapıya sahip olduğunu belirtmek önemlidir. Çalışmanın temel bulguları, EN9 Arazi Kullanımı kriterinin 0.04673'lik bir önem puanıyla en etkili kriter olduğunu göstermektedir. Ayrıca, SO5 İK politikaları tarafından çalışma yerlerinin değiştirilmesi (0.03446) ve EN4 sera gazı emisyonlarını azaltmaya yatırım yapma (0.03413) kriterleri, ilk önemli faktörü takip etmektedir. Buna ek olarak, çalışmanın alternatiflere ilişkin temel bulgusu, A1 Netlog Co.'nun yeşil pazarlama uygulamaları açısından en uygun firma olduğudur. Önerilen modelin güvenilirliğini ve geçerliliğini doğrulayan bir sağlamlık kontrolü yapılmıştır.Article Lojistik Maliyetler Çerçevesinde Karadeniz Limanlarının Multimodal Taşımacılığa Uygunluklarının Analizi(Kenan ÇELİK, 2018) Görçün, Ömer Faruk; Görçün, Özhan; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityTaşımacılık sektörünün önemi hem Dünya’da hem de Türkiye’de her geçen gün artmaktadır. Küreselleşmenin etkisiyle müşterilerin ürünleri daha hızlı ve eksiksiz bir biçimde talep etmelerine paralel olarak, işletmelerin ve tedarik zincirlerinin de rekabet edebilmek için sahip oldukları lojistik hızları ve operasyonel mükemmeliyeti artırmaları zorunlu hale gelmiştir. Daha da önemlisi, tedarik zincirleri yetersiz kalan uygulamalarını güncellemek ve her zaman rekabette kalmalarına olanak sağlayacak yeni yollar ve yöntemler bulmak zorunda kalmaktadırlar. Bu kapsamda, intermodal taşımacılık yeni bir lojistik uygulama olarak giderek önem kazanmaya başlamıştır. Bunun yanı sıra taşıma türleri ve altyapılar arasında entegrasyon intermodal taşımacılığın etkinliği ve verimliliği açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada Karadeniz limanlarının intermodal taşıma sistemine entegrasyonu ve denizyolu taşımacılığı ile diğer taşıma türleri arasında bir koordinasyonun sağlanıp sağlanamayacağı ekonomik faktörler de göz önüne alınarak değerlendirmeye çalışılmıştır. Çalışmada Karadeniz limanları üzerinden gerçekleştirilecek intermodal bağlantılar sayesinde oluşturulacak çok modlu taşıma sistemleri “multimodal” ile tek modlu taşıma sistemlerinin etkinlikleri ve verimlilikleri lojistik maliyetler açısından değerlendirilmiş, bu kapsamda Karadeniz limanlarının intermodal ve kombine taşımacılık sistemlerine uyguluğu gözden geçirilmiştir.Conference Object Opportunities for Improvements of the Intermodal Transportation Chain a Case Study of Intermodal Freight Operation Between Turkey and Serbia(Scientific Research Center Ltd Belgrade, 2014) Görçün, Ömer Faruk; Business Administration; 01. Kadir Has UniversityIn order to reduce the external costs of transportation parties of logistics and transportation such as international organizations governments local authorities transporters and users have been promoting the solutions which will be created more efficient results. Within this framework opportunities related to rail transportation and reducing the rate of use of road freight transportation are very important factors in a green environment. This paper focus on the economic and environmental impacts of intermodal freight operations rail transportation and intermodal freight terminals. On the other hand results which will be obtained by using the intermodal freight terminals and rail transportation have been evaluated comparatively. In this context several scenarios have been determined and they have been analyzed. In recent years some concepts such as effectiveness logistics costs and quick response had become more important with the globalization. These concepts were a result of competition which have developed quickly. At the same time not only competition occurs between companies but also it was seen between global actors. Although these concepts have remained their importance different subjects have begun to gain an importance such as environment human health and external costs of transportation. In order to reduce the environmental effects of the transportation considering planning the differential and beneficial approaches has become imperative. One of the best ways is intermodality for solving the transportation problems. In this study transportation alternatives and their effects were analyzed and new transportation alternatives between Turkey and Serbia have been recommended. Intermodal freight terminals which will be established in both of Istanbul and Belgrade city can be creating an effective solution for reducing the economic and external costs. On the other hand it can provide sustainable and effective transportation system between two countries.
