1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kandemir, Songül"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Annenin ve Babanın Nedensel Dil Girdisi Çocuğun Nedensel Dil Üretimi ve Karşı Olgusal Düşünmesi ile Nasıl İlişkilidir?
    (2023) Kandemir, Songül; Erciyes, Aslı Aktan
    Neden-sonuç ilişkisi ürettiğimiz sözlü yapıları kapsayan nedensel dil, günlük yaşamımızda gözlemlediğimiz nedensel olayları ifade etmek için kullandığımız dil yapısıdır. Bu yapıları erken çocukluk döneminden itibaren kullanmaya başlarız ve bu noktada hem anne hem de baba önemli roller oynar. Bir olayın sebep ve sonucunu anlamak, potansiyel olarak diğer olası senaryoları düşünmeyi gerektirebilir ve dolaylı olarak nedensel dilin karşı olgusal düşünceyle ilişkili olmasını sağlayabilir. Karşı olgusal düşünce, gerçekleşmiş veya henüz gerçekleşmemiş bir olayın alternatif sonuçlarını düşünme yeteneğidir. Mevcut çalışmada, (1) annelerin ve babaların nedensel dil girdisindeki farklılıkların, (2) anne ve babanın nedensel dil girdileri ile çocuğun nedensel dil üretimi arasındaki ilişkinin, (3) çocuğun nedensel dil üretimi ile karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkinin ve (4) annelerin ve babaların nedensel dil girdileri ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çevrimiçi yürütülen çalışma, 60 ebeveyn-çocuk çiftinin (Myaş: 56 ay) katılımı ile gerçekleşmiş ve anne-babalar çalışmaya birbirlerinden ayrı katılım göstermiştir. Baba-çocuk ve anne-çocuk ikili oturumları için tangram oyunu ve hikaye anlatma görevleri kullanılmıştır. Çocuk oturumu için hikaye anlatma, karşı olgusal düşünme, nedensel fiil üretimi, inhibisyon kontrolü görevleri ve TIFALDI ifade edici dil alt testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında, babaların annelere kıyasla daha fazla nedensel dil kullandığı görülmektedir. Annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dil arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde, babanın nedensel dil girdisi ile çocuğun babasına yönelik kullandığı nedensel dili arasında pozitif bir ilişki vardır. Babanın nedensel dil girdisi çocuğun karşı olgusal düşüncesiyle ilişkili bulunmazken annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yalnızca çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dilin karşı olgusal düşüncesiyle negatif bir ilişki içinde olduğu görülmektedir. Anne veya babanın nedensel dil girdisi çocuğun hikaye anlatma ve nedensel fiil üretimi görevlerinin puanlarıyla ilişkili bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma çocukların nedensel dil ve karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkiyi incelerken hem anneleri hem de babaları odak noktasına alarak literatüre katkıda bulunmaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    How Are Maternal and Paternal Causal Language Inputs Associated With Children's Causal Language Production and Counterfactual Thinking
    (Kadir Has Üniversitesi, 2023) Kandemir, Songül; Erciyes, Asli Aktan
    Neden-sonuç ilişkisi ürettiğimiz sözlü yapıları kapsayan nedensel dil, günlük yaşamımızda gözlemlediğimiz nedensel olayları ifade etmek için kullandığımız dil yapısıdır. Bu yapıları erken çocukluk döneminden itibaren kullanmaya başlarız ve bu noktada hem anne hem de baba önemli roller oynar. Bir olayın sebep ve sonucunu anlamak, potansiyel olarak diğer olası senaryoları düşünmeyi gerektirebilir ve dolaylı olarak nedensel dilin karşı olgusal düşünceyle ilişkili olmasını sağlayabilir. Karşı olgusal düşünce, gerçekleşmiş veya henüz gerçekleşmemiş bir olayın alternatif sonuçlarını düşünme yeteneğidir. Mevcut çalışmada, (1) annelerin ve babaların nedensel dil girdisindeki farklılıkların, (2) anne ve babanın nedensel dil girdileri ile çocuğun nedensel dil üretimi arasındaki ilişkinin, (3) çocuğun nedensel dil üretimi ile karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkinin ve (4) annelerin ve babaların nedensel dil girdileri ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çevrimiçi yürütülen çalışma, 60 ebeveyn-çocuk çiftinin (Myaş: 56 ay) katılımı ile gerçekleşmiş ve anne-babalar çalışmaya birbirlerinden ayrı katılım göstermiştir. Baba-çocuk ve anne-çocuk ikili oturumları için tangram oyunu ve hikaye anlatma görevleri kullanılmıştır. Çocuk oturumu için hikaye anlatma, karşı olgusal düşünme, nedensel fiil üretimi, inhibisyon kontrolü görevleri ve TIFALDI ifade edici dil alt testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında, babaların annelere kıyasla daha fazla nedensel dil kullandığı görülmektedir. Annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dil arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde, babanın nedensel dil girdisi ile çocuğun babasına yönelik kullandığı nedensel dili arasında pozitif bir ilişki vardır. Babanın nedensel dil girdisi çocuğun karşı olgusal düşüncesiyle ilişkili bulunmazken annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yalnızca çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dilin karşı olgusal düşüncesiyle negatif bir ilişki içinde olduğu görülmektedir. Anne veya babanın nedensel dil girdisi çocuğun hikaye anlatma ve nedensel fiil üretimi görevlerinin puanlarıyla ilişkili bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma çocukların nedensel dil ve karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkiyi incelerken hem anneleri hem de babaları odak noktasına alarak literatüre katkıda bulunmaktadır.