1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Nalbant, Deniz"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Dilution of Well-Known Marks and the Role of Social Media
    (2024) Nalbant, Deniz; Hamamcıoğlu, Esra
    Çalışmanın birinci bölümünde, marka kavramı ve farklı marka türleri incelenmiş; tanınmış marka ve ilgili fonksiyonlar açıklanmıştır. Tanınmış markaların, tanınmışlık kriterler, korunma rejimi ve sulandırma kavramı değerlendirilerek, bu konudaki uluslararası düzenlemelerin eksiklikleri ele alınmıştır. İnceleme sonucunda, temel marka anlaşmalarının sulandırmaya karşı minimum bir koruma sağlamadığı görülmüştür. ABD ve AB hukuklarında sulandırma korumasının farklı yönleri ele alınmış, Türk hukukunda ise sulandırma korumasına dair düzenlemelerin eksik olduğu sonucuna varılmıştır. Karıştırılma temelli koruma ile sulandırma koruması karşılaştırılmış, bu iki koruma türünün somut olaylarda birlikte uygulanabilirliği değerlendirilmiştir ve birlikte görülebileceği sonucuna ulaşılmıştır. İkinci bölümde, sulandırma korumasının şartları ABD, AB ve Türk hukuku perspektifinden detaylandırılmıştır. Tanınmışlığın derecesi, işaretler arası bağlantı, önceki markanın tescilli olması ya da başvuru aşamasında olması ve markasal kullanım gibi kriterler üzerinde durulmuş; sulandırmanın ayırt ediciliğe zarar veya itibar zedelenmesi olarak görünümleri açıklanmıştır. Haksız yarar unsuru ise tartışmalı olarak değerlendirilmiştir. Bunu takiben sulandırma iddiasına karşı ileri sürülebilecek savunma sebepleri incelenmiş ve ABD hukukuna kıyasla Türk hukukunda sulandırmaya dair savunma mekanizmalarının yetersiz olduğu gözlemlenmiştir. Üçüncü bölümde, tanınmış markaların sosyal medya üzerinde sulandırılmasının mümkün olup olmadığı değerlendirilmiştir. Sosyal medya platformları ve bu platformlarda faaliyet gösteren sosyal medya etkileyicilerinin markalar üzerindeki etkisi, farklı disiplinlerden de yararlanılarak ele alınmıştır. Sosyal medya sayesinde gerçekleşen ağızdan ağıza iletişim, etkileyicilerin tüketici davranışlarını etkileme şekilleriyle incelenmiştir. Bu kapsamda, markaların etkileyicilerle işbirliği yaparak örtülü ve aldatıcı reklam uygulamalarına başvurma riskleri, Türk hukuku bağlamında değerlendirilmiştir. Sahte ürünlerin sosyal medya aracılığıyla yaygınlaşması incelenmiş ve tanınmış markaların bu ortamda sulandırılmaya açık olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca, sosyal medya etkileyicilerinin sulandırma kapsamında sorumluluğu irdelenmiş, savunma sebepleri değerlendirilmiş, ABD ve Avrupa hukuklarından örneklerle karşılaştırmalar yapılmıştır. Son olarak, Türk hukukunda tanınmış markaların sulandırılmasına karşı koruma sağlanması için açık düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu belirtilmiş ve ABD hukukunun model alınabileceği önerilmiştir. Etkileyiciler aracılığıyla sosyal medyada gerçekleşen marka ihlalleri bakımından Türk hukukunda mevzuatsal eksiklikler gözlemlenmiş ve bu eksiklere yönelik çözüm önerileriyle çalışma tamamlanmıştır.