Browsing by Author "Okur, Betül"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Yiyeceklerin Uzamsal Temsili(2023) Okur, Betül; Gökçe, AhuEvrim perspektifinden, insanlar hayatta kalabilmek için yüksek kalorili yiyeceklere karşı bir yanlılık geliştirmişlerdir. Ancak bu yanlılık, besin bulmakta zorlanmayan modern insanlar için sağlık riskleri oluşturabilir. Bu risklerin önüne geçmek için insanların yiyecek seçimlerini sağlıklı yönde etkileyecek yöntemlere ihtiyaç vardır. Bu yöntemlerden biri, belli tür yiyecek türlerinin zihinsel olarak belli konumlarda temsil edilmesi, yani mekansal yanlılık olabilir. Bu tezde, yiyeceklerin mekandaki zihinsel temsili iki çalışma ile araştırılmıştır. Yiyeceklerin mekansal temsili, insanların sağlık algısı ve yiyecek tercihleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Çalışma 1, mekansal konumlar ile (sağlıksız) besinler arasında bir zihinsel temsil olup olmadığını araştırmayı amaçlamıştır. Sağlıklı (sağlıksız) besinlerin sol ve üst (sağ, alt) konumlara yerleştirilmesi, yiyeceklerin mekandaki zihinsel temsiline uygun olarak kabul edilmektedir. Yiyeceklerin, uzamsal boşluğa zihinsel uyumlu olarak yerleştirilmesinin görev performansını artıracağı hipotezi test edilmiştir. Sonuçlar, mekansal yanlılık veya yüksek kalori yanlılığını desteklememiştir. Mekansal yanlılık, Çalışma 2'de 2 deney ile daha detaylı olarak incelenmiştir. Sağlıklı yüksek kalorili ve sağlıksız düşük kalorili yiyeceklerin zihinsel mekansal temsili henüz gösterilmemiştir. Bu nedenle, Çalışma 2, sağlıklı ve sağlıksız yiyeceklerin mekandaki temsili üzerine araştırma yapmayı amaçlamıştır. Dört besin kategorisinin (sağlıklı düşük kalorili, sağlıklı yüksek kalorili, sağlıksız düşük kalorili, sağlıksız yüksek kalorili) mekansal temsili, bir dizi besin yerleştirme görevi ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar sağlıklı ve sağlıksız yiyecekler için dikey yan yanlılık konusunda destek sunmuştur. Tüm deneylerde gerçek hayatta yiyecek seçimleri incelenmiş ve yüksek kalorili yanlılığın gerçek yaşam yiyecek seçimi davranışına yansıyıp yansımadığı araştırılmıştır. Sonuçlar, yüksek kalorili yiyeceklerin tercih edildiğini göstermiştir. Mekansal yanlılığı destekleyen bulgular, pazarlama ve tüketici davranışı araştırmalarında ürün yerleşimi düzenlemeleri aracılığıyla daha sağlıklı seçimlerin teşvik edilmesinde kullanılabilir.