Browsing by Author "Soylu, Fatih Emre"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Türkiye'deki E-ticaret Platformlarının Görsel Erişilebilirlik Performansı: Trendyol.com, Hepsiburada.com ve N11.com Üzerinde Yapılan Örnek İnceleme(2023) Soylu, Fatih Emre; Enşici, AyhanBirçok çevrimiçi satıcı, yalnızca klavye komutları veya ekran okuyucular gibi yardımcı teknolojiler kullanılarak gezinilebilen erişilebilir web siteleri sunar. Ancak, klavyeyle erişilebilen bir dijital ürün geliştirmek, evrensel olarak kabul edilen görsel erişilebilirlik standartlarını karşılayan bir dijital ürün üretmekten çok farklıdır. Bir web sayfasındaki kullanıcı arayüzü öğelerinin görsel nitelikleri, erişilebilirlik yaklaşımıyla e-ticaret platformları tasarlarken tasarımcılar ve geliştiriciler için bazen ikincil öncelik haline gelmektedir. Bu araştırmada, Türkiye'de en çok ziyaret edilen ilk üç e-ticaret platformu (Trendyol.com, Hepsiburada.com ve N11.com) üzerinde gerçekleştirilen sezgisel kullanıcı testleri ve çoğunlukla Web İçeriği Erişilebilirlik Yönergeleri'nin algılanılabilirlik kısmının ayırt edilebilirlik bölümüne dayanan değerlendirme kriterlerini birleştiren benzersiz bir yöntem kullanılmıştır. Bu yöntem çevrimiçi alışveriş platformlarının görsel erişilebilirlik performansını değerlendirmek için oluşturulmuş ve görme ile ilgili bir sağlık sorunu olsun ya da olmasın, kullanıcılar için bir görevi tamamlamanın ne kadar kolay olduğunu anlamak için kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, kullanıcıların çok sayıda görsel erişilebilirlik sorunuyla karşı karşıya kaldığını göstermektedir. Mevzubahis platformların değerlendirmesi, onların yalnızca karmaşık görsel erişilebilirlik kriterleri açısından değil, aynı zamanda kontrast oranı ve metin boyutu gibi temel kriterler açısından da başarısız olduğunu gösteriyor. Olumlu olarak, çalışma, bu görsel erişilebilirlik sorunlarının çoğunun kolayca çözülebileceğini ortaya koyuyor.Master Thesis Visual Accessibility Performance of E-Shopping Platforms in Turkey: a Case Study Conducted on Trendyol.com, Hepsiburada.com and N11.com(Kadir Has Üniversitesi, 2023) Soylu, Fatih Emre; Enşici, AyhanBirçok çevrimiçi satıcı, yalnızca klavye komutları veya ekran okuyucular gibi yardımcı teknolojiler kullanılarak gezinilebilen erişilebilir web siteleri sunar. Ancak, klavyeyle erişilebilen bir dijital ürün geliştirmek, evrensel olarak kabul edilen görsel erişilebilirlik standartlarını karşılayan bir dijital ürün üretmekten çok farklıdır. Bir web sayfasındaki kullanıcı arayüzü öğelerinin görsel nitelikleri, erişilebilirlik yaklaşımıyla e-ticaret platformları tasarlarken tasarımcılar ve geliştiriciler için bazen ikincil öncelik haline gelmektedir. Bu araştırmada, Türkiye'de en çok ziyaret edilen ilk üç e-ticaret platformu (Trendyol.com, Hepsiburada.com ve N11.com) üzerinde gerçekleştirilen sezgisel kullanıcı testleri ve çoğunlukla Web İçeriği Erişilebilirlik Yönergeleri'nin algılanılabilirlik kısmının ayırt edilebilirlik bölümüne dayanan değerlendirme kriterlerini birleştiren benzersiz bir yöntem kullanılmıştır. Bu yöntem çevrimiçi alışveriş platformlarının görsel erişilebilirlik performansını değerlendirmek için oluşturulmuş ve görme ile ilgili bir sağlık sorunu olsun ya da olmasın, kullanıcılar için bir görevi tamamlamanın ne kadar kolay olduğunu anlamak için kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, kullanıcıların çok sayıda görsel erişilebilirlik sorunuyla karşı karşıya kaldığını göstermektedir. Mevzubahis platformların değerlendirmesi, onların yalnızca karmaşık görsel erişilebilirlik kriterleri açısından değil, aynı zamanda kontrast oranı ve metin boyutu gibi temel kriterler açısından da başarısız olduğunu gösteriyor. Olumlu olarak, çalışma, bu görsel erişilebilirlik sorunlarının çoğunun kolayca çözülebileceğini ortaya koyuyor.