Baş, Özen
Loading...
Name Variants
B., Özen
Baş Ö.
Baş, O.
B., Ozen
B.,Ozen
O. Baş
Özen Baş
ÖZEN BAŞ
Ozen, Bas
Baş, Ö.
BAŞ, ÖZEN
Bas, Ozen
Bas,Ozen
BAŞ, Özen
Özen BAŞ
Ö. Baş
BAS O.
Bas,Ö.
Baş, ÖZEN
Ozen Baş
Baş, Ozen
Bas,O.
Baş, Özen
Baş,Ö.
Özen, Baş
Baş Ö.
Baş, O.
B., Ozen
B.,Ozen
O. Baş
Özen Baş
ÖZEN BAŞ
Ozen, Bas
Baş, Ö.
BAŞ, ÖZEN
Bas, Ozen
Bas,Ozen
BAŞ, Özen
Özen BAŞ
Ö. Baş
BAS O.
Bas,Ö.
Baş, ÖZEN
Ozen Baş
Baş, Ozen
Bas,O.
Baş, Özen
Baş,Ö.
Özen, Baş
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
ozen.bas@khas.edu.tr
Main Affiliation
New Media
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
25
Articles
13
Citation Count
7
Supervised Theses
12
3 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
Article Türkiye’de Genç Yetişkinlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Paylaşım Türlerinin İncelenmesi(2023) İnceoğlu, İrem; İnceoğlu, İrem; Kaya, Yiğit Bahadır; Cöbek, Gözde; Cöbek, Gözde; Baş, Özen; Alkurt, Saygın Vedat; Audry, Aylin Sunam; Baş, Özen; Sunam, Aylin; New Media; Public Relations and InformationBu çalışma, Türkiye’deki 18-29 yaş aralığındaki gençlerin hangi sosyal medya platformlarını kullandıklarına, ne kadar sıklıkla kullandıklarına ve bu platformlarda ne tarz içerikler paylaştıklarını incelemektedir. Literatüre katkı olarak, gençlerin sosyal medya kullanım pratiklerinin, paylaşım türlerinin ve motivasyonlarının sosyodemografik özelliklerle (cinsel kimlik, yaş, yaşanılan yer, sosyoekonomik statü, eğitim seviyesi ve dinî kimlik) ilişkisini araştırmaktadır. Türkiye’nin 12 ilinde yaşayan gençlerle gerçekleştirilen yüz yüze anket çalışmamızın (N=1537) bulgularına göre, en çok kullanılan sosyal medya platformları sırasıyla Instagram, YouTube ve Twitter’dır. Bulgular, bir zamanlar gençlerin yoğunlukla kullandığı Facebook’un popülerliğini yitirmeye başladığını ortaya koymaktadır. Gençlerin öğrencilik durumları, sosyoekonomik statüleri, yaşadıkları il ve cinsel kimlikleri ile sosyal medya tercihleri arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenmektedir. Ayrıca cinsel kimlik, dinî görüş, sosyoekonomik statü, öğrencilik durumu ve yaşanılan il ile sosyal medyaya paylaşılan içerik türleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmamız, ulusal ve uluslararası çalışmaların bulgularını kısmen doğrulamakta ve önemli farklılıklar ortaya koymaktadır. Türkiye’deki genç yetişkinlerin sosyal medya pratiklerine dair güncel bir veri sunmaktadır.Article Citation - WoS: 1Citation - Scopus: 1Putting Your Best Self or No Self at All? an Analysis of Young Adult’s Dating App Profiles in Turkey(Springer, 2025) Cöbek, Gözde; Baş, Özen; İnceoğlu, İrem; İnceoğlu, İ.; Kaya, Y.B.; Özenç, A.; New Media; Public Relations and InformationSince the widespread use of dating apps across the globe, presenting one’s best self has become a prior issue in attracting potential partners. The literature generally focuses on a single group’s profiles on a single app and examines the role of gender and sexual orientation in putting one’s best face and body or lying about it. However, very few studies draw attention to the role of cultural geography in profile construction, which may suggest that presenting a self in the first place, or self-disclosure, becomes a more significant issue than presenting an ideal self in some cultural settings. This study examines young adults’ profiles on five dating apps popular in Turkey, where there is a powerful social stigma around LGBTI+ individuals and online dating and a sharp cultural division between Eastern and Western regions. It aims to understand the role of cultural geography across users from different genders and sexual orientations in self-disclosure. Based on a quantitative content analysis of 1976 dating app profiles collected across the country, our study finds statistically significant differences in self-disclosure between men and women, heterosexual and non-heterosexual users, and metropolitan and non-metropolitan individuals. In other words, showing one’s face, body, and other verbal information that might reveal one’s identity is highly influenced by one’s gender, sexual orientation, and geographical location. Our research contributes to the literature by not only underlining the significance of cultural geography but also revealing the intersecting role of gender, sexual orientation, and geographical location in self-disclosure. © The Author(s), under exclusive licence to Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature 2025.Article Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 1Nationwide Research on the Uses and Motivations of Dating Apps by Young Adults in the Cultural Environment of Turkey(Sage Publications inc, 2023) Audry, Aylin Sunam; Audry, Aylin Sunam; Bas, Ozen; Baş, Özen; Inceoglu, Irem; İnceoğlu, İrem; Kaya, Yigit Bahadir; Cöbek, Gözde; Cobek, Gozde; Alkurt, Saygin Vedat; New Media; Public Relations and InformationSince Tinder's worldwide popularity, location-based dating apps have become widespread. The existing literature mainly focuses on a single app in European and US contexts and pays little attention to other cultural contexts. This paper addresses this gap by examining dating app choices and motivations of young adults (18-29 years old) in Turkey. It examines the intersectionality of socio-demographic variables in a cultural setting that is quite different not only from European and US contexts but also from other Muslim-majority contexts. Deriving from the nationally representative survey (n = 1,498), our research finds statistically significant differences in dating app preferences and adults' motivations regarding location, sexual, gender, and religious identities. This study underlines the crucial role of cultural geography and its social fabric in mobile dating, even within the same national setting.