Aydın, Mustafa

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Aydın, M.
Aydın,M.
Aydin,Mustafa
Mustafa AYDIN
MUSTAFA AYDIN
AYDIN, Mustafa
AYDIN, MUSTAFA
Mustafa Aydın
Aydin M.
Aydın M.
M. Aydın
Mustafa, Aydin
A.,Mustafa
Aydın, Mustafa
Aydın, MUSTAFA
Aydin,M.
Aydin, Mustafa
A., Mustafa
Job Title
Prof. Dr.
Email Address
maydin@khas.edu.tr
Main Affiliation
International Relations
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

42

Articles

31

Citation Count

73

Supervised Theses

0

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Article
    Türkiye'de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Eğitim, Araştırma ve Uluslararası Politika Anketi - 2011
    (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği İktisadi İşletmesi, 2013) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; Yazgan, Korhan; International Relations
    Türkiye`deki Uluslararası İlişkiler (Uİ) çalışmalarının gelişimini, mevcut durumunu, temel özelliklerini, küresel Uİ disiplini içerisindeki konumunu ve bu alanda çalışanların küresel, bölgesel ve ulusal gündemdeki temel meselelere ilişkin tutumlarını anlayabilmek ve açıklaya bilmek amacıyla, daha önce 2007 ve 2009’da Uluslararası İlişkiler Konseyi (UİK) tarafından gerçekleştirilen anket çalışmalarını takiben, bu sefer ABD’deki Institute for the Theory and Practice of International Relations at the College of William and Mary tarafından 2004’den bu yana sürdürülen Teaching, Research and International Politics - TRIP anketiyle işbirliği yapı larak, 2011 yılında Eğitim, Araştırma ve Uluslararası Politika Anketi– 2011 gerçekleştirildi. Bu rapor, anket çalışmasının sonuçlarını küresel ve Türkiye ölçeğinde karşılaştırmalı olarak sun mayı hedeflemiştir. Raporda sonuçlar, Uİ yazınında sözü edilen dünyada Uİ alanında Batının merkez ülkelerinin teori ürettiği, diğer ülkelerin ise yerel konularda uzmanlarla veri sağladıkla rı bir işlevsel merkez/çevre bölünmesinin olduğu iddiasını test edecek şekilde düzenlenmiştir.
  • Article
    Citation - WoS: 0
    Citation - Scopus: 10
    International Relations in Turkey: an Evaluation on the Findings of Trip 2018
    (Uluslararası Ilişkiler Konseyi Derneği, 2019) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; Dizdaroğlu, Cihan; International Relations
    In parallel with the worldwide studies focusing on the International Relations (IR) discipline, there have been works looking into the transformation of the IR discipline in Turkey and its contribution to the global knowledge production. In order to provide sound data for these studies, International Relations Council of Turkey (IRCT) conducted two surveys among the Turkish IR academics in 2007 and 2009, and have been cooperating with the Institute for the Theory and Practice of International Relations at the College of William and Mary since then on the Teaching, Research and International Policy (TRIP) project. The TRIP surveys that aim to understand the epistemological and ontological limits, autonomous character of the IR discipline as well as the theoretical, metodological and pedagocial approaches in which IR scholars used in their teaching and research activities, also help to comprehend the place of the Turkish IR scholars within the global IR discipline. This paper presents Turkey-related findings of the lastest survey, which was simultaneously conducted in 35 different countries between February and July 2018.
  • Article
    Grand Strategizing in and for Turkish Foreign Policy: Lessons Learned from History, Geography and Practice
    (2020) Aydın, Mustafa; International Relations
    Although there is no commonly agreed upon definition of grand strategy in the literature, most analyses of the concept include efforts of states to develop long-term plans, programs and policies to achieve their national interests, utilizing the na-tion’s resources and tools, including their economic, political, military, psycholog-ical and moral resources. Turkey has experience in developing a grand strategy in this context, albeit without specifically referring to the exercise as such. This paper looks at the expertise and historical precursors of Turkey’s grand strategy experience to identify indicators for its future grand strategizing efforts. In this context, bal-ancing major powers, the primacy of geography, economic development, Western connection, the impact of the international system, a sense of greatness and a wish for regional supremacy are identified as inputs of Turkey’s past grand strategies. Moving from these bases, particulars of what could be identified as an “interna-tionalist” grand strategy alternative for Turkey is offered.
  • Article
    Citation - WoS: 3
    Citation - Scopus: 4
    A 2020 Vision for the Black Sea Region: the Commission on the Black Sea Proposes
    (Routledge Journals Taylor & Francis Ltd, 2010) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; Triantaphyllou, Dimitrios; Trıantafyllou, Dımıtrıos; International Relations
    The Black Sea region is coming into its own although it is at times a contested and dangerous neighbourhood. Despite heightened interest in the region its real priorities and needs are still being largely ignored by insiders and outsiders alike. What is needed are regional solutions for regional problems. The authors present the key findings and recommendations of the Commission on the Black Sea a civil society initiative comprising a number of current and former policy-makers scholars and practitioners both from within the region and from outside with the purpose of contributing to a joint vision and a common strategy for the Black Sea region by developing new knowledge in areas of key concern.
  • Article
    Survey of International Relations Faculty in Turkey: Research, Teaching and Views on the Discipline - 2009 [türkiye'de Uluslararasi I?lişkiler Akademisyenleri Araştırma, E?itim Ve Disiplin De?erlendirmeleri Anketi - 2009]
    (International Relations Council of Turkey, 2010) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; Yazgan, Korhan; International Relations
    One of the major weaknesses of the studies on the development of International Relations (IR) curricula in Turkey is the lack of systematic data on the characteristics history development and current status of the IR academia. In order to reveal research practices of academicians and how international relations is taught and how IR scholars perceive the discipline an online survey was conducted among the faculty members of the IR Departments in Turkey in June-July 2009. Scholars were asked to answer 55 questions about the IR curriculum courses research subjects and major theoretical approaches political attitudes funds language and types of publication academic journals universities the involvement of academy in policy-making process and nonacademic intellectual activities. The results of the survey indicates that IR studies in Turkey seems to be foreign policy oriented focus on Turkey and the big power policies and the discipline is under the influence of Realism.
  • Article
    Uluslararası İlişkiler Kuramlarında
    (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği İktisadi İşletmesi, 2015) Aydın, Mustafa; Akgül Açıkmeşe, Sinem; International Relations
    Uluslararası İlişkiler’in (Uİ) “büyük tartışma”larının sona erdiğine dair görüş alanın yazarlarının büyük çoğunluğu tarafından dile getirilmektedir. Bugün disiplinin ana dergilerinde büyük kuramsal tartışmalara yapılan atıflar önemli ölçüde azalmıştır ve en kayda değer münazaralar kuramlar/paradigmalar arasında değil, daha ziyade aynı kuramı benimseyen yazarlar arasında sıklıkla da ampirik çalışmalar üzerinden gerçekleşmektedir. Bu çalışma, Uluslararası İlişkiler’in “büyük tartışma”larının sakıncalarını ve Uİ yazınındaki “büyük tartışma”lara geri dönüş sorgulamalarını ortaya koyarak, Uİ’nin dünyada ve Türkiye’deki mevcut durumu ve geleceğine dair görüşler içermektedir. Bu noktadan hareketle, bu çalışma “büyük tartışma”lara bugüne kadar konu olan ve gelecekteki tartışmaların da temelini oluşturacak ana akımları okuyuculara yeniden hatırlatmak üzere hazırlanan bu özel sayıya giriş makalesi olarak kaleme alınmıştır.
  • Article
    Citation - WoS: 6
    Citation - Scopus: 7
    Turkish Policy Towards the Wider Black Sea and the Eu Connection
    (Routledge Journals Taylor & Francis Ltd, 2014) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; International Relations
    The Black Sea has been on the global agenda since the end of the Cold War ; and Turkey has appeared as a rising regional power in the region. Turkey's policies in the Black Sea have aimed at the creation of region-wide multilateral cooperation schemes. Starting with the Black Sea Economic Cooperation Organization it initiated several institutions with varying degrees of success. In addition to creating a stable environment conducive to increased cooperation and enhanced trade relationships sustaining maritime security through an elaborate balance of power in the region has been important for Turkey. While it supported closer relations with and further integration into the European Union Turkey does not wish to see competitive projects aimed at the region evolving into a cause for instability.
  • Article
    Türkiye'de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri ve Alana Yönelik Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme: Trıp 2014 Sonuçları
    (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği İktisadi İşletmesi, 2016) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; International Relations
    Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininin sınırları, özerk karakteri, diğer disiplinler ve dış politika uygulayıcıları ile etkileşimi gibi meseleler, Uİ literatüründe sıkça tartışılan araştırma konuları olmalarına karşın, bu konularda yapılan ampirik çalışmalar görece yetersizdir. Bu tartışmalara katkı sağlamak ve Türkiye’deki Uİ çalışmalarının gelişimini, mevcut durumunu, temel özelliklerini, küresel Uİ disiplini içerisindeki konumunu ve alanda çalışanların küresel, bölgesel ve ulusal gündemdeki temel meselelere ilişkin tutumlarını belirlemek için 2007 ve 2009’da Uluslararası İlişkiler Konseyi aracılığı ile ardından da 2011 ve 2014’te ABD’deki Institute for the Theory and Practice of International Relations at the College of William and Mary aracılığı ve UİK’in katkısıyla anketler yapılmıştır. Eylül 2014’te dünyada eş zamanlı olarak 31 ülkede yürütülen son çalışma kapsamında oluşan Türkiye raporu sonuçları, bu makalede 2007, 2009 ve 2011 araştırmalarıyla karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır.
  • Other
    Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi - 2009
    (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği İktisadi İşletmesi, 2010) Aydın, Mustafa; Aydın, Mustafa; Yazgan, Korhan; International Relations
    Türkiye’de Uluslararası İlişkiler üzerine yapılan çalışmalarda karşılaşılan en önemli sorunlardan birisi genel olarak disiplinde çalışanlar ve ilgi alanlarıyla ilgili veri eksikliğidir. Bu konuda yapılan tartışmalara katkı sağlamak amacı ile Haziran-Temmuz 2009’da Türkiye’deki üniversitelerin Uluslararası İlişkiler bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının uluslararası ilişkiler eğitimi, araştırma pratikleri ile küresel ve ulusal düzeyde disipline nasıl baktıklarını saptamak amacıyla bir anket yapıldı. Ankete katılanlara Uluslararası İlişkiler müfredatı ve derslerin içeriği, araştırmalarında odaklandıkları temel konular, bölgeler ve benimsedikleri teorik yaklaşımlar ile siyasi tutumları, eğitim ve araştırmalarında tercih ettikleri dil ve yayın biçimleri, akademik dergiler, üniversiteler ve siyasi süreçler ile akademi dışı entelektüel faaliyetlere katılımları gibi birçok konuya ilişkin 55 soru yöneltildi. Anketin ortaya koyduğu sonuçlara göre Türkiye’de Uluslararası İlişkiler çalışmaları dış politika ağırlıklı, Türkiye ile büyük güçlere odaklı ve gerçekçiliğin görece daha yaygın olduğu bir alandır.
  • Article
    Citation - WoS: 11
    Survey of International Relations Faculty in Turkey: Research Teaching and Views on the Discipline-2009
    (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği, 2010) Aydın, Mustafa; Yazgan, Korhan; International Relations
    One of the major weaknesses of the studies on the development of International Relations (IR) curricula in Turkey is the lack of systematic data on the characteristics history development and current status of the IR academia. In order to reveal research practices of academicians and how international relations is taught and how IR scholars perceive the discipline an online survey was conducted among the faculty members of the IR Departments in Turkey in June-July 2009. Scholars were asked to answer 55 questions about the IR curriculum courses research subjects and major theoretical approaches political attitudes funds language and types of publication academic journals universities the involvement of academy in policy-making process and non-academic intellectual activities. The results of the survey indicates that IR studies in Turkey seems to be foreign policy oriented focus on Turkey and the big power policies and the discipline is under the influence of Realism.