Aktan Erciyes, Aslı
Loading...
Name Variants
Aktan Erciyes,A.
A., Aslı
Aslı Aktan Erciyes
AKTAN ERCIYES, Aslı
Aktan Erciyes, A.
Aktan Erciyes A.
A.,Asli
Aktan Erciyes, Aslı
Aslı AKTAN ERCIYES
Aktan-Erciyes A.
Aktan Erciyes, Asli
AKTAN ERCIYES, ASLI
Aktan Erciyes, ASLI
A. Aktan Erciyes
A., Asli
Aktan Erciyes,Asli
ASLI AKTAN ERCIYES
Asli, Aktan Erciyes
Aktan-Erciyes, A.
Aktan-Erciyes, Aslı
Aktan-erciyes, Aslı
Ercıyes, Aslı Aktan
Aktan-erciyes, Aslı
Ercıyes, Aslı Aktan
Erciyes, Aslı Aktan
Erciyes, Asli Aktan
A., Aslı
Aslı Aktan Erciyes
AKTAN ERCIYES, Aslı
Aktan Erciyes, A.
Aktan Erciyes A.
A.,Asli
Aktan Erciyes, Aslı
Aslı AKTAN ERCIYES
Aktan-Erciyes A.
Aktan Erciyes, Asli
AKTAN ERCIYES, ASLI
Aktan Erciyes, ASLI
A. Aktan Erciyes
A., Asli
Aktan Erciyes,Asli
ASLI AKTAN ERCIYES
Asli, Aktan Erciyes
Aktan-Erciyes, A.
Aktan-Erciyes, Aslı
Aktan-erciyes, Aslı
Ercıyes, Aslı Aktan
Aktan-erciyes, Aslı
Ercıyes, Aslı Aktan
Erciyes, Aslı Aktan
Erciyes, Asli Aktan
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
asli.erciyes@khas.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output
15
Articles
13
Citation Count
18
Supervised Theses
2
15 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 15
Article Citation Count: 7Early Event Understanding Predicts Later Verb Comprehension and Motion Event Lexicalization(Amer Psychologıcal Assoc, 2019) Aktan-Erciyes, Aslı; Göksun, TilbeBefore infants produce words, they can discriminate changes in motion event components such as manner (how an action is performed) and path (trajectory of an action). Individual differences in nonlinguistic event categorization are related to children's later verb comprehension (Konishi, Stahl, Golinkoff, & Hirsh-Pasek, 2016). We asked: (a) Do infants learning Turkish, a verb-framed language, attend to both manner and path changes in motion events? (b) Is early detection of path and manner related to children's later verb comprehension and (c) how they describe motion events? Thirty-two Turkish-reared children were tested at three time points. At Time 1, infants (M-age = 14.5 months) were tested on their detection of changes in path and manner using the Preferential Looking Paradigm. At Time 2, children were tested on their receptive language skills (M-age = 22.07 months). At Time 3, children performed 3 tasks (M-age = 35.05 months): a verb comprehension task, an event description task depicting motion events with different path and manner combinations, and an expressive language task. The ability to detect changes in event components at Time 1 predicted verb comprehension abilities at Time 3, beyond general receptive and expressive vocabulary skills at Times 2 and 3. Infants who noticed changes in path and manner at Time 1 used fewer manner-only descriptions and more path-any descriptions (i.e., descriptions that included a path component with or without manner) in their speech at Time 3. These findings suggest that early detection of event components is associated not only with verb comprehension, but also with how children lexicalize event components in line with their native language.Master Thesis Annenin ve Babanın Nedensel Dil Girdisi Çocuğun Nedensel Dil Üretimi ve Karşı Olgusal Düşünmesi ile Nasıl İlişkilidir?(2023) Kandemir, Songül; Erciyes, Aslı AktanNeden-sonuç ilişkisi ürettiğimiz sözlü yapıları kapsayan nedensel dil, günlük yaşamımızda gözlemlediğimiz nedensel olayları ifade etmek için kullandığımız dil yapısıdır. Bu yapıları erken çocukluk döneminden itibaren kullanmaya başlarız ve bu noktada hem anne hem de baba önemli roller oynar. Bir olayın sebep ve sonucunu anlamak, potansiyel olarak diğer olası senaryoları düşünmeyi gerektirebilir ve dolaylı olarak nedensel dilin karşı olgusal düşünceyle ilişkili olmasını sağlayabilir. Karşı olgusal düşünce, gerçekleşmiş veya henüz gerçekleşmemiş bir olayın alternatif sonuçlarını düşünme yeteneğidir. Mevcut çalışmada, (1) annelerin ve babaların nedensel dil girdisindeki farklılıkların, (2) anne ve babanın nedensel dil girdileri ile çocuğun nedensel dil üretimi arasındaki ilişkinin, (3) çocuğun nedensel dil üretimi ile karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkinin ve (4) annelerin ve babaların nedensel dil girdileri ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çevrimiçi yürütülen çalışma, 60 ebeveyn-çocuk çiftinin (Myaş: 56 ay) katılımı ile gerçekleşmiş ve anne-babalar çalışmaya birbirlerinden ayrı katılım göstermiştir. Baba-çocuk ve anne-çocuk ikili oturumları için tangram oyunu ve hikaye anlatma görevleri kullanılmıştır. Çocuk oturumu için hikaye anlatma, karşı olgusal düşünme, nedensel fiil üretimi, inhibisyon kontrolü görevleri ve TIFALDI ifade edici dil alt testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında, babaların annelere kıyasla daha fazla nedensel dil kullandığı görülmektedir. Annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dil arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde, babanın nedensel dil girdisi ile çocuğun babasına yönelik kullandığı nedensel dili arasında pozitif bir ilişki vardır. Babanın nedensel dil girdisi çocuğun karşı olgusal düşüncesiyle ilişkili bulunmazken annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yalnızca çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dilin karşı olgusal düşüncesiyle negatif bir ilişki içinde olduğu görülmektedir. Anne veya babanın nedensel dil girdisi çocuğun hikaye anlatma ve nedensel fiil üretimi görevlerinin puanlarıyla ilişkili bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma çocukların nedensel dil ve karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkiyi incelerken hem anneleri hem de babaları odak noktasına alarak literatüre katkıda bulunmaktadır.Master Thesis How Are Maternal and Paternal Causal Language Inputs Associated With Children's Causal Language Production and Counterfactual Thinking(Kadir Has Üniversitesi, 2023) Kandemir, Songül; Erciyes, Asli AktanNeden-sonuç ilişkisi ürettiğimiz sözlü yapıları kapsayan nedensel dil, günlük yaşamımızda gözlemlediğimiz nedensel olayları ifade etmek için kullandığımız dil yapısıdır. Bu yapıları erken çocukluk döneminden itibaren kullanmaya başlarız ve bu noktada hem anne hem de baba önemli roller oynar. Bir olayın sebep ve sonucunu anlamak, potansiyel olarak diğer olası senaryoları düşünmeyi gerektirebilir ve dolaylı olarak nedensel dilin karşı olgusal düşünceyle ilişkili olmasını sağlayabilir. Karşı olgusal düşünce, gerçekleşmiş veya henüz gerçekleşmemiş bir olayın alternatif sonuçlarını düşünme yeteneğidir. Mevcut çalışmada, (1) annelerin ve babaların nedensel dil girdisindeki farklılıkların, (2) anne ve babanın nedensel dil girdileri ile çocuğun nedensel dil üretimi arasındaki ilişkinin, (3) çocuğun nedensel dil üretimi ile karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkinin ve (4) annelerin ve babaların nedensel dil girdileri ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çevrimiçi yürütülen çalışma, 60 ebeveyn-çocuk çiftinin (Myaş: 56 ay) katılımı ile gerçekleşmiş ve anne-babalar çalışmaya birbirlerinden ayrı katılım göstermiştir. Baba-çocuk ve anne-çocuk ikili oturumları için tangram oyunu ve hikaye anlatma görevleri kullanılmıştır. Çocuk oturumu için hikaye anlatma, karşı olgusal düşünme, nedensel fiil üretimi, inhibisyon kontrolü görevleri ve TIFALDI ifade edici dil alt testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında, babaların annelere kıyasla daha fazla nedensel dil kullandığı görülmektedir. Annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dil arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde, babanın nedensel dil girdisi ile çocuğun babasına yönelik kullandığı nedensel dili arasında pozitif bir ilişki vardır. Babanın nedensel dil girdisi çocuğun karşı olgusal düşüncesiyle ilişkili bulunmazken annenin nedensel dil girdisi ile çocuğun karşı olgusal düşüncesi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yalnızca çocuğun annesine yönelik kullandığı nedensel dilin karşı olgusal düşüncesiyle negatif bir ilişki içinde olduğu görülmektedir. Anne veya babanın nedensel dil girdisi çocuğun hikaye anlatma ve nedensel fiil üretimi görevlerinin puanlarıyla ilişkili bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma çocukların nedensel dil ve karşı olgusal düşünceleri arasındaki ilişkiyi incelerken hem anneleri hem de babaları odak noktasına alarak literatüre katkıda bulunmaktadır.Article Citation Count: 0Effects of Second Language Acquisition on Narrative Structure and Linguistic Processes in Preschool and School-Aged Children(İstanbul Üniversitesi, 2019) Aktan-Erciyes, AslıThis research examines the effects of second language acquisition in early childhood on the structural and linguistic properties of narrative skills in the child's native language. To investigate these questions, narrative and vocabulary skills in monolingual and bilingual children (Frog story) were evaluated. One hundred and twelve five- and seven-year-old monolingual (Language 1 [L1]: Mother tongue, Turkish) (N = 61) and bilingual (L1, Turkish; Language 2 [L2]: Second language, English) (N = 51) children participated in the study. Narrative skills were evaluated only for Turkish for monolingual children, whereas bilingual children were tested in English as well, the latter test taking place on a separate day. For the structural evaluation of narrative discourse, a schema is used to evaluate the narrative skills of bilingual children. The elements in the schema are: Frog story elements, sequence, perspective / emotion and affect, and finally engagement. In order to evaluate the linguistic complexity simple and complex clauses were coded. The percentage of complex clauses with respect to total clauses was used as an indication of linguistic complexity. There were two age groups in the monolingual and bilingual groups. The findings revealed that in L1: Turkish, bilingual and monolingual children differed for narrative structure components regardless of age group. Monolinguals outperformed their bilingual peers for frog story elements, sequence, perspective affect, and engagement. Age differences indicated that for five-year-olds there were no differences between monolinguals and bilinguals for perspective affect and engagement which were difficult skills to display at that age. Monolingual children were better at incorporating more complex structures into their narratives compared to bilinguals. It was found that bilingual and monolingual children did not differ in L1 vocabulary skills. The results showed that early exposure to L2 might result in negative outcomes for L1 narrative development.Article Citation Count: 1Understanding Language Acquisition: Neural Theory of Language(Selcuk University, 2021) Aktan-Erciyes, AslıThis paper aims to discuss old and contemporary perspectives in understanding language acquisition taking into account the neural theory of language. Discussing a recent theory by Kuhl (2010), neural substrates of first language learning will be put forward (Berwick et al., 2013). Neural substrates of phonetic learning, word learning, sentence processing, and syntax development are separately discussed. As a novel window to look into language learning in a greater detail, second language learning in relation to the theories of language acquisition is further discussed. Second language learning and dual vs. single coding structure relating to language acquisition are discussed in relation to the theories that have previously been explained. Finally, a discussion of contemporary issues in understanding both first and second language acquisition in relation to bilingualism is presented. In sum, investigating language acquisition requires a multi-disciplinary approach taking psychology, linguistics, and cognitive neuroscience of language into account is necessary.Article Citation Count: 2Longitudinal Effects of Second Language on First Language Narrative Skills and Executive Functions of Preschool Children(Selcuk University, 2020) Aktan Erciyes, AslıThe present study investigated the longitudinal effects of early exposure to L2-English on L1-Turkish language competence, narrative skills and executive functioning. We asked whether early immersion-like exposure to L2, starting around 3 years of age, would have reflections on L1 competence, L1 narrative skills and gains in cognitive flexibility. Thirty 4-year-olds attending two types of preschools participated in the study: L1-preschools (N=12) with Turkish instruction and L2-preschools (N=18) where children were exposed only to English (6 hrs) throughout the day. Children were initially tested at time 1 (T1) at age 4 and at time 2 (T2), a year later when they were 5. At T1, results revealed that children attending L2-preschools displayed no differences in executive functions performance compared to children in L1-preschools. Likewise, there were no differences for L1 competence as well as L1 narrative skills. At T2, however, for L1 narrative skills, children attending L1-preschools displayed significantly higher performance compared to peers in L2-preschools. For executive functioning again there were no differences between the participants. The differences in narrative competence at T2 might indicate that children in L2-preschools lack sufficient input in story telling in L1 to support narrative competence. For future consideration how literacy acquisition would interact with the effects of L2 exposure should also be investigated.Article Citation Count: 1New Insights From Children With Early Focal Brain Injury: Lessons To Be Learned From Examining Stem-Related Skills(Wiley, 2019) Demir-Lira, O. Ece; Aktan Erciyes, Aslı; Göksun, TilbeThe study of cognitive development in children with early brain injury reveals crucial information about the developing brain and its plasticity. However information on long-term outcomes of these children especially in domains relevant to science technology engineering and math (STEM) remains limited. In the current review our goal is to address the existing research on cognitive development of children with pre- or perinatal focal brain lesion (PL) as it relates to children's STEM-related skills and suggest future work that could shed further light on the developmental trajectories of children with PL. We argue that examining STEM-related development in children with PL will have broader implications for our understanding of the nature of the plasticity children with PL exhibit as well as address theoretical questions in the field regarding the foundation skills for STEM including visuospatial and mathematical skills.Article Citation Count: 2Fine Motor Abilities and Parental Input of Spatial Features Predict Object Word Comprehension of Turkish-Learning Children(WILEY, 2021-06) Kobas, Mert; Aktan-Erciyes, Aslı; Göksun, TilbeObject word learning can be based on infant-related factors such as their manual actions and socio-linguistic factors such as parental input. Specific input for spatial features (i.e., size, shape, features of objects) can be related to object word comprehension in early vocabulary development. In a longitudinal study, we investigated whether fine motor abilities at 14 months and parental input for spatial features at 19 months predicted object word comprehension at 25 months. Twenty-seven Turkish-learning children were tested at three time points (Time 1: M-age = 14.4 months, Time 2: M-age = 18.6 months, Time 3: M-age = 25 months). We measured word comprehension through the parental report and fine motor abilities with Mullen at Time 1. We used a puzzle play session to assess parental input for spatial features at Time 2 and a standardized receptive vocabulary test at Time 3. We found that fine motor abilities were related to object word comprehension. However, parental input for spatial features at 19 months predicted object word comprehension at 25 months beyond fine motor abilities at 14 months. Early fine motor abilities and using different words for spatial features may foster infants' visual experiences in play and exploration episodes, leading to better object word learning.Article Citation Count: 0Parental Use of Causal Language for Preterm and Full-Term Children: a Longitudinal Study(Cambridge University Press, 2023) Ozdemir, S.C.; Aktan-Erciyes, A.; Göksun, T.Parents are often a good source of information, introducing children to how the world around them is described and explained in terms of cause-and-effect relations. Parents also vary in their speech, and these variations can predict children's later language skills. Being born preterm might be related to such parent-child interactions. The present longitudinal study investigated parental causal language use in Turkish, a language with particular causative morphology, across three time points when preterm and full-term children were 14-, 20-, and 26-months-old. In general, although preterm children heard fewer words overall, there were no differences between preterm and full-term groups in terms of the proportion of causal language input. Parental causal language input increased from 20 to 26 months, while the amount of overall verbal input remained the same. These findings suggest that neonatal status can influence the amount of overall parental talk, but not parental use of causal language. © The Author(s), 2023. Published by Cambridge University Press.Article Citation Count: 0İkinci Dil Ediniminin Okul Öncesi ve Okul Çağı Çocuklarında Anlatı Becerilerinin Kurgusal ve Dilbilgisel Süreçlerine Olan Etkisi(2019) Ercıyes, Aslı AktanBu araştırma erken çocuklukta ikinci dil öğrenmenin anadildeki anlatı becerilerininkurgusal ve dil bilgisel yapılarının üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu sorularıaraştırmak için tek dilli ve iki dilli çocuklara anlatı becerileri görevi (kurbağahikayesi), sözcük dağarcığı testleri uygulanmıştır. Beş ve yedi yaşındaki 112 tekdilli (Dil 1 [D1]: Anadil, Türkçe) (N = 61) ve iki dilli (D1, Türkçe, Dil 2 [D2]: İkincidil, İngilizce) (N = 51) çocuk araştırmaya katılmıştır. Anlatı becerileri tek dilliçocuklar için sadece Türkçe oturumla değerlendirilmiş, iki dilli çocuklar Türkçedışında farklı bir oturum gününde ve farklı bir araştırmacıyla İngilizce olarak dadeğerlendirilmiştir. Anlatı söylemlerinin kurgusal açıdan değerlendirilmesi içinalan yazında iki dilli çocukların anlatı becerilerini değerlendirmek için kullanılanve dört temel alanı kapsayan bir şema kullanılmıştır. Buna göre hikayeler kurbağahikayesi unsurları, akış, perspektif/duygu ve son olarak anlatımda canlılıkalanlarında değerlendirilmiştir. Dil bilgisel karmaşıklık değerlendirilmesi içinbasit ve karmaşık cümlecikler kodlanmıştır. Karmaşık cümleciklerin yüzdeseloranı dil bilgisel karmaşıklık düzeyinin göstergesi olarak alınmıştır. Bulgular,anadilde anlatı becerilerinin iki dilli çocuklarda tek dilli çocuklara görefarklılık gösterdiğini, anlatı kurgusu unsurlarında (kurbağa hikayesi unsurları,akış, perspektif/duygu ve canlılık) ve dil bilgisel karmaşıklık alanlarında tekdilli çocukların iki dilli çocuklardan daha iyi performans gösterdiğini ortayakoymuştur. Yaşla ilgili farklılıklar beş yaşta perspektif/duygu ve canlılıkunsurlarında tek ve iki dilli çocuklar arasında fark olmadığını, bu becerilerin buyaş grubu için zor olduğunu ortaya koymuştur. İki dilli çocukların D1 sözcükdağarcığı becerilerinde tek dili çocuklardan farkı olmadığı bulunmuştur. Sonuçlarerken dönemde başlayan yoğun ikinci dil pratiklerinin anadildeki anlatı becerileriaçısından olumsuz etkiler ortaya koyabileceğini göstermiştir.