Batı sinemasında görülen belirli kara mizah unsurlarının Onur Ünlü sinemasında işlenişi
Abstract
Bu çalışma, yakın dönem Türkiye sineması ''auteur'' yönetmenlerinden Onur Ünlü filmlerini ve filmlerindeki kara mizah unsurlarının incelenmesini kapsamaktadır. Ayrıca kara mizahi anlatım dilinin de özelliklerini, Onur Ünlü'nün ilgili filmleri bağlamında ifade etmeye çalışmaktadır. Öncelikle kara mizahın temel taşlarını ortaya koymak için, Antik Yunan filozoflarından Demokritos'un gülme kavramıyla söz konusu alt türün izlerini bulmaya gayret edilecektir. Mizahın bilinen diğer türleri arasında, konu ve söylem bakımından nasıl bir yerde olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır. Ardından kara mizah unsurunu besleyebilecek kavramsal çerçeveler ortaya konmaya çalışılacaktır. Söz konusu alt türün çalışma mekanizmasını kavramak için, gülmenin teknik yapısını Henri Bergson, John Morreall ve Barry Sanders'in kuramlarıyla temellendirilecektir. Fikirsel yapısı da Walter Benjamin, Bertolt Brecht ve Alber Camus'un fikirleri çevresinde ifade edilecektir. Öte yandan Onur Ünlü'yle yapılan bir sözlü mülakatla da kara mizahın tarihi gelişimi, doğuşu, izleyici üzerindeki misyonu ve teknik yapısı doğrudan irdelenecektir. Son bölümde, Onur Ünlü'nün yazıp yönettiği filmlerden seçilen sahnelerdeki kara mizahi unsurların incelenmesiyle de üst başlık olarak belirlenen mizah türünün imgesel ve tematik anlamdaki deneyimi ve bu deneyime varmadan önce izlediği yol takip edilecektir. This study includes, one of the recent period Turkish cinema directors ''auteur'' Onur
Ünlü and his films and finally black humor in his films. Moreover this study tries to
express the manner of telling of black humor and its features by using the context of
Onur Ünlü's films. First of all , in order to bring the master pieces of black films into
open, benefiting from the one of the ancient Greek philosophers Demokritos's laugh
concept, the sub types will be tried to be tracked. The comedy's location in terms of
context and the way of expression will be tried to detect among the other known types
and then conceptual frames will be tried to reveal in order to feed the black humor. In
order to comprehend the functional mechanism of sub type in question, technical form
of laughing will be grounded by using the theories of John Morreal, Henri Bergson and
Barry Sanders. In addition to this , its ideological form will be expressed around the
ideas and thoughts of Walter Benjamin, Albert Camus and Bertolt Brecht. On the other
hand, in the interview that has been done with Onur Ünlü, the birth of the black humor,
its mission on the audience, its development in the history and finally the technical
form of the black humor will be directly examined. In the last part, by considering the
black comedy factors in the movie scenes that have been selected and directed by Onur
Ünlü, imaginative and thematic experience of the comedy designated as head title and
the method before reaching that experience will be followed.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1347]