İkili Olmayan Cinsel Kimliklerin Çağdaş Sanat Pratiğinde İfadesi
Abstract
Postfeminist kuramcılar ve sanatçılar, iktidar ve kültürel normlar
tarafından birbirlerini tamamlamaları için üretilen eril ve dişil cinsel
kimliklerin sınırlarını yapı söküme uğratmayı amaçlar. Çağdaş
sanatçıların çalışmaları ve performansları, felsefi, psikanaliz
araştırmaları ve kültürel tartışmaları olduğu kadar queer yaşamın
gerçeklerini de görselleştirir. Bedenlerinin maskesini indirir ve cinsel
farklılıklarının doğal olarak mümkün olabileceğini gösterir. Bu
sanatçıların eylemleri, onları politik olarak anormal kabul eden
hiyerarşileri altüst etmek ve yeni bir sosyal ortam çağrısında
bulunmaktır. Bu çalışmada yer alan çağdaş sanat çalışmaları ve
performanslar, postfeminist teoriler, sanatçı konuşmaları ve
metinleriyle ilişkilendirilerek yorumlanmıştır. Psikanaliz,
Postyapısalcılık ve Çağdaş Sanatta Cinsel Kimlikler bölümünde,
Derrida’nın ‘différance’ kavramına, Freud ve Lacan’ın cinsel kimlik
araştırmalarına yer verilmiş, ve aynı zamanda çağdaş sanatın cinsel
kimlik ayrımlarına sağlayacağı katkı ele alınmıştır. “Performatif Beden:
İçselleştirilemeyen Toplumsal Cinsiyet Göstergeleri” bölümünde, Lazlo
Pearlman’ın beklenmedik beden performansı, Tai Lin’in izleyicide
duygusal bağ kurmayı amaçlayan resmi, Taner Ceylan’ın aynı anda içe ve
dış dünyaya bakan iki ruhu anlatan resmi ve eşcinsel çift olan Elmgreen
ve Dragset’in eşcinselleri sıradan insanlar gibi gösteren çalışması Judith
Butler’ın performatif beden kuramı referans alınarak yorumlanmıştır.
Bedene İlişkin Kodların Dönüştürüldüğü Çağdaş Sanat Örnekleri
bölümünde, Nina Arsenault’un bir dizi operasyonla erkeklikten kadınlığa
bedensel dönüşümü, David LaChapelle’in Venüs’e benzeyen kadına penis
eklediği manipülasyonu, Marc Quinn’in cinsiyet değişikliği
operasyonundan sonra hamile olmaya karar veren Thomas Beatie
heykeli, Foucault’nun bireyin bedenini dönüştürme hakkı bulunduğuna
dair görüşü kapsamında tartışılmıştır. Queer Terimi Odaklı Çağdaş Sanat
Çalışmaları bölümünde, Butler ve Marinucci’nin bu terim ile ilgili
görüşleri ele alınırken, aynı zamanda Nan Goldin, Del LaGrace Volcano,
Sergio Zevallos ve Karolina Bregula’nın çalışmaları yorumlanmıştır.
Çalışmaları ve performanslarıyla, Nan Goldin üçüncü bir cinsiyet
isterken, Del LaGrace Volcano queer bedeni kendi imkânsızlıkları içinde
açıklamaya çalışır, Sergio Zevallos queer bedenlerin ıstıraplarını
gösterirken, Karolina Bregula insanların queer bedenlere alışmasını
arzulamaktadır. Postfeminist theorists and artists aim at deconstructing the limits of
sexual identity produced by the Powers and the cultural norms as an
integrity of masculine and feminine. The Works and the performances of
contemporary artists make visible the real queer life as well as the
investigations of philosophy, psychoanalysis and cultural discussions.
They unmask the matters of bodies and show how sexual differences
are naturally possible. The actions of these artists aim to surpass the
hierarcies that regard them as abnormal politically and call for a new
social environment. In this article, the Works of contemporary art and
performances have been interpreted in relation to the postfeminist
theories, artists talks and texts. In the section of Psychoanalysis, Poststructuralism and Sexual Identities in Contemporary Art, Derrida’s
concept of ‘différance’, Freud and Lacan’s sexual identiy research are
included, and also the contemporary art has been approached with
respect to its contribution to sexual identity difference. In the section
of The Signs of Performative Body: Undesired Gender, Lazlo Pearlman’s
unexpected body performance, Tai Lin’s painting aiming at establishing
emonational connection with the viewers, Taner Ceylan’s painting
explaining two souls looking inside and outside and the gay couple
Elmgreen and Dragset’s work that depicts gays as ordinary people
have been interpreted based on Judith Butler’s performative body
theory. In the section of Examples of Contemporary Art on
Transformation of The Codes Related the Body, Nina Arsenault’s body
transformation from man to woman by several operations, David
LaChapelle’s manipulation in which he added a penis to the woman
looking like a Venus with photoshop, Marc Quinn’s sculpture of Thomas
Beatie who decided to be pregnant after her sex change operation and
JEB (Joan Elizabeth Biren)’s photography shows two lesbians
investigating each other’s bodies have been discussed in accordance
with Foucault’s view which defends that an individual has the right of
transformation of the body. In the section of The Works of
Contemporary Art Focused on Queer Term, whereas Butler and
Marinucci’s views about this term and dealt with, the Works of Nan
Goldin, Del LaGrace Volcano, Sergio Zevallos and Karolina Bregula have
also been interpreted. By their Works of arts and performances, Nan
Goldin wants a third gender choice, Del LaGrace Volcano tries to explain
the queer body in its imposibilities, Sergio Zevallos shows the suffering
of queer bodies and Karolina Bregula wishes the people get accustomed
to the queer bodies.