Show simple item record

dc.contributor.advisorSoysal, Leventen_US
dc.contributor.authorAygun, Merveen_US
dc.date.accessioned2019-07-12T08:35:35Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:35:35Zen_US
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/1905en_US
dc.description.abstractPeople and cities have been confronted by an unprecedented scale of global changes over the past couple of decades. in accordance with the new mechanisms of rising worldwide trends which are grounded on the commercial economy of consumption istanbul has also undergone an urban transformation concurrently with its counterparts. in a sense world culture industry has transformed the city into a consumption catalogue that relies on a taken-for-granted context for everyday life deriving from institutionalized discourses of world culture. Following Boli and Lechner (2008) i take world culture as an organizational form of consumption that underlies a shared frame of reference regarding everyday experiences of urban living. Based on a short-term ethnographic research undertaken in two different priced gated housing settlements in istanbul my argument in this thesis is two-fold. First people in istanbul from different socio-economic groups have increasingly been used experience and live their everyday routines in a more familiar and predictable framework that is saturated by standardized experiences of the urban life. i argue that there is an ongoing level of convergence in life style practices and cultural consumption preferences of people who are differentiated symbolically based on spatial choices of housing. Second i argue that living in a gated housing settlement does not necessarily promote an isolated life style for its residents because the global infrastructure of cities provides an ever-increasing range of more readily available consumption experiences and wider realm of everyday leisure to a larger section of society. Therefore i suggest to understand the residents of gated housing settlements as individuals with extensive social interaction with the city through using the wide range of consumption representations of world culture industry. Using the analysis of the semi-structured interviews conducted with respondents from two gated housing residences this thesis aims to provide an alternative perspective concerning how world culture industry city and the urban life constitutes a converged setting in cultural consumption practices of the individuals who have significantly different spatial choices for housing.en_US
dc.description.abstractSon yıllarda şehirler ve insanlar, hızlanarak devam eden çok boyutlu küresel değişimler ve dönüşümlerle karşı karşıya kalmaktalar. Bu süreçte, dünya kenti İstanbul da diğer küresel paydaşları gibi tüketim ekonomisi üzerinde temellenmiş söylemler doğrultusunda gerçekleşen bir kentsel yeniden yapılanma ve dönüşüm geçirmekte. Başka bir deyişle, dünya kültür endüstrisi İstanbul şehrini, dünya kültürünün kurumsallaşmış söylemleri odağında gelişen, kent yaşamının gündelik doğasına her geçen gün daha fazla nüfuz eden ve sorgulanmaksızın eyleme dönüştürülen yaşam pratikleriyle örülü bir tüketim kataloğuna dönüştürmüş bulunuyor. Bu çalışmada, Boli ve Lechner'ın (2008) ortaya koyduğu kavramsal çerçeveden yola çıkarak dünya kültürünü, kent yaşamı içinde varlık gösteren tüketim eğilimlerinin altında yatan ve bireyler için ortak bir anlam haritası oluşturduğunu düşündüğüm biçimlendirici bir yapı olarak ele alıyorum. Söz konusu iki farklı kapalı sitede ikamet eden katılımcılarla yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerin sonuçlarına dayanan bu çalışma, konut seçimlerinde anlamlı derecede farklılıklar bulunan iki grubun kültürel tüketim pratiklerindeki benzerlikleri göstermeyi hedeflerken; dünya kültür endüstrisinin, küreselleşmiş kent yapısının ve şehir hayatının, farklı sosyo-ekonomik gruplardan bireylerin yaşam tarzlarındaki ayrışmaları nasıl ortadan kaldırdığına dair alternatif bir bakış açısı getirmektedir.en_US
dc.language.isoEnglishen_US
dc.publisherKadir Has Universityen_US
dc.subjectWorld cultureen_US
dc.subjectConvergenceen_US
dc.subjectCultural consumptionen_US
dc.subjectInstitutionalizationen_US
dc.subjectCityen_US
dc.subjectUrban lifeen_US
dc.subjectGated housing residencesen_US
dc.subjectIstanbulen_US
dc.subjectDünya kültürüen_US
dc.subjectBenzeşmeen_US
dc.subjectKültürel tüketimen_US
dc.subjectKurumsallaşmaen_US
dc.subjectKenten_US
dc.subjectKent yaşamıen_US
dc.subjectKapalı site yerleşkelerien_US
dc.subjectİstanbulen_US
dc.titleConvergence of cultural consumption practices : the case of two gated housing residences in İstanbulen_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studiesen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record