• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Energy trading in Turkish power market through options bileteral agreements and spot market

Thumbnail
View/Open
0064765EcemEzgiTasdemir.pdf (1.507Mb)
Date
2013
Author
Tasdemir, Ecem Ezgi
Abstract
in today’s world electricity energy which has a vital place in energy market is irreplaceable in any field because of being the basic entry in production factors and because of continuous increasing demand to electricity thanks to technological development. Especially in our country which has a rapid acceleration for the last decade by reorganizing Electricity Energy Market it is aimed to build a competitive structure in production and retail transactions. Also with the process of development in Turkey the structure of the market changed varied and created different alternatives for efficient buying-selling transactions. in this work we built a model on the purpose to find the solution of the most efficient scenarios and maximum efficiency by using electricity spot market which has transactions with a determined capacity limit derivatives market and bilateral agreements. The amount of efficiency is calculated by using the Model for each 100 different power scenarios’ in Excel and the results are got and interpreted. As a result of this the most efficient scenario determined. -- Abstract'tan
 
Günümüzde, enerji piyasası içerisinde önemli bir konumu olan elektrik enerjisi, gerek üretim faktörlerinde temel girdi olması, gerekse teknolojinin gelişimiyle birlikte elektrik enerjisine olan talebin sürekli artmasından dolayı her alanda vazgeçilmez bir ihtiyaç haline gelmiştir. Özellikle son 10 yıldır iktisadi büyümede çok hızlı ivme kazanan ülkemizde, Elektrik Enerjisi Piyasaları ise yeniden yapılandırma süreciyle üretim ve satış faaliyetlerinde rekabetçi bir yapının oluşturulmasını amaçlamaktadır. Ayrca, Türkiye deki gelişim süreciyle piyasaların yapısı şekillemiş, çeşitlenmiş ve farklı alternatifler doğurarak karlı alım-satım işlemleri gerçekleştirilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada, belli bir kapasite sınırıyla şu an işlemde olan elektrik spot piyasası, vadeli işlemler piyasası ve ikili anlaşmalar sözleşmesi kullanılarak en verimli senaryoyu ve maksimum karı sağlayan çözümü bulmak üzere bir model oluşturulmuştur. Oluşturulan model 100 farklı kapasite senaryosu için Excel uygulaması kullanılarak sonuçlar alınmış, ve sonuçlar yorumlanarak beklenen kar miktarları hesaplanmış ve bunun sonucunda en karlı senaryo belirlenmiştir.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12469/2486

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1074]

Keywords

Optimization
Electrical Energy
Turkey Electric Industry
Market Power
Spot Market
Derivatives Markets
Options
Bilateral Agreements
Optimizasyon
Elektrik Enerjisi
Türkiye elektrik piyasası
Piyasa gücü
Spot Piyasası
Vadeli İşlemler Piyasası
Opsiyon
İkili Anlaşmalar

Share

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Thumbnail

    The Effect of Geographical Indications over Tourism Marketing: Case of Turkey 

    Authors:Baybars Hawks, Banu; Kirgiz, Ayca Can
    Publisher and Date:(Int Business Information Management Assoc-IBIMA, 2018)
    In changing and developing world conjunction competition is not only among products services or companies but also between countries and cities. We can list many traditional methods that increase competitive power in tourism and destination marketing. Countries that are looking for new ways to differentiate themselves from traditional methods have found that they should not look too far away. Today geographical indications are used as effective tools in nation-branding and in creating awareness ...

  • Thumbnail

    Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım: Girişimsel Pazarlama 

    Authors:Kiygi Calli, Meltem
    Publisher and Date:(TÜRKİYE EKONOMİK VE MALİ ARAŞTIRMALAR VAKFI, 2017)
    Literatür taraması şeklinde gerçekleştirilen bu çalışmada girişimsel pazarlama kavramsal olarak ele alınmıştır. Çalışmada girişimsel pazarlamanın tanımı ve yedi farklı boyutu, girişimsel pazarlama ve geleneksel pazarlamanın strateji, taktik ve süreç yönünden farklılıkları ve pazarlama işlevlerine farklı yaklaşımlar olarak gerilla pazarlama, fısıltı pazarlaması ve viral pazarlamaya yer verilmiştir. Böylece girişimsel pazarlamayı benimseyen bir işletmeye, pazarlama strateji ve taktiklerini nasıl ...

  • Thumbnail

    Corporate Payout Policy in Turkey: Does Market Power Affect the Dividend Payout? 

    Authors:Vural-Yavaş, Çiğdem
    Publisher and Date:(EGE UNIV, 2020)
    The primary purpose of this paper is to explore the relationship between corporate dividend-payout policy and the competition in the product market for the listed companies in Turkey using a panel data of non-financial firms over the period 2007 to 2015. Turkey is an emerging market classified as a French-civil-law country with weak protection of investors. Using Turkish firms, we analyze the effect of competition on dividend-payout policy, under weak investor protection. Our results indicate that ...


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV