• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A phenomenological approach to the film editing practice: Legacy of Maurice Merleau-Ponty

Thumbnail
View/Open
A phenomenological approach to the film editing practice Legacy of Maurice Merleau-Ponty.pdf (689.5Kb)
Date
2019
Author
Çöl, Doğa
Abstract
A phenomenological look on film editing through Merleau-Ponty’s ideas opens up a new way of seeing what editing is and how it affects the spectator. In the classical sense, editing is looked at technically where certain aspects of its use in the film’s language are interpreted and analyzed to understand why and how something is done. In this thesis, the aim is to not dwell on understanding the why and the how. The aim is to view film editing from a different perspective that might lead to another type of thinking outside the limitations of empirical and intellectualist approaches. While the classical approach is able to satisfy most of what a spectator would need to understand, it falls short on what the spectator feels and experiences. In order to try to grasp how Merleau-Ponty’s phenomenological approach could be adapted to film editing. First we have to start from the beginning to see how editing came to be and what ideas, approaches and techniques it brought with it. As all the approaches have their own uses; we have to consider them as such and lay out what could be with Merleau-Ponty’s way and see how all the approaches compare in the end. Of course, this does not mean erasing all of film history and disregarding the classical way; it means that we can look at films from a perspective that the classical approach may not be able to see.
 
Merleau-Ponty’nin fikirlerini kullanarak film kurgusuna fenomenolojik olarak bakmak, kurgunun ne olduğunu ve izleyiciyi nasıl etkilediğine dair yeni bir görüş sağlıyor. Klasik bağlamda kurguya, teknik olarak filmin dili içerisindeki parçalarının kullanılışının yorumu ve analizi ile bir şeyin neden ve nasıl yapıldığını anlamak üzere bakılır. Bu tezde, amaç bir şeyin nedenini ve nasılını anlamak değil. Amaç, film kurgusuna değişik bir perspektiften bakarak ampirik ve entellektüel yaklaşımlardan başka bir düşünceye yol açılmasıdır. Klasik yaklaşım bir izleyicinin ne anlaması gerektiğini tatmin ediyor olsa da, izleyicinin hissettiği ve deneyimlediği üzerine yeterli tatmini sağlayamaz. MerleauPonty’nin fenomenolojik yaklaşımının film kurgusuna uyarlanmasını kavramaya çalışmak için, öncelikle baştan başlamalı ve kurgunun nasıl bugüne geldiğini ve birlikte hangi düşünceleri, yaklaşımları ve teknikleri getirdiğinden başlamak gerekir. Her yaklaşımın kendine has uygulumaları olduğundan dolayı bu yaklaşımları bu şekilde ele alıp Merleau-Ponty’nin yönüyle birlikte öne sermeli ve sonunda diğer yaklaşımlarla nasıl karşılaştıklarını görmeliyiz. Tabii ki, bu film tarihini silmek veya klasik yaklaşımına itibar etmemek demek değildir, bu filmlere klasik yaklaşımın bakamadığı bir perspektiften bakabilmemiz demektir.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12469/2685

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1075]

Keywords

Film history
Film theory
Film editing
Phenomenology
Perception
Experience
Body
Spectator
Film tarihi
Film teorisi
Film kurgusu
Fenomenoloji
Algı
Deneyim
Beden
İzleyici

Share


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV