• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Applying machine learning algorithms in sales prediction

Thumbnail
View/Open
Applying machine learning algorithms in sales prediction.pdf (3.651Mb)
Date
2019
Author
Sekban, Judi
Abstract
Makine öğrenimi bir çok endüstride üzerinde yoğun çalışmalar yapılan bir konu olmuştur, ve neyse ki şirketler kendi problemlerini çözebilecek çeşitli machine learning yaklaşımları hakkında günden güne daha fazla bilgi sahibi oluyorlar. Fakat, farklı makine öğreniminin modellerinden en iyi şekilde sonuç almak ve verimli sonuçlara ulaşabilmek için, modellerin uygulanış biçimlerini ve verinin doğasını iyi anlamak gerekir. Bu tez, belli bir tahmin görevi için, uygulanan farklı makine öğreniminin algoritmalarını ne kadar iyi sonuç verdiklerini araştırır. Bu amaçla tez, 4 faklı algoritma, bir istifleme topluluğu tekniği ve modeli geliştirmek için belirli bir özelllik seçme yaklaşımı sunar ve uygular. Farklı konfigürasyonlar uygulayarak sonuçlar birbiriyle test edilir. Bütün bu işlemler, gerekli veri önislemeleri ve özellik mühendisliği adımları tamamlandıktan sonra yapılır.
 
Machine learning has been a subject undergoing intense study across many different industries and fortunately, companies are becoming gradually more aware of the various machine learning approaches to solve their problems. However, in or- der to to fully harvest the potential of different machine learning models and to achieve efficient results, one needs to have a good understanding of the application of the models and of the nature of data. This thesis aims to investigate different approaches to obtain good results of the machine learning algorithms applied for a given prediction task. To this end the thesis proposes and implements a four different algorithms, a stacking ensemble technique, and a specific approach to feature selection to develop models. Using different configurations, the results are compared one against another. All of these are done after applying the necessary data prepossessing and feature engineering steps.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12469/2782

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1075]

Keywords

Machine Learning
Prediction
Sales
Feature Selection
Feature Engineering
Makine Öğrenimi
Tahmin
Satışlar
Özellik Seçimi
Özellik Mühendisliği

Share


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV