Show simple item record

dc.contributor.advisorYalkın, Çağrıen_US
dc.contributor.authorAtçakarlar, Nefiseen_US
dc.date.accessioned2020-06-16T10:02:56Zen_US
dc.date.available2020-06-16T10:02:56Zen_US
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2905en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the differences between tale picture books and tale picture book apps, prepared for children at the age of 7 to 9; according to their effects on children's reading culture; in terms of authors, critics and editors in Turkey. In this thesis, before analyzing the research, relationship of tales and reading culture of children were reviewed briefly. Statistical data about books, children and children's Internet using behaviors were investigated. Researches defining properties of book apps and comparing the differences of children's books and book apps in terms of their effects on children's reading culture were analyzed. In order to explore, qualitative research was preferred because the research question could be best answered by in-depth investigation. By using purposeful criterion sampling, e-mail and in-depth interview were done with 22 publishing professionals (editors, critics, authors, managers), who are in touch with children all around Turkey for at least 5 years. 20 open-ended questions were prepared as a part of semi-structured interview. Both in the e-mail and in-depth interviews, questions were re-structured if needed. Questions were investigating the differences between books and apps, in terms of their effects on reading culture, both directly and indirectly. Similar parts of the interviews were gathered and engaged with literature in order to make in-depth analysis.This research intends to develop foresight for children's literature and reading culture by defining the differences between the picture books of old and new media.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 7-9 yaş arası çocuklar için hazırlanan, resimli masal kitapları ve elektronik, resimli masal uygulamaları arasındaki farklılıkları; çocukların okuma kültürü üzerindeki etkilerine göre; Türkiye'de yazar, eleştirmen ve editörler açısından incelemektir. Bu tezde, araştırmanın analizine geçmeden önce masallar ve çocukların okuma kültürü ilişkisi kısaca incelenmiş; kitaplar, çocuklar ve çocukların Internet kullanım davranışları hakkında istatistik veriler irdelenmiş; elektronik kitap uygulamalarının özelliklerini tanımlayan ve resimli kitaplar ile elektronik kitap uygulamalarını, çocuklar üzerindeki etkileri bakımından karşılaştıran araştırmalar gözden geçirilmiştir. Araştırma sorusunun derinlemesine bir araştırmaya ihtiyacı olduğu için, nitel araştırma tercih edilmiştir. Yayıncılık alanında emek vermekte ve Türkiye'nin her yerinde çocuklar ile en az 5 yıldır yakından görüşmekte olan editörler, eleştirmenler, yazarlar, yöneticiler arasından ölçüt örnekleme ile 22 uzman belirlenmiş ve bu uzmanlarla, e-posta ile ve derinlemesine mülakat yapılmıştır. 20 açık uçlu soru, yarı yapılandırılmış olarak hazırlanmış; görüşmeler sırasında gerektiğinde sorular yeniden yapılandırılmıştır. Kitaplar ve kitap uygulamaları hakkında hem doğrudan okuma kültürü üzerindeki hem de dolaylı etkileri bakımından irdeleme amaçlı sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler, görüşmelerin benzer parçaları bir araya getirilip literatürle bağlantı kurularak derinlemesine analiz yapılmıştır. Bu araştırma, eski ve yeni medya ürünleri olan kitaplar arasındaki farkları tanımlayarak çocuk edebiyatı ve okuma kültürü için öngörü geliştirme niyetindedir.en_US
dc.language.isoEnglishen_US
dc.publisherKadir Has Universityen_US
dc.subjectChildren’s picture booksen_US
dc.subjectTalesen_US
dc.subjectChildren’s picture book appsen_US
dc.subjectReading cultureen_US
dc.subjectConvergence cultureen_US
dc.subjectTurkeyen_US
dc.subjectÇocuk kitaplarıen_US
dc.subjectMasallaren_US
dc.subjectÇocuklar için mobil kitap uygulamalarıen_US
dc.subjectOkuma kültürüen_US
dc.subjectYakınsama kültürüen_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.titlePicture books vs. picture book apps: An in-depth analysis of industry expertsen_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : New Media en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record