• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belde filmi senaryosu ve toplumsal rol üzerinden kadın temsilleri

Thumbnail
View/Open
Belde Filmi Senaryosu Ve Toplumsal Rol Üzerinden Kadın Temsilleri.pdf (1.093Mb)
Date
2016
Author
Hücum, Hakan
Abstract
Türk Sineması'nın başlangıcından itibaren var olan kadının temsili sorunu, günümüzde de kadına biçilen toplumsal değerin değişmemesi nedeniyle devam etmektedir. Bu tez çalışmasında Belde isimli bir uzun metraj film senaryosu yazılmış ve bu senaryonun kadın karakterlerinin toplumsal rolleri belirlenmiştir. Bu amaçla Nuri Bilge Ceylan'ın Uzak (2002), İklimler (2006) ve Üç Maymun (2008) filmlerindeki kadın karakterlerden bazıları incelenmiştir. Belde filmi senaryosunda da orta büyüklükte bir Anadolu ilçesi mekan olarak seçilmiştir. Kendini muhafazakar olarak nitelendiren az sayıda insanın yaşadığı bu yerde erkeklerin egemen olduğu toplumsal yapıya, kirli ilişkiler, dedikodular eşlik etmektedir. Bu kasabaya büyük şehirden atanan Kenan öğretmen, karısı Arzu ve oğulları Hakan'ın hayatlarının değişimine ve bataklığa doğru sürüklenmelerine şahit oluruz. Sonuç olarak Belde filmi senaryosu ve bahsedilen filmlerde kadının toplumsal rolü incelendiğinde, filmlerde de çoğunluğun günlük yaşamından farklı olmayan; içselleştirilmiş ve toplumsal rol olarak statik kalıplara sıkıştırılmış kadın karakterlerin ortaya çıktığı görülmüştür.
 
The problem of representation of women in Turkish cinema, which dates back to the history of Turkish cinema itself, persists given that the social value attached to women is unchanged. In this study, I determine the social roles attached to the women characters of the movie. To this end, I analyze some women characters in the Nuri Bilge Ceylan movies Distant (2002), Climates (2006) and Three Monkeys (2008) and I write a screenplay named The Town. The location for The Town is chosen to be a medium-sized Anatolian town. The town, populated with people who identify themselves as conservatives, has a patriarchal social structure accompanied with dirty relationships and gossip. The audience witnesses the transformation of the protagonist Hakan, who is appointed to the town from a big city as a teacher, as well as his wife Arzu and son Hakan, and their gradual degeneration. I conclude, through the analysis of the screenplay and aforementioned movies, that the movies contain socially stereotyped women characters who internalized their roles, not unlike the daily lives of majority.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12469/2911

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1075]

Keywords

Kadın temsilleri
Toplumsal rol
Kadın tiplemeleri
Film senaryosu
Representation of women
Social roles
Typecasting of women
Movie screenplay

Share


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV