• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları / TR Dizin
  • Araştırma Çıktıları / TR Dizin
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları / TR Dizin
  • Araştırma Çıktıları / TR Dizin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009

Thumbnail
View/Open
Türkiye’de Uluslararasıİlişkiler Akademisyenleri Araştırma, Eğitim ve Disiplin Değerlendirmeleri Anketi-2009.pdf (580.0Kb)
Date
2010
Author
Aydın, Mustafa
Yazgan, Korhan
Abstract
Türkiye’de Uluslararası İlişkiler üzerine yapılan çalışmalarda karşılaşılan en önemli sorunlardan birisi genel olarak disiplinde çalışanlar ve ilgi alanlarıyla ilgili veri eksikliğidir. Bu konuda yapılan tartışmalara katkı sağlamak amacı ile Haziran-Temmuz 2009’da Türkiye’deki üniversitelerin Uluslararası İlişkiler bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının uluslararası ilişkiler eğitimi, araştırma pratikleri ile küresel ve ulusal düzeyde disipline nasıl baktıklarını saptamak amacıyla bir anket yapıldı. Ankete katılanlara Uluslararası İlişkiler müfredatı ve derslerin içeriği, araştırmalarında odaklandıkları temel konular, bölgeler ve benimsedikleri teorik yaklaşımlar ile siyasi tutumları, eğitim ve araştırmalarında tercih ettikleri dil ve yayın biçimleri, akademik dergiler, üniversiteler ve siyasi süreçler ile akademi dışı entelektüel faaliyetlere katılımları gibi birçok konuya ilişkin 55 soru yöneltildi. Anketin ortaya koyduğu sonuçlara göre Türkiye’de Uluslararası İlişkiler çalışmaları dış politika ağırlıklı, Türkiye ile büyük güçlere odaklı ve gerçekçiliğin görece daha yaygın olduğu bir alandır.
 
One of the major weaknesses of the studies on the development of International Relations (IR) curricula in Turkey is the lack of systematic data on the characteristics, history, development and current status of the IR academia. In order to reveal research practices of academicians, and how international relations is taught and how IR scholars perceive the discipline, an online survey was conducted among the faculty members of the IR Departments in Turkey in June-July 2009. Scholars were asked to answer 55 questions about the IR curriculum, courses, research subjects, and major theoretical approaches, political attitudes, funds, language and types of publication, academic journals, universities, the involvement of academy in policy-making process and nonacademic intellectual activities. Th e results of the survey indicates that IR studies in Turkey seems to be foreign policy oriented, focus on Turkey and the big power policies and the discipline is under the infl uence of Realism.
 

Source

Uluslararası İlişkiler

Issue

25

Volume

7

Pages

3-41

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/uidergisi/issue/39272/462470
https://hdl.handle.net/20.500.12469/3448

Collections

  • Araştırma Çıktıları / TR Dizin [326]
  • Uluslararası İlişkiler / International Relations [142]

Keywords

Uluslararası İlişkiler
Türkiye’de Uluslararası İlişkiler
Akademik Tercihler
Bilimsel Araştırma
Yöntem
Eğitim
Siyasi Tutum
Anket
International Relations
International Relations in Turkey
Academic Preferences
Scientific Research
Methodology
Education
Political Preferences
Survey

Share


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV