Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorEndres, Clifford W.en_US
dc.contributor.authorCengiz, Nuran Buket
dc.date.accessioned2019-07-12T08:36:14Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:36:14Zen_US
dc.date.issued2005en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2005
dc.description.abstractThe Romantic hero represented the last ring in the long chain of heroism. With the Romantic hero the idea of heroism began to be transformed into the idea of anti-heroism. Thus the Romantic hero was on the one hand the last of the heroes and on the other hand the first of the anti-heroes. in the Modernist literature of the 20th century the anti-hero came onto the stage. in a similar way to what happened in literature a transition from the Romantic hero to the modern anti-hero emerged in the popular culture. This can be seen in Jim Morrison and Kurt Cobain. Jim Morrison emerged as the hero of the neo-Romantic 1960s bearing the characteristics of the anti-hero but still being a hero. in his time the neo-Romantic zeitgeist of the era together with the idea of spectacle in rock concerts laid the groundwork for a hero to emerge. in the post-punk era of rock?n?roll history there was no room for a hero. The icon of the post-punk era could only be an anti-hero. This anti-hero was Kurt Cobain. Kurt Cobain did not fit the stereotypical punk anti-rockstar model but instead bore Romantic characteristics as well although this did not turn him into a Romantic hero. Jim Morrison as a Romantic hero embodied the characteristics of both the hero and the anti-hero. in this thesis it is discussed that Jim Morrison and Kurt Cobain were both similar to and different from each other in terms of heroism and anti-heroism. -- Abstract'tan.en_US
dc.description.abstractRomantik kahraman, kahramanlık kavramının uzun tarihçesindeki son halkayı temsileder. Romantik kahramanın belirmesiyle, kahramanlık kavramı anti-kahramanlık kavramınadönüşmeye başlamıştır ve sonucunda 20. yüzyılın Modernist edebiyatında anti-kahramanortaya çıkmıştır.Edebiyatta gerçekleşen sürece benzer biçimde, popüler kültürde de Romantikkahramandan modern anti-kahramana bir geçiş yaşanmıştır. Bu geçiş, Jim Morrison ve KurtCobain arasında gözlemlenebilir. Jim Morrison neo-Romantik 1960'ların kahramanı olarakbelirir, anti-kahraman özellikleri göstermekle beraber yine de bir kahramandır. Onunzamanında, dönemin neo-Romantik ruhu rock konserlerindeki gösteri atmosferiyle birleşerekbir kahramanın ortaya çıkması için uygun zemini hazırlamıştır. Rock'n'roll tarihinin post-punk dönemindeyse bir kahramana yer yoktur. Bu nedenle post-punk dönemin ikonu ancakbir anti-kahraman olabilir, bu anti-kahraman Kurt Cobain olmuştur.Kurt Cobain stereotipik punk, anti-rock yıldızı modeline uymaz, Romantikkarakteristikler de gösterir, her ne kadar bu onu Romantik kahramana dönüştürmese de. JimMorrison da, bir Romantik kahraman olarak, hem kahraman hem de anti-kahramanözelliklerine sahiptir. Bu tezde, Jim Morrison ve Kurt Cobain'in kahraman, anti-kahramankavramları açısından birbirleriyle hem benzerlikler hem de farklılıklar gösterdikleritartışılmaktadır.Not: Sayfa 74'teki Figür I (Jim Morrison fotoğrafı) ve sayfa 75'teki Figür II (KurtCobain fotoğrafı) JPEG formatında kaydedilmiş olarak ve sırasıyla ?jim_morrison.jpg? ve?kurt_cobain.jpg? kodlarıyla CD'de yer almaktadır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectN/Aen_US
dc.titleMelancholy and infinite sadness: a comparison of Jim Morrison and Kurt Cobain in terms of the romantic hero and the modern anti-heroen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid187912en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record