Yenilikçi Bir Üretim Modeli Olarak İtalyan Endüstri Kümeleri ve Tasarıma Dayalı İnovasyona Etkileri
Özet
‹novasyon 21. yy. için en önemli rekabet
stratejilerinden biridir. ‹novasyon kavram›
klasik çerçevede teknolojiye özdefl
tan›mlan›rken, ‘tasar›ma dayal› inovasyon’
ifadesi do¤rudan teknolojiye ba¤l› olmayan
yenilik kavram›n› yeni ürün gelifltirme
süreçleriyle kesifltirerek tasar›m ve
inovasyon aras›ndaki net ba¤lant›y› vurgular. Tasar›m› bir kültür olarak benimseyen
ve sunan ‹talya, II. Dünya Savafl› sonras›
parlayan ‘Made in Italy’ etiketiyle ‹talyan
endüstri ürünlerindeki tasar›ma ve inovasyona dayal› katma-de¤eri tescil etmektedir.
Tasar›m›n hem ulusal bir katma-de¤er dinami¤i, hem de rekabet avantaj› faktörü
olarak de¤erlendirilmesi, ‹talya’n›n kendine
has, özgün, yarat›c› ve yenilikçi tasar›m
modelinin referans model olarak kabul
görmesini sa¤lam›flt›r. ‘Made in Italy’ vurgusunun en önemli kayna¤› özelleflmifl üretim sistemi olan endüstri kümeleridir.
‹talyan endüstri kümelerinin tasar›m ve inovasyonu tetikleyici yap›s› bu makalenin ana
temas›n› oluflturur. Makale, genel
çerçevede küme kavram›n› inceleyerek
tasar›ma dayal› inovasyona kaynakl›k eden
ve bu kapsamda örnek üretim modeli
olarak karfl›m›za ç›kan ‹talyan endüstri
kümelerinin yap›sal analizine odaklan›r.
Literatür derlemesi olarak kurgulanan
çal›flman›n bir di¤er amac› da kümelenme
modelinin ‹talya’yla ayn› co¤rafi havzada
yer alan Türkiye için model oluflturma
potansiyelinin konumland›r›lmas›na kaynakl›k etmektir. Innovation for 21st century is among the
major competitiveness strategies. Whilst the
classical description of the term is directly
technology related, the term design-driven
innovation unveils the novelty concept that
is not directly related to technology but
refers to new strategies capable of sustaining competitive advantage through innovations that compete through products and
services that have a radical new meaning.
‘Made in Italy’ as a tag for representing
the qualitative features of Italian products,
is referred as a creative success model
since after the Second World War.
Therefore the tag ‘Made in Italy’ represents uniqueness, authenticity, creativity
and innovation in design. The Italian
design system is immensely characterized
by the production system concentrated in
specialized industrial districts. The supportive potential to trigger design and
design driven innovation of the Italian
industrial districts is the focal theme of this
article. The article is structured as a literature review and conveys the concept of
industrial clusters and districts and analyzes the Italian design system and its reciprocal relations with the production
system. The research at a larger scope
Kaynak
Tasarım+KuramSayı
16Cilt
9Sayfalar
43-57Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVME1UQXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12469/3315