İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/72
Browse
Browsing İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Koleksiyonu by Author "Keskin, Mustafa Çağhan"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0"ANKARA KARACABEY İMARETİ MİMARI DIMAŞKLI EBU BEKİR OĞLU AHMED ÜZERİNE BİR DENEME"(Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanOn dört ve on beşinci yüzyıl Osmanlı mimarlığının aktörleri hakkındaki veriler son derece sınırlıdır. Mimarın adını içeren sınırlı sayıda kitabe ve önemli bir sultan yapısının mimarını anan birkaç çağdaş yazma, bazı mimarların adının sanat ve mimarlık tarihi literatürüne geçmesini sağlamıştır. Ankara’da 1427 yılında Karaca Bey tarafından inşa edilen imaretin kitabesi, Ebu Bekir oğlu Ahmed adlı bir mimarın adını barındarması bakımından Osmanlı mimarlık tarihi açısından özellikle değerlidir. On beşinci yüzyılın ilk yarısında faaliyet gösterdiği anlaşılan bir Osmanlı mimarı olan Ahmed’e ilişkin tek kaynak Karacabey İmareti girişinde bulunan bu kitabedir. Karacabey İmareti’ni inşa edebilecek yetkinlikte bir mimar olan Ahmed, dönemi içinde başka yapılarda da görev almış olmalıdır. Bu çalışma, Ahmed’in Ankara ve Amasya gibi kentlerde gelişen muhtemel kariyerini, kendisi gibi mimar olan babası Ebu Bekir’e ilişkin veriler, tarihi kaynaklar ve dönemin mimarlık ürünleri üzerinden ortaya koymayı amaçlayan bir denemedir.Article Citation Count: 0Great Mosque of Gumus: An Architectural Study on The Date and Patron Problem(Istanbul Univ, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanThe mosque in Gumus, a small town in the Amasya region, attracts attention because of the problem of identifying its patron. The Turkish inscription written in the Latin Alphabet "Yorguc Rustem Pasa Camisi 1426" on the plate on the portal, consubstantiating Yorguc Pasa and Rustem Pasa, identifies a historical figure who never existed as the patron of the building. This consubstantiation refers to two important actors in the construction process of the mosque: Yorguc Pasa (d. 1442), the vizier of Murad II and Rustem Pasa (d. 1561), the vizier of Suleyman I. This study does not aim to reveal whether Yorguc Pasa or Rustem Pasa was the true patron who commissioned the building, rather it aims to examine the building in detail to date its parts.Article Citation Count: 1Gümüş Ulu Camii: Bani ve Dönem Sorunları Üzerine Bir Mimari Deneme(İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanAmasya’nın Gümüş kasabasında yer alan cami, banisinin kim olduğuna ilişkin sorunlar ile dikkat çeker. Taç kapı üzerinde bulunan “Yörgüç Rüstem Paşa Camii 1426” ibaresi, Yörgüç Paşa ile Rüstem Paşa’yı özdeşleştirerek tarihte hiç var olmamış bir figürü bani olarak ilan eder. Bu özdeşim, caminin oluşumundaki en önemli iki aktöre referans vermektedir; II. Murad’ın vezirlerinden Yörgüç Paşa (ö.1442) ve Kanuni Sultan Süleyman’ın vezirlerinden Rüstem Paşa (ö.1561). Bani kimliğine ilişkin karmaşa, yalnız yöredeki geleneksel özdeşim üzerinden değil, yapıya dair günümüze ulaşan yazılı kaynaklarda da izlenebilir. Bu araştırma, caminin gerçek banisinin kim olduğunu veya Yörgüç Paşa ya da Rüstem Paşa’dan hangisinin bu yapıya ismini vermeyi hak ettiğini ortaya koymayı amaçlamayan, ancak, yapısal veriler üzerinden bir mimarlık tarihi okuması yaparak, hangi kısımların hangi döneme ait olabileceğini tartışmayı öngören bir denemedir.Article Citation Count: 1A Serbian Princess in Ottoman Palace: Mileva Olivera Lazarevic(Ahmet Yesevi University, 2017) Keskin, Mustafa ÇağhanBorn as the daughter of the serbian Knez Lazar taken into the Ottoman palace marrying Bayezid I (The Thunderbolt) who gave her father's execution order became the slave of Timur (Tamerlane) after the Battle of Ankara and when set free turning back to her country Olivera had a life full of trauma and tragedies resembling a romantic adventure According to the serbian she was a hero who sacrificed herself for her country according to the Ottomans she was a bad woman who adapted Bayezid to alcohol and entertainment according to European orientalist myths she was a princess who was despised by barbarians to whom was taken captive. This study aims to reveal the image of Olivera reflected in the works of contemporary Ottoman Byzantine Serbian Timurid and European sources narratives and arts with a focus on the life story of Olivera who although was essentially a member of the Ottoman dynasty did not have any monographs about her in Turkey.Article Citation Count: 0Waqf Inscription of Umur Beg: A Study on Inspiration and Context(Istanbul 29 Mayis Univ & Isam, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanThe waqf inscription located at the mosque that was built by Umur Bey is one of the earliest serious attempts in Ottoman cultural world representing daily Turkish spoken by common people have been transferred from paper to public space. Umur Bey was influenced and inspired by the commisioner of the Turkish waqf inscription in Kutahya Germiyanoglu II. Yakup an intellectual member of governor elite whom he knew for several years. Umur Bey's preference of Turkish language whom was a part of the Turkish elite that lost its prestige among Ottoman bureau-cracy does not only show the significance he gives to his mother tongue but also points out the fact that he was worried that the majority of the public was unable to understand Arabic and that the text could be easily understood. Announcement of the waqfiya [the deed of the endowment] in the public space coincides with the land reform of Sultan Mehmed II anticipating nationalization of the landed properties that are foundations' main sources of income. This gives an impression that Umur Bey gives a reaction to this land reform by proclaiming his devoted territory.