1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Uray, Nimet"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 13 of 13
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 16
    Citation - Scopus: 22
    Consumer Complaining Behavior in Hospitality Management
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Tosun, Petek; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    The purpose of this study is to investigate the impacts of assertiveness, aggressiveness, and perceived risks on consumer complaining behavior (CCB) in the tourism and hospitality sector. This research utilized a quantitative methodology through the implementation of a two-stage study based on surveys. Study 1 examined the impacts of assertiveness, aggressiveness, and perceived risks on CCB in the context of low-quality summer vacation, while Study 2 further investigated the relationships in the research model by replicating the survey within the framework of high-quality summer vacation. The results were then analyzed through factor and regression analyses. Both of the studies demonstrated that assertiveness positively influences CCB directly and also indirectly via the mediating effect of perceived risks. It was found that aggressiveness positively influences CCB when consumers have high service quality expectations but when they have low expectations for service quality, it is insignificant.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 4
    Citation - Scopus: 4
    Don't Give Me Just Positive Feedback: How Positive and Negative Feedback Can Increase Feedback-Based Goal Setting and Proactive Customer Service Behavior
    (Springer, 2024) Menguc, Bulent; Auh, Seigyoung; Ang, Dionysius; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    How can managers use positive and negative feedback to encourage employees' proactive customer service behavior (PCSB)? This question has significant implications because while companies utilize feedback for employee development, it remains unclear how different forms of manager feedback can improve or impair customer service. We synthesize the feedback, goal-setting, and proactive service behavior literature and propose a motivational driver-goal setting-goal striving-goal attainment (MG3) model to help unpack the feedback-PCSB link. Using time-wave survey data in Study 1, we find that feedback-based goal setting fully mediates the effect of positive (but not negative) feedback on PCSB. Using controlled experiments in Studies 2 and 3, we demonstrate that while positive feedback affects feedback-based goal setting through feedback utility, negative feedback does so via feedback accountability, revealing distinct mechanisms. Our research underscores the importance of distinguishing between feedback types when the goal is to foster PCSB.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Duygu Durumunun Tüketici Şikayet Davranışına Etkisi Hakkında Bir Pilot Çalışma
    (Melih Topaloğlu, 2018) Tosun, Petek; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Bu pilot çalışmanın amacı, duygu durumunun tüketici şikâyet davranışı üzerindeki etkisini incelemek ve oluşturulan kavramsal modelin ön testini yapmaktır. Çalışmanın kavramsal modeli, algılanan marka değeri, algılanan risk, duygu durumu ve tüketici etkileşim stilleri olan kendinden emin olma ve agresiflik değişkenlerini içermektedir. 2x2 faktöriyel deneysel serim tasarımıyla ve anket yöntemiyle elde edilen verilerin analizi sonucunda, algılanan risk, agresiflik ve rıza göstermeye direnme değişkenlerinin, tüketici şikayet davranışı üzerinde pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Telafi talep edebilme, bilgi ve yardım isteyebilme değişkenlerinin ise tüketici şikayet davranışının üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Algılanan marka değeri yüksek ise, ya da tüketicilerin duygu durumu negatif ise, şikayet etme eğilimi istatistiki olarak artmamaktadır. Örneklem sayısının düşüklüğü (n=118) ve tüketici şikayet davranışı ölçeğinin kategorik olması gibi kısıtlara sahip olan bu pilot çalışma sonucunda, kavramsal modelin ön testi yapılmış, gelecekteki araştırmalarda kullanılabileceği ve duygu durumunun e-posta ile dağıtılan anketlerdeki görsellerle değişimlenebileceği görülmüştür.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 3
    Citation - Scopus: 3
    Economic Contractions and Effectiveness of Marketing Activities: a Case From the Automotive Industry
    (Palgrave Macmillan Ltd, 2024) Uray, Nimet; Ulengin, Fusun; Ulengin, Burc; Beyhan, Hidayet; Sirkeci, Kubra; Aydin, Gizem Kaya; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Environmental and market factors play an essential role in shaping the evaluation of the strategy and performance of organizations as well as moderating these relationships. This study examines how the effectiveness of different marketing actions changes in the passenger car industry by considering brand-based data during economic contraction, which most countries experience, especially during and after the COVID-19 era. Different marketing activities' effectiveness means examining each action's impact on performance. Performance is measured by sales volume and market share through quarterly data between 2010 and 2018, while advertising, pricing, and distribution are considered marketing actions in this study. The model is estimated using the fixed effect panel estimated generalized least square. The results support that price competitiveness and investing in advertising, including social media during recessions, are two critical factors enhancing performance through sales volume in the car segment covered in the study. In addition, distribution intensity positively influences the sales volume of each car brand and model, while this effect does not change during the recession. In the case of performance measurement through market share, the total impact of advertising expense on performance during a downturn is found to be zero in contrast to the sales volume-based analysis. The price-related result is found to be in a similar direction, while distribution hurts performance during economic contraction. Unlike most studies in the literature, the study offers the opportunity to discuss the impact of economic contradiction, both in an understudied industry and in a sub-sector/segment where competition and sales are intense.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 23
    Citation - Scopus: 26
    Efficiency Analysis of Emergency Departments in Metropolitan Areas
    (Elsevier, 2020) Akkan, Can; Karadayı, Melis Almula; Ekinci, Yeliz; Ulengin, Füsun; Uray, Nimet; Karaosmanoğlu, Elif; Business Administration; 01. Kadir Has University
    The demand in the healthcare industry is increasing exponentially due to aging population of the world and this is leading to a rapid increase in the cost of healthcare. The emergency departments of the hospitals are the frontline of health care systems and play an additional critical role in providing an efficient and high-quality response for patients. The overcrowding at the emergency departments due to growing demand results in a situation where the demand for ED services exceeds the ability to provide care in a reasonable amount of time. This has led countries to reconsider their health policies in a way to increase their efficiency in their healthcare systems in general and in emergency departments, in particular. As in many countries, there has been a steady and significant increase in the number of patients that seek health services at the emergency departments of state hospitals of Turkey, due to the significant structural reforms in health services since 2003. While meeting this increasing demand, it is ever more important to provide these critical health services efficiently. Therefore, the efficiency of the emergency departments of seven general hospitals run by Istanbul's Beyoglu State Hospitals Association have been analyzed using categorical Data Envelopment Analysis (DEA) models. The analysis of DEA results is supported by a set of statistical methods to make it easier for the hospital administrators to interpret the analysis and draw conclusions. The analysis shows that less-equipped EDs are supported by better equipped, larger EDs, resulting in a hub-and-spoke type of structure among the EDs where "satellite" EDs serve an important referral function and thus evaluating their efficiency without taking the interoperability among these units into account would not be an accurate assessment of their performance.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Evaluating Green Marketing Practices in the Logistics Industry Under Type-2 Neutrosophic Fuzzy Environment
    (Elsevier Sci Ltd, 2025) Gorcun, Omer Faruk; Ul Ain, Noor; Kucukonder, Hande; Durmusoglu, Serdar Salih; Uray, Nimet; Tirkolaee, Erfan Babaee
    The logistics industry is under increasing pressure to implement Green Marketing (GM) strategies in response to growing environmental concerns and rising stakeholder expectations. Although international organizations and governments encourage the adoption of sustainability, practical decision support tools for executing GM strategies, particularly within logistics Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs), remain underdeveloped. This study tries to advance the literature by introducing a novel hybrid Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) framework that uniquely integrates Delphi, CRiteria Importance Through Inter-criteria Correlation (CRITIC), and Mixed Aggregation by cOmprehensive Normalization Technique (MACONT) methods with Type-2 Neutrosophic Numbers (T2NNs). Unlike prior fuzzy MCDM studies, this integration simultaneously incorporates subjective and objective weighting, preserves ordinal consistency, and explicitly manages higher-order uncertainty. The model is applied to evaluate the GM performance of logistics SMEs in Turkey, identify key evaluation criteria, and rank firms accordingly. Among the evaluated criteria, "Land usage" and "Investment in reducing greenhouse gas emissions" emerged as the most influential, while "Omsan Logistics" is identified as the top-performing firm in GM practices. The model's reliability is then confirmed through a two-phase sensitivity analysis, demonstrating robustness across different scenarios. The findings of this work provide significant implications for logistics managers, policymakers, and researchers aiming to enhance environmental performance and make informed decisions in complex and ambiguous operational environments.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 1
    Factors Affecting the Purchase Intention of Over the Counter Products in the Self Care Actions of Consumers
    (Emerald Group Publishing Ltd, 2023) Unver, Sevgi Salman; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Purpose - Within the framework of the theory of planned behavior (TPB), this study aims to investigate which factors affect consumers' purchase intention with regard to over-the-counters (OTCs), focusing on personal factors, including health consciousness and risk aversion, as well as rational factors, consisting of the level of knowledge, price consciousness and involvement in the purchase intentions. Design/methodology/approach - Due to the necessity of finding the most crucial industry-specific indicators, it was decided to carry out two-stage research based on qualitative preliminary research and the main study. The findings obtained from the qualitative studies were integrated with insights gleaned from the literature to finalize the study's conceptualmodel. Themain study was based on a descriptive research design, and data were collected through an online survey. Structural equationmodelingwas themain technique used to test themodel. Findings - Health consciousness, level of knowledge and involvement in consumer purchase intentions affect either attitude or perceived behavioral control. Moreover, attitudes toward OTCs and perceived behavioral control were significant predictors of purchase intentions for OTC drugs. At the same time, subjective norms did not have a significant effect. Practical implications - Knowing what influences consumer purchase intentions contributes to developing more effective marketing strategies and actions. Originality/value - This study took an integrative approach to understanding the effect of personal and rational factorswithin the TPB framework for a changing tendency in consumer behavior of specific product categories.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 17
    Citation - Scopus: 34
    How To Engage Consumers Through Effective Social Media Use-Guidelines for Consumer Goods Companies From an Emerging Market
    (Universidad de Talca, 2021-07) Aydın, Gökhan; Uray, Nimet; Silahtaroğlu, Gökhan; Business Administration; 01. Kadir Has University
    This study aims to establish actionable guidelines and provide strategic insights as a means of increasing the social media effectiveness of consumer brands. Post-related factors in addition to the contextual and temporal factors influencing consumer engagement (i.e., reposting, commenting on or liking posts), as an indicator of social media effectiveness, are considered in detail in the research model. Moreover, the model considers differences between industries as well as social media platforms. A total of 1130 posts made by four brands, two each from the durable goods and fast-moving consumer goods sectors, were collected from Facebook and Twitter in Turkey. Through predictive analysis, four different machine learning algorithms were utilized to develop easy-to-apply plans of action and strategies. The findings highlight the significant impact of videos, images, post frequency and interactivity on engagement. Furthermore, social media platforms and the brands themselves were found to be instrumental in influencing engagement levels, indicating that more than one formula is needed for effective social media management. The range and depth of the post-related factors (e.g., image type, video length, kind of interactivity) considered go far beyond those found in the significant majority of similar studies. Moreover, the unique setting and the novel data analysis algorithms applied set this study apart from similar ones. © 2021 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 2
    Citation - Scopus: 2
    The Impact of the Characteristics of Self-Service Technologies on Customer Experience Quality: Insights for Airline Companies
    (Vysoka Skola Obchodni & Praze, 2024) Duran, Cem; Uray, Nimet; Alkilani, Shaymaa; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Research on self-service technologies (SSTs) has not been fully developed, and it is still open to debate with many aspects concerning its effect on customer experience and potential outcomes empirically, especially in the airline industry. Studies regarding these technologies and their potential impact are needed in the airline industry as they represent an integral part of the tourism industry. Previous studies on the airline industry have merely focused on SSTs and their impact on customer adoption, tendency to use, and satisfaction. The SSTs have the capacity to influence how customers perceive their experience in the overall process of getting a service. Thus, customer experience quality (CXQ) is influenced by the perceived characteristics of SSTs. The literature on the impact of SSTs on CXQ is considerably limited in general, particularly in the airline industry. More research on this issue is needed, especially following the outbreak of COVID-19; thus, this study aims to investigate a model that integrates the impact of the perceived characteristics of SSTs as antecedents and outcomes of CXQ. The research design of this study is based on a mixed-method approach: a preliminary study consisting of two qualitative investigations and a main study through face-to-face questionnaires with airline passengers. Structural equation modeling (SEM) is applied to the data collected from passengers traveling with the airline company in Turkey (N=501) through questionnaires applied as mall intercepts. The results of this study include extending the CXQ dimensions to add consistency and institutionalism, hence contributing to the service and tourism literature. Furthermore, this research provides actionable insights for managers in airline businesses to invest more in SSTs to improve their CXQ, customer satisfaction, and positive word-ofmouth communication (WOM).
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - Scopus: 20
    Meat Substitutes in Sustainability Context: a Content Analysis of Consumer Attitudes
    (Routledge, 2020) Tosun, Petek; Yanar, Merve; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Food consumption affects the environment because it requires the usage of water, land, and oil resources. In particular, the consumption of red meat is associated with sustainability issues. Replacing meat with plant-based meat substitutes offers a useful way of reducing the burden that meat consumption places on the environment and dealing with issues regarding animal welfare. However, consumer acceptance of such products is low in some countries. The purpose of this paper is to clarify consumer attitudes toward meat substitutes and discuss them from a marketing perspective. The findings of this study, which are based on content analyses of web forums in Turkey, indicate that negative consumer perceptions can be categorized into three main dimensions: unhealthy, unusual, and tasteless. A marketing perceptive is used to discuss the findings.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Tüketici Etkileşimi Kalitesinin Otomatik Hizmet Ön Cephesiyle İlişkili Olarak, Tüketicinin Algılanan Psikolojik Sahiplik, Davranışsal Katılım ve Refahı Üzerindeki Etkisi
    (2025) Alkilani, Shaymaa; Uray, Nimet; Uygur, Ezgi Merdin; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Hizmetlerde otomasyon, servis elemanı, barista ve şef robotları, otel hizmetleri robotları veya akıllı ve etkileşimli araçlar aracılığıyla özellikle ağırlama sektörünü kökten değiştirmektedir. Müşterilerin bu teknolojilerle etkileşimini anlamak, bunların müşteri beklentileriyle uyumlu olmasını, hizmet karşılaşmalarını iyileştirmesini ve nihayetinde anlamlı hizmet sonuçlarına katkıda bulunmasını sağlamak açısından çok önemlidir. Psikolojik sahiplik teorisinden yola çıkarak, bu araştırma müşterilerin anlamlı müşteri sonuçları üretmede otomatik hizmet ön cephesiyle etkileşiminin kalitesini araştırmaktadır. Daha spesifik olarak, bu araştırma (1) otomatik hizmet ön cephesiyle işlevsel ve ilişkisel etkileşim niteliklerinin müşterilerin algıladığı psikolojik sahiplik üzerindeki etkisini, (2) otomatik hizmet öz yeterliliğinin bu ilişkiye bir moderatör olarak rolünü ve (3) psikolojik sahipliğin müşteri davranışsal katılımı ve refahı açısından sonuçlarını araştırmaktadır. Önerilen kavramsal modeli geliştirmek, konu ile ilgili mevcut ilişkileri daha derinlemesine anlamak için önce nitel (Çalışma 1 ve 2) sonra da nicel araştırmaya (Çalışma 3) dayalı karma yöntemli bir tasarım kullanıldı. Nicel araştırma kapsamında, literatürden ve nitel araştırmadan türetilen hipotezleri test etmek için anket yöntemi toplanan veriler yapısal eşitlik modellemesi (SEM) kullanılarak analiz edildi. Sonuçlar, otomatik hizmet ön saflarının etkileşim kalitesi, müşterilerin algılanan psikolojik sahiplenmeleri ve otomatik hizmet öz yeterliliğinin moderasyonu yoluyla istenen tüketici sonuçları (müşteri katılımı ve müşteri refahı) arasındaki ilişkilerin eksiksiz bir modelini ortaya koymaktadır. Bu araştırma, hizmet otomasyonu, psikolojik sahiplenme ve müşteri refahı hakkındaki mevcut bilgi birikimini zenginleştirecek değerli içgörüler sağlamaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Yenı̇ Dönemde Kurumsal Karı̇yer Yönetı̇mı̇: Uygulamalar, Sonuçlar, Yenı̇ Karı̇yer Yönelı̇mlerı̇nı̇n Rolü ve Yönetici Karı̇yer Desteğı̇
    (2025) Alparslan, Suzan Ece; Uray, Nimet; Eyiusta, Ceyda Maden; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Kurumsal kariyer gelişimi (KKG) ve şirketlerin kariyer yönetimi uygulamaları şeklindeki kariyer yatırımları, yeni kariyer yönelimlerinin (örneğin, çok yönlü kariyer, sınırsız kariyer) ortaya çıktığı giderek değişen çalışma ortamında büyük ilgi görmektedir. Sinyal Teorisi ve Sosyal Değişim Teorisine dayanan bu tez, çalışanların kurumsal kariyer yönetimi uygulamalarını (KKYU) kullanma düzeyleri ile iş sonuçları arasındaki ilişkiyi (a) KKG algılarının aracılık etkisi ve (b) yönetici kariyer desteği ve yeni kariyer yönelimlerinin (örneğin, çok yönlü ve sınırsız kariyer) düzenleyici etkileri yoluyla araştırmaktadır. Bu amaçla, ağırlıklı olarak bankacılık sektöründen 140 beyaz yakalı çalışandan veri toplanmıştır. Sonuçlar, kariyer hedeflerinde ilerleme ve kurumsal ödül algılarının, KKYU kullanımını davranışsal ve tutumsal sonuçlara bağlayan temel aracılar olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar yönetici kariyer desteğinin KKG ile davranışsal (rol içi ve rol dışı performans) ve tutumsal sonuçlar (işe angaje olma, devamlılık bağlılığı, normatif bağlılık) arasındaki ilişkiyi önemli ölçüde düzenlediğini göstermiştir. Ayrıca, çok yönlü kariyer ve sınırsız kariyer, KKG ile davranışsal sonuçlar (rol içi ve rol dışı performans) arasındaki ilişkiyi önemli ölçüde düzenlemez iken, sadece sınırsız kariyer KKG ile tutumsal sonuçlar (işten ayrılma niyeti, işe angaje olma) arasındaki ilişkiyi düzenlemektedir. Çalışmamız ayrıca KKG algılarının geliştirilmesinde KKYU kullanımının etkinliğine ilişkin hem teorik hem de pratik bilgiler sunmaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Yeni Girişimlerde Çalışanları Elde Tutma: Çalışan Perspektifi
    (2024) Kırmanı, Syed Beenısh Rızwan; Uray, Nimet; Business Administration; 01. Kadir Has University
    Çalışan değişimi, yeni kurulan girişimlerin sürdürülebilir büyümesini engelleyen kritik bir zorluktur. Ülkedeki bir start-up merkezi statüsüne rağmen Hindistan'ın Bengaluru kentindeki start-up girişimlerinin karşılaştığı çalışanları elde tutma sorununa katkıda bulunan spesifik faktörler hakkında sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu çalışma, dinamik start-up ekosistemindeki çalışanların işten ayrılma niyetlerini etkileyen çeşitli faktörleri incelemiştir. Kalitatif ve kantitatif verilere dayalı karma metod kullanılmıştır. Kantitatif araştırma ile, 50 çalışanı kapsayan bir anket yapılmıştır. Niteliksel içgörüler için ise Bengaluru merkezli çeşitli start-up'larda çalışan beş çalışanla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları, iş-yaşam dengesinin, liderlik desteğinin ve kariyer geliştirme fırsatlarının, çalışanların işten ayrılma niyetinin temel belirleyicileri olduğunu ve bunun da yeni kurulan şirketlerde kalma oranını (çalışan elde tutma oranını) etkilediğini ortaya çıkarmıştır. İş arkadaşı desteğinin olumlu bir çalışma ortamını teşvik ettiği ve elde tutmaya katkıda bulunabileceği bulunmuş, ancak bu iki değişken arasında arasında güçlü bir korelasyon tespit edilememiştir. Çalışanlar arasında girişimcilik istekliliğinin yaygın olduğu ancak bu durumun cironun ana itici gücü olarak tanımlanmadığı saptanmıştır. Start-up'ların sunduğu kariyer geliştirme fırsatlarına erişim fırsatları çalışanlar tarafından takdirle karşılanmaktadır. Niteliksel bulgular, iş güvenliği kaygılarını, üst yönetimin desteğinin eksikliğini ve alt düzey çalışanlarla etkileşim eksikliğinin ana kaygılar olduğunu göstermiştir. Bunlara ek olarak, çalışanlar, geri bildirimi, gelişmiş iletişimi ve şeffaf hiyerarşik sistemi önemli görmektedir. Bu bulgulara dayanarak çalışma, Bengaluru'daki start-up'ların iş-yaşam dengesine öncelik vermesini, daha güçlü liderlik desteği sağlamasını, daha iyi kariyer geliştirme yolları sunmasını, destekleyici ve işbirlikçi bir çalışma ortamı geliştirmesini önermektedir. Bu sayede, çalışanın duygusal, psikolojik ve profesyonel refahı sağlanabilir ve çalışanların elde tutulması sağlanabilir. Bengaluru start-up'ları, bu faktörleri ele alarak, sonuçta firmalarının başarısına katkıda bulunacak yetenekli ve sadık iş gücünü ellerinde tutabilecektir.