Yeni Medya Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/63
Browse
Browsing Yeni Medya Bölümü Koleksiyonu by Subject "BBC"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0Changing practices in international broadcasting the BBC world service example(Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2014) Yanardağoğlu, EylemLooking at the history of international broadcasting, one can observe that governments utilised international media as an element of public diplomacy as early as 1930s. Some of the first examples are seen at the BBC (British Broadcasting Corporation) World Service, which runs a Turkish Service since 1939. This research examines the factors that impact on international broadcasting and takes the BBC World Service as an example. It focuses on its Turkish Section in order to consider the changing practices at its language services and explore the influence of the issues such as public diplomacy, technological advances and economic policies on these language services. The BBC World Service and the Turkish section are chosen because they constitute one of the first examples of international broadcasting efforts. The findings are based on data that were collected via in-depth interviews conducted with editors and producers in 2011 at the World Service Central Newsroom and the Turkish Service. This research was funded by TÜBİTAK (the Scientific and Research Council of Turkey) post-doctoral study abroad bursary, at the Communication and Media Research Institute, University of Westminster in London, where the researcher was based as a visiting scholar.Article Citation Count: 0Uluslararası İletişim ve Kamu Diplomasisi: BBC Dünya Servisi Haber Merkezi Örneği(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2014) Yanardağoğlu, EylemYirminci yüzyıldan başlayarak, devletlerin uluslararası alanda kamuoyu oluşturmanın önemine verdikleri değere paralel olarak ulus-ötesi yayıncılığa verdikleri önemin de arttığı gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, genellikle uluslararası ilişkilerin alt alanı olarak görülen kamu diplomasisi, İkinci Dünya Savaşı’yla beraber bir iletişim stratejisi olarak önem kazanmıştır. Bu makale, uluslararası yayıncılık ve habercilik alanındaki ilk faaliyetlerin görüldüğü BBC Dünya Servisi’ni incelemekte, uluslararası iletişimin siyasi, teknolojik ve ekonomik etmenlerden dolayı değişen çalışma prensipleriyle kamu diplomasisi arasındaki ilişkiyi burada çalışan gazetecilerin deneyim ve görüşleriyle ele almaktadır. Bu makalede sunulan veriler BBC Dünya Servisi’nde 2011 ve 2012 yıllarında yapılan yerinde gözlem ve derinlemesine mülakatlara dayanmaktadır. Mülakatlar sonucu elde edilen bulgular, BBC Dünya Servisi’nde çalışan gazetecilerin kurumun haber kültürünün, BBC’den beklenen kamu diplomasisi fonksiyonuyla çelişmediğine inandıklarını, çünkü gerçek kamu diplomasisi hizmetinin “iyi gazetecilik” yapmak olduğunu düşündüklerine işaret etmektedir.