Tosun, Petek

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Petek TOSUN
TOSUN, PETEK
P. Tosun
PETEK TOSUN
TOSUN, Petek
Tosun, Petek
Tosun, P.
Petek, Tosun
Tosun,P.
T.,Petek
Petek Tosun
Tosun,Petek
T., Petek
Tosun, PETEK
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
petek.tosun@khas.edu.tr
Main Affiliation
Business Administration
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

19

Articles

15

Citation Count

44

Supervised Theses

2

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Article
    Citation - WoS: 15
    Citation - Scopus: 19
    Consumer Complaining Behavior in Hospitality Management
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Tosun, Petek; Tosun, Petek; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Uray, Nimet; Business Administration
    The purpose of this study is to investigate the impacts of assertiveness, aggressiveness, and perceived risks on consumer complaining behavior (CCB) in the tourism and hospitality sector. This research utilized a quantitative methodology through the implementation of a two-stage study based on surveys. Study 1 examined the impacts of assertiveness, aggressiveness, and perceived risks on CCB in the context of low-quality summer vacation, while Study 2 further investigated the relationships in the research model by replicating the survey within the framework of high-quality summer vacation. The results were then analyzed through factor and regression analyses. Both of the studies demonstrated that assertiveness positively influences CCB directly and also indirectly via the mediating effect of perceived risks. It was found that aggressiveness positively influences CCB when consumers have high service quality expectations but when they have low expectations for service quality, it is insignificant.
  • Article
    Duygu Durumunun Tüketici Şikayet Davranışına Etkisi Hakkında Bir Pilot Çalışma
    (Melih Topaloğlu, 2018) Tosun, Petek; Uray, Nimet; Sezgin, Selime; Tosun, Petek; Uray, Nimet; Business Administration
    Bu pilot çalışmanın amacı, duygu durumunun tüketici şikâyet davranışı üzerindeki etkisini incelemek ve oluşturulan kavramsal modelin ön testini yapmaktır. Çalışmanın kavramsal modeli, algılanan marka değeri, algılanan risk, duygu durumu ve tüketici etkileşim stilleri olan kendinden emin olma ve agresiflik değişkenlerini içermektedir. 2x2 faktöriyel deneysel serim tasarımıyla ve anket yöntemiyle elde edilen verilerin analizi sonucunda, algılanan risk, agresiflik ve rıza göstermeye direnme değişkenlerinin, tüketici şikayet davranışı üzerinde pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Telafi talep edebilme, bilgi ve yardım isteyebilme değişkenlerinin ise tüketici şikayet davranışının üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Algılanan marka değeri yüksek ise, ya da tüketicilerin duygu durumu negatif ise, şikayet etme eğilimi istatistiki olarak artmamaktadır. Örneklem sayısının düşüklüğü (n=118) ve tüketici şikayet davranışı ölçeğinin kategorik olması gibi kısıtlara sahip olan bu pilot çalışma sonucunda, kavramsal modelin ön testi yapılmış, gelecekteki araştırmalarda kullanılabileceği ve duygu durumunun e-posta ile dağıtılan anketlerdeki görsellerle değişimlenebileceği görülmüştür.
  • Article
    Citation - Scopus: 18
    Meat Substitutes in Sustainability Context: a Content Analysis of Consumer Attitudes
    (Routledge, 2020) Tosun, Petek; Uray, Nimet; Yanar, Merve; Tosun, Petek; Sezgin, Selime; Uray, Nimet; Business Administration
    Food consumption affects the environment because it requires the usage of water, land, and oil resources. In particular, the consumption of red meat is associated with sustainability issues. Replacing meat with plant-based meat substitutes offers a useful way of reducing the burden that meat consumption places on the environment and dealing with issues regarding animal welfare. However, consumer acceptance of such products is low in some countries. The purpose of this paper is to clarify consumer attitudes toward meat substitutes and discuss them from a marketing perspective. The findings of this study, which are based on content analyses of web forums in Turkey, indicate that negative consumer perceptions can be categorized into three main dimensions: unhealthy, unusual, and tasteless. A marketing perceptive is used to discuss the findings.