Arslan Uzundağ, Berna
Loading...
Name Variants
Berna, Arslan Uzundag
Arslan Uzundağ, BERNA
Arslan Uzundag,Berna
A.,Berna
Arslan Uzundag, Berna
Berna Arslan Uzundağ
Arslan Uzundağ, Berna
ARSLAN UZUNDAĞ, BERNA
Berna ARSLAN UZUNDAĞ
BERNA ARSLAN UZUNDAĞ
Arslan Uzundağ,B.
B. Arslan Uzundağ
A., Berna
Arslan Uzundağ, B.
Arslan Uzundag,B.
ARSLAN UZUNDAĞ, Berna
Uzundag, Berna A.
Uzundağ, Berna A.
Uzundağ, Berna
Uzundağ, Berna
Uzundağ, Berna Arslan
Arslan Uzundağ, BERNA
Arslan Uzundag,Berna
A.,Berna
Arslan Uzundag, Berna
Berna Arslan Uzundağ
Arslan Uzundağ, Berna
ARSLAN UZUNDAĞ, BERNA
Berna ARSLAN UZUNDAĞ
BERNA ARSLAN UZUNDAĞ
Arslan Uzundağ,B.
B. Arslan Uzundağ
A., Berna
Arslan Uzundağ, B.
Arslan Uzundag,B.
ARSLAN UZUNDAĞ, Berna
Uzundag, Berna A.
Uzundağ, Berna A.
Uzundağ, Berna
Uzundağ, Berna
Uzundağ, Berna Arslan
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
berna.uzundag@khas.edu.tr
Main Affiliation
Psychology
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
18
Articles
12
Citation Count
3
Supervised Theses
3
18 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 18
review-article.listelement.badge Arka Plan Televizyonun Erken Çocukluktaki Gelişim ve Çocuk- Ebeveyn Etkileşimleri ile İlişkisi: Bir Derleme Çalışması(2022) Uzundağ, Berna; Arslan Uzundağ, Berna; PsychologyKüçük çocukların yaşadıkları evlerde televizyon sıklıkla, özellikle de aile üyelerinin birlikte zaman geçirdikleri süreler boyunca açıktır. Televizyonun arka planda açık olması hem çocuk gelişimi hem de çocuk- ebeveyn etkileşimleri açısından olumsuz çıktılarla ilişkilendirilmiştir. Bu derleme çalışmasında, arka plan televizyonun (1) farklı tanım ve ölçüm yöntemlerini, (2) çocuklu evlerdeki yaygınlığını, (3) ailenin sosyoekonomik seviyesi ile ilişkisini, (4) dikkat, öz düzenleme ve dil gelişimi gibi becerilerin gelişimiyle ilişkisini ve (5) çocuk gelişimi için önem taşıyan çocuk-ebeveyn etkileşimlerini nasıl etkilediğini inceledik. Bulgular, arka plan televizyonun bebekli ve küçük çocuklu evlerde yaygın olduğunu, ailenin eğitim düzeyi düştükçe arka plan televizyon miktarının arttığını ve televizyonun arka planda açık olma sıklığının çocukların dikkat ve öz düzenleme becerileri ve çocuk-ebeveyn etkileşimlerinin miktarı ve kalitesi ile olumsuz yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. Boylamsal çalışmalara ve farklı kültürlerde yürütülen çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Gelecek araştırmaların arka plan televizyon miktarını günlük yöntemiyle ölçmesi ve çocuk gelişimi ile ilgili olabilecek çeşitli değişkenleri (örn. dil girdisi, sosyoekonomik seviye) kontrol değişkeni olarak kullanması önerilmektedir.Master Thesis Young Children's Emotion Regulation Skills: the Role of Mothers' Parenting Stress and Reactions To Children's Emotions(Kadir Has Üniversitesi, 2023) Güçlü, Gizem Akel; Arslan Uzundağ, Berna; Uzundağ, Berna Arslan; PsychologyYaşamın ilk yılları, eş zamanlı ve sonraki sosyo-bilişsel başarılarla ilişkili olan duygu düzenleme becerilerinin gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Ebeveynlerin çocuklarının olumsuz duygularına verdikleri destekleyici ve destekleyici olmayan tepkiler, çocukların duygu düzenleme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Depresyon ve stres gibi ebeveynle ilgili bazı özellikler, ebeveynlerin çocuklarına yönelik tepkilerini etkileyebilir. Bu etki, ebeveynlik stresi ile çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiye aracılık edebilir. Ancak, ebeveynlik stresi ile çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi ele alan az sayıda çalışma vardır ve bunların hiçbiri ebeveynlerin çocuklarının duygularına verdikleri tepkilerin aracılık rolünü araştırmamıştır. Bu çalışmada, ebeveynlik stresi ile çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkide ebeveynlerin çocuklarının olumsuz duygularına verdikleri destekleyici ve destekleyici olmayan tepkilerin aracılık rolünü araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla, yaşları 2 ila 4 arasında değişen çocuklardan ve annelerinden veri toplandı ve annelerin çocuklarının olumsuz duygularına verdikleri tepkileri gözlemsel bir görev aracılığıyla değerlendirilmiştir. Hayal Kırıklığı Yaratan Hediye Görevi (Cole, 1986) kullanılarak çocuklarda olumsuz duygular ortaya çıkarılmış ve annelerin çocuklarının olumsuz duygularına nasıl tepki verdikleri videoya kaydedilmiştir. Gözlemsel verilere ek olarak, anneler ebeveynlik stresi (Ebeveynlik Stres Ölçeği; Özmen ve Özmen, 2012), çocukların duygu düzenleme becerileri (Duygu Düzenleme Kontrol Listesi; Batum ve Yağmurlu, 2007; Shields ve Cicchetti, 1997) ve çocukların olumsuz duygularına ebeveyn tepkileri (Çocukların Olumsuz Duygularıyla Başa Çıkma Ölçeği; Fabes vd., 1990; Yağmurlu ve Altan, 2009) anketlerini tamamlamıştır. Araştırmanın bulguları, ebeveynlik stresinin ve annelerin çocukların olumsuz duygularına verdikleri tepkilerin her ikisinin de çocukların duygu düzenleme güçlükleri ile ilişkili olduğunu göstermiştir. Ancak, ebeveynlik stresi ve çocukların duygu düzenlemesi arasındaki ilişki, annelerin çocukların olumsuz duygularına verdikleri tepkiler aracılığıyla ortaya çıkmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma ebeveynlik stresi, annelerin çocukların olumsuz duygularına verdikleri tepkiler ve çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılmasına yönelik bulgular sunmaktadır.Article Citation - WoS: 8Citation - Scopus: 7Number and Type of Toys Affect Joint Attention of Mothers and Infants(Elsevier Ltd, 2021) Koşkulu, Sümeyye; Arslan Uzundağ, Berna; Küntay, Aylin C.; Liszkowski, Ulf; Uzundağ, Berna A.; PsychologyEstablishing joint attention with a caregiver on a physical object provides an optimal environment for language learning for infants. In the present study, we investigated whether 12-month-olds and their mothers establish higher quality joint attention interactions in the presence of fewer compared to more toys. As a secondary goal, we investigated how different types of toys affect how mother-infant dyads establish joint attention. In a five-minute free play setting, mothers and infants participated in either Five Toy (n = 48) or Twelve Toy (n = 33) groups. They were given organizational (i.e., toys that require arrangement of parts), responsive (i.e., toys that emit sounds via manipulation), and symbolic toys (i.e., toys that elicit pretend play). Results showed that compared to the Twelve Toy group, joint attention interactions in the Five Toy group were less frequent, lasted longer, were more likely to be initiated by maternal following than by maternal directing of infants’ attention, and more likely to be coordinated in which infants demonstrated awareness of the mothers’ simultaneous attentional focus by looking at their mothers, vocalizing, or turn-taking. We further found longer joint attention durations on organizational compared to symbolic toys, which were preferred to a lesser extent by the dyads. With responsive toys, mothers were more likely to initiate joint attention by following their infants’ attention. Joint attention interactions lasted longer and were more likely to be coordinated in the second half compared to the first half of the play session, suggesting that over time it became easier for the mothers and infants to settle on certain toys for more elaborate play. In sum, mothers and infants establish higher-quality joint attention with fewer toys in general and with organizational toys in particular.Article Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 1Background Tv and Infant-Family Interactions: Insights From Home Observations(Wiley, 2024) Uzundag, Berna A.; Arslan Uzundağ, Berna; Koskulu-Sancar, Suemeyye; Kuntay, Aylin C.; PsychologyBackground television has been found to negatively impact children's language development and self-regulatory skills, possibly due to decreased parent-child interactions. Most of the research on the relationship between background TV and caregiver-child interactions has been conducted in laboratory settings. In the current study, we conducted home observations and investigated whether infants engage in fewer interactions with family members in homes where background TV is more prevalent. We observed 32 infants at the ages of 8, 10, and 18 months in their home environments, coding for dyadic interactions (e.g., parent talking to and/or engaging with the child), triadic interactions (e.g., parent and infant play with a toy together), and infants' individual activities. Our findings revealed that background TV was negatively associated with the time infants spent in triadic interactions, positively associated with time spent engaging in individual activities, and not significantly related to the time spent in dyadic interactions. Apart from the relationship between background TV and individual activity time at 8 months, these associations remained significant even after accounting for families' socioeconomic status. These findings imply a correlation between background TV exposure and caregiver-infant-object interactions, warranting a longitudinal analysis with larger sample sizes.Master Thesis Dokunmatik Ekran Kullanımı ve Erken Çocukluktaki Dikkat Gelişimi Arasındaki İlişki(2023) Erdoğan, Şüheda Nur; Arslan Uzundağ, Berna; Uzundağ, Berna Arslan; PsychologyMobil ekran cihazlarının kullanımı okul öncesi çocuklar arasında hızla artmaktadır. Pasif ekran kullanımı (yani televizyon ve video izleme) ile dikkat gelişimi arasındaki ilişki literatürde yaygın olarak çalışılmış olsa da, aktif ekran kullanımı, yani dokunmatik ekranda oyun oynama veya interaktif uygulamalar kullanma gibi mobil cihazları interaktif olarak kullanma konusunda sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Çalışma 1'de, çocukların aktif ve pasif ekran süresi ile dikkat sorunları ve dikkat becerileri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmaya yaşları 3 ila 6 arasında değişen çocukları olan 89 ebeveyn katılmıştır. Çocukların dikkat sorunları Güçler ve Güçlükler Anketi'nin hiperaktivite alt ölçeği ile, dikkat becerileri ise Çocuk Davranış Anketi'nin dikkati odaklama alt ölçeği ile ölçülmüştür. Aktif ekran süresi daha yüksek olan çocukların dikkat sorunları daha yüksek ve dikkat odaklanma puanları daha düşük bulunmuştur. Çocukların pasif ekran süresi, ilk ekran kullanım yaşı ve arka planda televizyon maruziyeti dikkatle ilgili herhangi bir sonuçla ilişkili bulunmamıştır. Çalışma 2'de, aktif (oyun oynama) ve pasif (video izleme) dokunmatik ekran kullanımının çocukların dışsal ve içsel dikkati üzerindeki anlık etkisi araştırılmıştır. Deneye yaşları 4 ila 6 arasında değişen 146 çocuk katılmıştır. Çocukların dikkat kontrol performansı, görsel arama görevi ile ön ve son testlerde ölçülmüştür. Ön ve son testler arasında, oyun koşulundaki çocuklar tablet bilgisayarda bir boyama oyunu oynamış, izleme koşulundaki çocuklar ise aynı oyunu tablette izlemişlerdir. Bulgularımız, çocukların dışsal ve içsel dikkatlerinin ekranların aktif ve pasif kullanımına göre değişmediğini göstermiştir. Genel olarak, bu tez aktif ve pasif ekran kullanımının küçük çocukların dikkat gelişimi üzerindeki etkisine dair kanıtlar sunmaktadır. Anahtar Sözcükler: Dokunmatik Ekran Kullanımı, Pasif Ekran Süresi, Dikkat Gelişimi, Dışsal Dikkat, İçsel DikkatReview Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 7Screen Media Exposure in Early Childhood and Its Relation To Children's Self-Regulation(Wiley-Hindawi, 2022) Uzundag, Berna A.; Arslan Uzundağ, Berna; Altundal, Merve Nur; Kessafoglu, Dilara; PsychologySelf-regulation, the ability to control thoughts, emotions, and behavior for goal-directed activities, shows rapid development in infancy, toddlerhood, and preschool periods. Early self-regulatory skills predict later academic achievement and socioemotional adjustment. An increasing number of studies suggest that screen media use may have negative effects on children's developing self-regulatory skills. In this systematic review, we summarized and integrated the findings of the studies investigating the relationship between young children's screen media use and their self-regulation. We searched the ERIC, PsycINFO, PubMed, and Web of Science databases and identified 39 relevant articles with 45 studies. We found that screen time in infancy is negatively associated with self-regulation, but findings were more inconsistent for later ages suggesting that screen time does not adequately capture the extent of children's screen media use. The findings further indicated that background TV is negatively related to children's self-regulation, and watching fantastical content seems to have immediate negative effects on children's self-regulatory skills. We suggest that future studies should take the content and context of children's screen media use into account and also focus on parent- and home-related factors such as parental behaviors that foster the development of self-regulatory skills.Article Citation - WoS: 6Citation - Scopus: 5The acquisition and use of relative clauses in Turkish-learning children's conversational interactions: a cross-linguistic approach(Cambridge University Press, 2019) Arslan Uzundağ, Berna; Küntay, Aylin C.; PsychologyUsing a cross-linguistic approach, we investigated Turkish-speaking children's acquisition and use of relative clauses (RCs) by examining longitudinal child-caregiver interactions and cross-sectional peer conversations. Longitudinal data were collected from 8 children between the ages of 8 and 36 months. Peer conversational corpus came from 78 children aged between 43 and 64 months. Children produced RCs later than in English (Diessel, 2004) and Mandarin (Chen & Shirai, 2015), and demonstrated increasing semantic and structural complexity with age. Despite the morphosyntactic difficulty of object RCs, and prior experimental findings showing a subject RC advantage, preschool-aged children produced object RCs, which were highly frequent in child-directed speech, as frequently as subject RCs. Object RCs in spontaneous speech were semantically less demanding (with pronominal subjects and inanimate head nouns) than the stimuli used in prior experiments. Results suggest that multiple factors such as input frequency and morphosyntactic and semantic difficulty affect the acquisition patterns.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 1Immediate and Delayed Effects of Fantastical Content on Children's Executive Functions and Mental Transformation(Elsevier Science inc, 2024) Kessafoglu, Dilara; Arslan Uzundağ, Berna; Kuntay, Aylin; Uzundag, Berna A.; PsychologyWatching fantastical content has been shown to negatively affect young children's executive function (EF) skills. No study has investigated how long these negative effects persist and whether they extend to other cognitive skills. The current experimental study aimed to (1) detect how long fantastical content affects children's EF performance and (2) examine whether watching fantastical content negatively affects children's other (non-EF) cognitive task performance, namely mental transformation. A total of 120 5- and 6year-old children (M = 66 months, SD = 5.52) were randomly assigned to one of the four following conditions: (a) immediate testing after watching an 8-min non-fantastical cartoon, (b) immediate testing after watching an 8-min fantastical cartoon, (c) 10min delayed testing after watching a fantastical cartoon, and (d) immediate testing after an 8-min free play (control condition). After exposure to each condition, children were tested on EF and mental transformation measures. Results showed that children watching a fantastical cartoon performed worse on working memory and inhibitory control tasks than children watching a nonfantastical cartoon or playing. However, the 10-min delay between the watching and testing sessions eliminated the negative impact observed on inhibitory control. Groups did not differ on cognitive flexibility and mental transformation. As in previous studies, watching fantastical content negatively affected children's EFs, but this negative impact disappeared in a few minutes and seems unique to EFs. These results suggest that fantastical content mayArticle Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 1Mothers' descriptions of referents are related to children' communicative competence(Elsevier Science Inc, 2022) Arslan Uzundağ, Berna; Uzundag, Berna A.; PsychologyDescribing an entity in a way that leads to its correct identification among similar others is required for successful referential communication. Although many studies investigated children's language development in relation to the caregiver input, whether children's referential communication skills are related to their caregivers' referential input remains understudied. The present study aimed to investigate the relationship between mothers' referential descriptions and preschool-aged children's success in describing pictures among competitors. In two separate tasks, where the goal was to describe target pictures among similar others, we assessed mothers' descriptions targeted for their children and children's descriptions targeted for the experimenter. Our results revealed that children provided more accurate initial descriptions and needed fewer attempts to describe pictures if their mothers described pictures in fewer attempts and provided clear initial descriptions when talking with their children. These findings suggest that children's referential descriptions and communicative competence benefit from hearing clear referential descriptions provided by their caregivers.Article Citation - WoS: 13Citation - Scopus: 17Maternal Behaviors Mediate the Relationship Between Socioeconomic Status and Joint Attention(Elsevier Ltd, 2021) Koşullu, Sümeyye; Arslan Uzundağ, Berna; Küntay, Aylin C.; Uzundağ, Berna A.; PsychologySocioeconomic status (SES) is strongly related to parental behaviors and the quality of parent-child interactions. We examined whether through maternal behaviors, SES is linked to joint attention (JA), an important form of parent-child interactions predicting language development. At 12 months, 50 mother-infant dyads were video-recorded during 5-min free play. We coded for maternal behaviors (sensitivity, cognitive stimulation, positive affect, negative affect, control) and JA characteristics (frequency, duration, initiated by maternal following/directing, passive/coordinated, terminated by mother/infant). Mediation analyses showed that higher-SES mothers were more sensitive, less controlling, provided more cognitive stimulation, and displayed more positive affect resulting in JA interactions of higher quality (e.g., initiated by maternal following rather than directing infant's attention) and quantity (i.e., more time spent in JA). These findings contribute to current literature by revealing maternal behaviors as a mediator between SES and mother-infant JA interactions.