4+4+4 Zorunlu Eğitim Yasasının Okullaşma ve İstihdam Üzerindeki Etkisi

dc.contributor.advisor Tekgüç, Hasan
dc.contributor.author Yılmaz, Funda Başak
dc.date.accessioned 2025-11-15T14:48:26Z
dc.date.available 2025-11-15T14:48:26Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı 12 yıllık (4+4+4) zorunlu eğitim yasasının akademik, mesleki ve dini (İmam Hatip Lisesi (IHL)) lise mezunları üzerindeki orta-uzun vade de eğitim ve işgücü piyasası sonuçlarını araştırmaktır. Bilinen kadarıyla, bu çalışma IHL mezunlarının istihdam, eğitim, evlilik ve NEET etkilerini geleneksel meslek lise mezunlarından ayrı olarak araştıran ilk çalışmadır. İlk olarak, zorunlu eğitim yasasının lise mezuniyeti üzerindeki etkisini ölçmek için Regresyon Süreklilik Analizi Tasarımı (RDD) yöntemi kullanılmaktadır. Analizin ikinci kısmında ise reformun nedensel etkisini tahmin etmek amacıyla Farkların Farkı (DiD) yöntemi kullanılmaktadır. Araştırmanın sonuçları, reform sonrası her iki cinsiyet için de lise mezuniyetinin arttığını göstermektedir. IHL mezuniyetindeki artış erkekler için anlamlı ve pozitiftir. Ancak kızlar için yalnızca daha muhafazakâr bölgelerde bu sonuç anlamlı ve pozitif olarak bulunmuştur. Ayrıca, üniversiteye devam oranı her iki cinsiyet için de yalnızca daha muhafazakâr bölgelerde artış göstermektedir. Ücretli istihdamın IHL mezunlarında geleneksek meslek lisesi mezunlarına göre negatif ve büyük bir etki çıkmasına rağmen bu sonuç istatistiksel olarak anlamsızdır. Öte yandan, IHL mezunları diğer meslek lisesi mezunlarına göre üniversiteye devam oranında artış bulunmaktadır ve IHL mezunları daha az evlenmektedir.
dc.description.abstract In this study, the main aim is to show the effects of the 4+4+4 compulsory schooling law (CSL) on schooling and labor market outcomes in the medium-long run separately for academic, vocational, and religious (Imam Preacher High School, IHL after the Turkish acronym) high school graduates. This is the first study to investigate the employment, schooling outcomes, marriage, and NEET impact of IHL graduates separately from conventional vocational high school (CVHS) graduates. First, the Regression Discontinuity Design (RDD) methodology is employed to measure the CSL intervention on high school graduation. For the second part of the analysis, the difference-in-differences (DiD) method is used to estimate the causal effect of treatment. The results show that high school graduation increases after the reform for both genders. An increase in IHL graduation is significant and positive for boys. However, significant effects of IHL graduation are found only in more conservative regions for girls. Moreover, university attendance is positive and significant only in more conservative regions for both sexes. Also, paid employment is negative and large but statistically insignificant for IHL graduates versus CVHS graduates. On the other hand, a differential increase is found in university attendance among IHL graduates compared to CVHS graduates. Also, the proportion of people who were ever married declined much more rapidly among graduates of IHLs. The impact of 4+4+4 on NEET was negative but insignificant for IHL grads compared to other CVHS graduates. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ftqJzTasnJUH9hg-S5861paam5PmT0q80zYvyi9ft1FXbt9wKYluvZUa0gxhjs5C
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/7608
dc.language.iso en
dc.subject Ekonomi
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Economics en_US
dc.subject Education and Training en_US
dc.title 4+4+4 Zorunlu Eğitim Yasasının Okullaşma ve İstihdam Üzerindeki Etkisi
dc.title 4+4+4 Compulsory Schooling Law and Its Effects on Schooling and Employment en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Ekonomi Ana Bilim Dalı / Ekonomi Bilim Dalı
gdc.description.endpage 93
gdc.identifier.yoktezid 962680

Files

Collections