Makroskopik Ağ Sistemlerinde Veri Odaklı Trafik Akışı Modellemesi

dc.contributor.advisor Eroğlu, Deniz
dc.contributor.author Fırat, Toprak
dc.date.accessioned 2025-12-15T15:39:49Z
dc.date.available 2025-12-15T15:39:49Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Kentsel trafik sıkışıklığı, günümüz şehirleri için süregelen, karmaşık ve yüksek maliyetli bir problemdir. Artan seyahat süreleri, çevresel bozulma, enerji israfı ve ekonomik kayıplar bu problemin doğrudan sonuçları arasında yer almaktadır. Bu sorunlarla etkili şekilde başa çıkabilmek yalnızca altyapı yatırımlarıyla değil; aynı zamanda ulaşım politikaları, trafik yönetimi ve kontrol sistemlerinin bilimsel temellerle tasarlanmasıyla mümkündür. Bu kapsamda, trafiğin zaman ve mekân içinde nasıl evrildiğine dair sistematik ve ölçeklenebilir bir anlayış geliştirmek kritik önem taşır. Gerçek dünyada yapılacak deneyler genellikle maliyetli, zaman alıcı ve bozucudur. Bu nedenle, kentsel trafik sistemlerinin modellenmesi; alternatif senaryoların test edilmesi, politika etkilerinin değerlendirilmesi ve uzun vadeli sonuçların öngörülebilmesi açısından vazgeçilmez bir araçtır. Bununla birlikte, mevcut trafik modelleme yaklaşımları önemli sınırlılıklar taşır. Mikroskobik modeller bireysel araç davranışlarını yüksek ayrıntıyla temsil etse de, büyük ağlarda hesaplama açısından verimsizdir ve yoğun kalibrasyon verisi gerektirir. Makroskobik modeller ise daha hesaplıdır; ancak sabit başlangıç-varış (OD) akışları, homojen yol davranışları ve sürekli akış varsayımları gibi sadeleştirici kabuller içerir. Bu da onları karmaşık ve heterojen şehir yapıları için yetersiz kılar. Bu tez, trafik akışını yönlü bir ağda ayrık zamanlı yük alışverişiyle temsil eden veri odaklı bir makroskobik model önermektedir. Yol türlerine özgü akış dinamikleri, ağ topolojisi ve gözlemlenen trafik yoğunlukları modele entegre edilerek darboğazlar, geri tepme ve yük yeniden dağılımı gibi olgular temsil edilmektedir. Model parametreleri, evrimsel optimizasyon yoluyla, örtük talep varsayımı olmadan veriden öğrenilmektedir. Model, klasik Hücresel İletim Modeli (CTM) ile karşılaştırılmış; SUMO simülasyonları ve İstanbul, Londra ile New York verileri üzerinde üstünlük göstermiştir.
dc.description.abstract Urban traffic congestion remains a major challenge, causing increased travel times, environmental degradation, and economic losses. Addressing these issues requires accurate models that capture how traffic evolves across space and time. Since real-world experimentation is costly and disruptive, modeling offers a controlled and replicable way to test infrastructure interventions, transportation policies, and adaptive control strategies. However, existing modeling approaches face a trade-off between behavioral realism and computational scalability. Microscopic models simulate individual vehicles in detail but are computationally infeasible for large urban networks. In contrast, macroscopic models offer efficiency but often rely on simplifying assumptions—such as fixed origin–destination flows, homogeneous road behavior, or continuous flow dynamics—that reduce their realism in complex urban settings. This thesis presents a data-driven macroscopic traffic model that simulates congestion as a discrete-time load exchange process on a flow network. It captures nonlinear phenomena—such as bottlenecks, spillbacks, and adaptive load redistribution—by incorporating road-type–specific flow rules, observed traffic densities, and network topology. By accounting for the heterogeneous behavior of road classes like arterials, collectors, and residential streets, the model more accurately reflects real-world dynamics. Due to the system's nonlinear and adaptive nature, analytical solutions are intractable; instead, parameters are calibrated through evolutionary optimization using both synthetic and real data. To evaluate performance, the model is benchmarked against the classical Cell Transmission Model (CTM). Synthetic networks generated via the SUMO simulator are used to assess scalability and generalization. Real-world traffic datasets from Istanbul, London, and New York test predictive accuracy under diverse topologies and demand conditions. Results show that the proposed model consistently outperforms CTM in both accuracy and adaptability, offering a scalable and empirically grounded alternative for urban traffic modeling. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=V-oEQd0LkkqRGCXNzJWCTUuqe7_JUB9kYdm965gwSrZs_hSglM-srKcobnv-VabZ
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/7678
dc.language.iso en
dc.subject Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol
dc.subject Trafik
dc.subject Ağ Trafiği
dc.subject Doğrusal Olmayan Dinamik Sistemler ve Yöntemler
dc.subject Sistem Simülasyonu
dc.subject Şehiriçi Trafiği
dc.subject Computer Engineering and Computer Science and Control en_US
dc.subject Traffic en_US
dc.subject Network Traffic en_US
dc.subject Nonlinear Dynamical Systems and Methods en_US
dc.subject Urban Traffic en_US
dc.title Makroskopik Ağ Sistemlerinde Veri Odaklı Trafik Akışı Modellemesi
dc.title Data-driven Modeling of Traffic Flow in Macroscopic Network Systems en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Eroğlu, Deniz
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Bilgisayar Mühendisliği Bilim Dalı
gdc.description.endpage 121
gdc.identifier.yoktezid 970698
relation.isAuthorOfPublication 5bae555f-a8aa-4b95-bcfe-54cc47812e13
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 5bae555f-a8aa-4b95-bcfe-54cc47812e13
relation.isOrgUnitOfPublication 2457b9b3-3a3f-4c17-8674-7f874f030d96
relation.isOrgUnitOfPublication 71ce8622-7449-4a6a-8fad-44d881416546
relation.isOrgUnitOfPublication b20623fc-1264-4244-9847-a4729ca7508c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 2457b9b3-3a3f-4c17-8674-7f874f030d96

Files

Collections