Mediating Eversion :an Analysis of Virtual Reality in Bodily Experience

dc.contributor.advisorSelen, Eseren_US
dc.contributor.authorAndıç, Atanur
dc.date.accessioned2019-07-12T08:42:06Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:42:06Zen_US
dc.date.issued2016en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalıen_US
dc.department-tempKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studiesen_US
dc.description.abstractThis study is an analysis of perceptual and behavioral understanding of audio-visual mediations from the subject’s (user/viewer) perspective. The aim is to analyze the processes in the perception of the content and form of the media as well as how their physical mass are received. in the tracked evolvement of media the concept of “eversion” by Marcus Novak is introduced to analyze the Head Mounted Display (HDM) media as they are more adaptable to their subjects. Maurice Merleau-Ponty’s understanding of perception and existence are being used in defining the notion of experience. The thesis states that the subjects in experience of the HMD media perceptually are in control of the narrative while being re-embodied through the spatial elements of polysemous content. in the conclusion how spatiality of content become a performative value is reached.en_US
dc.description.abstractBu çalışma işitsel-görsel ortamların kullanıcı kişiler ile kurdukları algısal ve davranışsal ilişkileri analiz eder. Bu süreçte, çalşma, kişilerin (kullanıcı/izleyici) algıladığı ortamların ürettikleri içerik ve biçimlerini var eden fiziksel bütünselliğe dikkati çeker. Ortamların tarihsel gelişiminde ve oluşumunda Marcus Novak'ın geliştirdiği "dışa dönüklük" (eversion) kavramı kişiye göre adapte edilebilen ekran ortamları üzerinden ele alınmıştır. Deneyimin tanımlandığı süreçte Maurice Merleau-Ponty'nin algı ve deneyimı tartıştığı çalışmalarından yararlanılmıştır. Bu tez, öngördüğü algısal boyutta, kişinin, adapte edilebilen ekran ortamları deneyiminde çok yönlü mekansal içerik üzerinden kendilerini tekrardan somutlaştırarak anlatıma hakim olmasıdır. Sonuç olarak, mekansal ortamların ne yönde edimsel bir yapıya sahip oldukları gösterilecektir.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2535
dc.identifier.yoktezid433543en_US
dc.institutionauthorAndıç, Atanur
dc.institutionauthorSelen, Eser
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectimmersionen_US
dc.subjectEversionen_US
dc.subjectSensationen_US
dc.subjectExperienceen_US
dc.subjectMediumen_US
dc.subjectVirtual realityen_US
dc.subjectHuman Computer Interactionen_US
dc.subjectHead Mounted Displayen_US
dc.subjectİmmersiyonen_US
dc.subjectEversiyonen_US
dc.subjectDuyumsamaen_US
dc.subjectDeneyimen_US
dc.subjectOrtamen_US
dc.subjectSanal Gerçekliken_US
dc.subjectİnsan-bilgisayar Etkileşimien_US
dc.subjectKişiye adapte edilebilen ekran ortamlarıen_US
dc.titleMediating Eversion :an Analysis of Virtual Reality in Bodily Experienceen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication435c12d3-7170-4589-be12-efab1fb76301
relation.isAuthorOfPublication1f3e3961-b0a9-473f-a773-7f9032211dae
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery435c12d3-7170-4589-be12-efab1fb76301

Files

Collections