Mediating Eversion :an Analysis of Virtual Reality in Bodily Experience
dc.contributor.advisor | Selen, Eser | en_US |
dc.contributor.author | Andıç, Atanur | |
dc.date.accessioned | 2019-07-12T08:42:06Z | en_US |
dc.date.available | 2019-07-12T08:42:06Z | en_US |
dc.date.issued | 2016 | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.department-temp | Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studies | en_US |
dc.description.abstract | This study is an analysis of perceptual and behavioral understanding of audio-visual mediations from the subject’s (user/viewer) perspective. The aim is to analyze the processes in the perception of the content and form of the media as well as how their physical mass are received. in the tracked evolvement of media the concept of “eversion” by Marcus Novak is introduced to analyze the Head Mounted Display (HDM) media as they are more adaptable to their subjects. Maurice Merleau-Ponty’s understanding of perception and existence are being used in defining the notion of experience. The thesis states that the subjects in experience of the HMD media perceptually are in control of the narrative while being re-embodied through the spatial elements of polysemous content. in the conclusion how spatiality of content become a performative value is reached. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma işitsel-görsel ortamların kullanıcı kişiler ile kurdukları algısal ve davranışsal ilişkileri analiz eder. Bu süreçte, çalşma, kişilerin (kullanıcı/izleyici) algıladığı ortamların ürettikleri içerik ve biçimlerini var eden fiziksel bütünselliğe dikkati çeker. Ortamların tarihsel gelişiminde ve oluşumunda Marcus Novak'ın geliştirdiği "dışa dönüklük" (eversion) kavramı kişiye göre adapte edilebilen ekran ortamları üzerinden ele alınmıştır. Deneyimin tanımlandığı süreçte Maurice Merleau-Ponty'nin algı ve deneyimı tartıştığı çalışmalarından yararlanılmıştır. Bu tez, öngördüğü algısal boyutta, kişinin, adapte edilebilen ekran ortamları deneyiminde çok yönlü mekansal içerik üzerinden kendilerini tekrardan somutlaştırarak anlatıma hakim olmasıdır. Sonuç olarak, mekansal ortamların ne yönde edimsel bir yapıya sahip oldukları gösterilecektir. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12469/2535 | |
dc.identifier.yoktezid | 433543 | en_US |
dc.institutionauthor | Andıç, Atanur | |
dc.institutionauthor | Selen, Eser | |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Kadir Has Üniversitesi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | immersion | en_US |
dc.subject | Eversion | en_US |
dc.subject | Sensation | en_US |
dc.subject | Experience | en_US |
dc.subject | Medium | en_US |
dc.subject | Virtual reality | en_US |
dc.subject | Human Computer Interaction | en_US |
dc.subject | Head Mounted Display | en_US |
dc.subject | İmmersiyon | en_US |
dc.subject | Eversiyon | en_US |
dc.subject | Duyumsama | en_US |
dc.subject | Deneyim | en_US |
dc.subject | Ortam | en_US |
dc.subject | Sanal Gerçeklik | en_US |
dc.subject | İnsan-bilgisayar Etkileşimi | en_US |
dc.subject | Kişiye adapte edilebilen ekran ortamları | en_US |
dc.title | Mediating Eversion :an Analysis of Virtual Reality in Bodily Experience | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | 435c12d3-7170-4589-be12-efab1fb76301 | |
relation.isAuthorOfPublication | 1f3e3961-b0a9-473f-a773-7f9032211dae | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 435c12d3-7170-4589-be12-efab1fb76301 |