İŞ MOTİVASYONUNUN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA OLAN ETKİNİN İNCELENMESİ: SULTANGAZİ/ISTANBUL İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BİR ARAŞTIRMA
Loading...
Date
2016
Authors
Oran, Feyza Çağla
Bilir, Fatma Pervin
Güler, Seyhan Bilir
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Son yıllarda yapılan bilimsel çalışmalarda, ’İş motivasyonu‘ ve ’örgütsel bağlılık‘
kavramlarının örgütlerin başarısının ve etkinliğinin artırılmasında önemli rolü olduğu
belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı; İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin
örgütsel bağlılıklarının iş motivasyonlarına olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. İstanbul ili Sultangazi ilçesindeki ilköğretim okullarında
çalışan 306 öğretmen araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın verileri;
’Örgütsel Bağlılık Ölçeği’" ve ’İş Motivasyonu Ölçeği’ ile toplanmıştır. Örgütsel bağlılık alt
boyutlarının iş motivasyonu alt boyutlarına olan etkisinin belirlenmesi için regresyon analizi
yapılmıştır. Bu çalışmada iş motivasyonu ile örgütsel bağlılık arasında pozitif bir ilişki olduğu
görülmüştür. Duygusal bağlılığın içsel ve dışsal iş motivasyonu yordamada katkısı olan bir
değişken olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin iş motivasyonunu artırmak için
duygusal bağlılıklarının artırılmasına yönelik faaliyetlerin yapılması önerilebilir.
It is stated that in the recent scientific studies that the concepts of ‘job motivation’ and ’organizational commitment’ have a significant role in enhancing the success and effectiveness of organizations. The main purpose of this study is to analyze the effect of organizational commitment to job motivation of the teachers working in primary education school system. Three hundred six teachers employed in the primary education school in the Sultangazi subprovince of Istanbul province have formed the sample group of the research. The research data have been collected by using ’Organizational Commitment Scale’ and ’Job Motivation Scale’. Regression models have been formed in order to determine effects of the organizational commitment sub-dimensions to job motivation sub-dimensions. It has been noted in this study that there is a positive correlation between job motivation and organizational commitment. It has been determined that emotional commitment is a significant variable in assessing internal and external job motivation. In conclusion, it can be proposed that in order to enhance the job motivation of the teachers, their emotional organizational commitment should be increased.
It is stated that in the recent scientific studies that the concepts of ‘job motivation’ and ’organizational commitment’ have a significant role in enhancing the success and effectiveness of organizations. The main purpose of this study is to analyze the effect of organizational commitment to job motivation of the teachers working in primary education school system. Three hundred six teachers employed in the primary education school in the Sultangazi subprovince of Istanbul province have formed the sample group of the research. The research data have been collected by using ’Organizational Commitment Scale’ and ’Job Motivation Scale’. Regression models have been formed in order to determine effects of the organizational commitment sub-dimensions to job motivation sub-dimensions. It has been noted in this study that there is a positive correlation between job motivation and organizational commitment. It has been determined that emotional commitment is a significant variable in assessing internal and external job motivation. In conclusion, it can be proposed that in order to enhance the job motivation of the teachers, their emotional organizational commitment should be increased.
Description
Keywords
İş Motivasyonu, Örgütsel Bağlılık, Öğretmen, İlköğretim Okulu, Job Motivation, Organizational Commitment, Teacher, Primary School
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
13
Issue
35
Start Page
236
End Page
252