Research Ethical Issues While Collecting Free Data From Social Media and Its Impact on Consumer Perception

dc.contributor.advisor Kıygı Çallı, Meltem en_US
dc.contributor.author Naeem, Bushra
dc.contributor.author Kıygı Çallı, Meltem
dc.contributor.other Business Administration
dc.date.accessioned 2021-02-07T10:57:02Z
dc.date.available 2021-02-07T10:57:02Z
dc.date.issued 2020
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : School of Graduate Studies : Business Administration  en_US
dc.description.abstract Early developments on the internet and the improvement of social media have encouraged the interconnectivity of consumers. Consumers have social cooperation's through social media, such as online sites, networks, evaluations, audits, and suggestions. To address the examination question during the thesis, I have utilized primary data collection. Utilizing primary data collection permitted me to deliver specific ethical issues to social media and how these media explicitly impact their consumer perception. Data collection was an essential piece of exploration since this was the storm cellar of the discoveries. Besides, utilizing primary data gave me a more prominent control over the collection of data. I had chosen when I needed to spread the questionnaire on the web and when I needed to stop the collection of data. Data collection has begun the 11 of April 2020 and has finished on the 30 of April 2020. In this manner, the collection has endured 20 days. I would not like to have a data collection that lasts longer since I was restricted with the limited capacity to focus time committed to the exposition composing and by the way that I expected to keep enough days accessible to have the option to best investigate and talk about the aftereffects of the questionnaire. Twenty days was sufficient to get many respondents to the questionnaire. This research is analyzing through the Partial Least Square Structural Equation Model (PLS-SEM) strategy, which help later to know about the social media research ethical issues on consumer perception and by implications of it this strategy defines the intention of internet user about social media. As the proposed study, ethical issues and Internet Users Information Privacy Concerns (IUIPC) are significant predecessors of social media, which this way gets ahead broken practices by consumers. All the more explicitly, ethical issues have a positive connection with consumer perception, yet just the risk belief, behavioral intention, and deception have an insignificant relationship with consumer perception. The investigation encourages and spreads links made in the earlier writing, explicitly as far as connections between consumer perception and ethical issues. Our discoveries likewise add to the discussion by affirming the job of IUIPC in adding to the ethical issues and consumer perception. The examination gives another understanding into the connection among consumers and ethical issues as consumers look for data for delight, consumers think that it is hard to trust concerning their observations about items or administrations of brands. This can equally clarify one of the different discoveries of this investigation with regards to why consumers follow numerous others. It is past the extent of the examination to get the full consequences of ethical issues because of the constrained size of the example and absence of time. For additional examination, it is ideal for researching progressively about the reasons why consumers are distrustful and whether this wonder is growing after some time. en_US
dc.description.abstract Internetteki son gelişmeler ve sosyal medyanın gelişmesi tüketicilerin birbirleri ile iletişimini kolaylaştırmıştır. Tüketiciler, çevrimiçi web siteleri, topluluklar, derecelendirmeler, yorumlar ve öneriler gibi sosyal medya aracılığıyla sosyal etkileşimlere sahiptir. Bu etkileşimler hem iş hem de tüketiciler için farklı değerler sağlar. Tez sırasında araştırma sorusuna cevap verebilmek için birincil veri topladım. Birincil veri kullanarak sosyal medya için belirli etik sorunları ele aldım, bu sorunlar özellikle sosyal medya sitelerinin tüketicilerin verilerini kullanmaları için izin alıp almamaları ve izin alınmaması ve tüketicilerin kendilerini güvende hissetmemelerinin tüketici algısını nasıl etkilediğidir. Bulguları vereceği için veri toplama araştırmanın en önemli parçalarından birisidir. Ayrıca, birincil verileri kullanmak veri toplama süresince bana büyük bir kontrol sağladı. Anketi ne zaman çevrimiçi olarak yaymak istediğime ve bilgi toplamayı ne zaman durdurmak istediğime karar verdim. Veri toplama 11 Nisan 2020 tarihinde başlamış ve 30 Nisan 2020 tarihinde tamamlanmıştır. Böylece veri toplama süresi 20 gün olmuştur. Tez tamamlama sürem sınırlı olduğu için daha uzun süre veri toplamadım ama bu tezde analiz yapmak ve anketin sonuçlarını tartışmak için yeterli veri toplanmıştır. Model bir PLS-SEM yöntemi ile doğrulanmış, sosyal medya tüketicilerin etik sorunları düzeyini artırmak ve dolaylı olarak sosyal ağ siteleri üzerinden satın alma niyetini teşvik belirten. Önerilen bir inceleme olarak, etik konular ve İnternet Kullanıcılarının Gizlilik Endişeleri (IUIPC), sosyal medyanın önemli öncüleridir. Daha açık bir şekilde ifade edilirse, etik konuların tüketici algısı ile pozitif bir bağlantısı vardır, ancak sadece risk inancı, davranışsal niyet ve aldatmanın tüketici algısı ile eşitsiz bir ilişkisi vardır. Bu tez, açık bir şekilde tüketici algısı ve etik konular arasındaki bağlantıya inceler, önceki çalışmalarda yapılan ilişkileri doğrular ve genişletir. Bulgularımız da etik konulara ve tüketici algısına ek olarak IUIPC'nin tartışmasına katkıda bulunmaktadır. Bu tez, tüketiciler arasındaki sosyal medya üzerinden bağlantı ve etik konular hakkında başka bir anlayış kazandırıyor, tüketiciler markaların yönetimindeki sosyal medya sitelerine güvenmenin zor olduğunu düşünüyor. Bu, tüketicilerin neden çok sayıda kişiyi takip ettiklerine ilişkin başka bir keşif niteliği taşır. Sonraki çalışmalarda, tüketicilerin güvensiz olmasının nedenleri hakkında aşamalı olarak daha detaylı araştırma yapmak literatüre katkı sağlayacaktır. en_US]
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/3871
dc.identifier.yoktezid 648995 en_US
dc.institutionauthor Naeem, Bushra en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Social Media en_US
dc.subject Ethical Issues en_US
dc.subject Consumer Perception en_US
dc.subject Internet users en_US
dc.subject Free Data en_US
dc.subject Sosyal Medya en_US
dc.subject Araştırma Etik Sorunu en_US
dc.subject Tüketici Algısı en_US
dc.subject İnternet kullanıcıları en_US
dc.subject Ücretsiz Veri en_US
dc.title Research Ethical Issues While Collecting Free Data From Social Media and Its Impact on Consumer Perception en_US
dc.title.alternative Sosyal Medyanın Serbest Verilerini Toplamak ve Konsuemr Üzerindeki Etkisini Araştırma Etik Sorunları en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 1de649f1-e2d0-4f97-831e-2f0db9ec4de3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 1de649f1-e2d0-4f97-831e-2f0db9ec4de3
relation.isOrgUnitOfPublication c10ffc80-6da5-4b86-b481-aae660325ae5
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery c10ffc80-6da5-4b86-b481-aae660325ae5

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
BUSHRA NAEEM.pdf
Size:
2.21 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

Collections