Deneme Filmde Feminist Bir Tarihçilik Örneği Olarak Correspondencia

dc.contributor.advisor Cengiz, Esin Paça
dc.contributor.author Paça Cengiz, Esin
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.date.accessioned 2024-12-15T16:26:57Z
dc.date.available 2024-12-15T16:26:57Z
dc.date.issued 2024
dc.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı / İletişim Çalışmaları Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu tez, Correspondencia'nın -burada feminist deneme film yapımı olarak adlandırılan- film yapım şeklinin feminist bir tarih yazımı ile içerik, biçim, epistemoloji ve metodolojisi açısından kesiştiğini öne sürmektedir. Deneme film, eleştirel olarak ele alınan alternatif bir form olarak görülse de kavramsallaştırılması ve tarihselleştirilmesi baskın olarak Batı merkezli olmuş ve 'düşünen sinema' ve 'düşünce olarak sinema' gibi kavramlarla tanımlanmıştır. Batılı modern görme biçimiyle uyumlu, 'düşünme' merkezli bu kavramsallaştırmalar öznenin özü olarak aklı vurgular. Tam da bu, Batılı erkek-merkezci dünya görüşünün temelini oluşturur. Feminist bir deneme film olarak Correspondencia ise, izleyiciyi hem entelektüel hem de duygulanımsal bir soruşturmaya dahil ederek düşünme ve hissetme arasındaki ikiliğe meydan okur. Bu çalışma filmin yapısı(zlığı)nı, parçalanmış anlatıcılarını, duygulanımsal anlatımlarını ve dokunsal imgelerini analiz ederek; onu feminist deneme filmciliğin bir örneği olarak konumlandırır. Filmin yakın okuması feminist deneme filmciliğin kendini nasıl farklılaştırdığını; feminist tarihler ve politik olasılıklar için radikal bir araç haline geldiğini araştırır. İki genç kadın, sinemacının sinematik mektuplaşmalarından oluşan Correspondencia'yı deneme filmde feminist bir tarihçilik örneği olarak inceler; filmin yönetmenleri Carla Simón ile Dominga Sotomayor'u feminist tarihçiler olarak konumlandırır: Film biri Katalonya'dan diğeri Şili'den iki genç kadının sinemayla, gündelikle, ailelerindeki kadınlarla kurdukları ilişkileri konu alırken ülkelerinin çatışmalı geçmişi, bugünü ve geleceğiyle kurdukları bağları araştırır. Kişisel ve toplumsal/politik arasındaki ayrımları bulanıklaştırarak geleneksel sınırlara meydan okur. Filmde kullanılan kişisel arşiv görüntülerinin yanı sıra filmin kendisi de belirli bir zamanın ve politik anın, tarih sahnesinin dışarıda bıraktığı bir yerden belgesi haline gelir. Film bunu yaparken doğrusal, eksiksiz bir anlatıdan kurmaktan kaçınır; bunun yerine parçalanmış bir yapı(sızlık) tercih eder. Radikal açıklığı ve tamamlanmamışlığı benimseyen feminist tarih yazımıyla içeriğinin ötesinde, biçimsel olarak da kesişmektedir.
dc.description.abstract This thesis suggests the filmmaking style of Correspondencia, referred to herein as feminist essay filmmaking, intersects with feminist historiography regarding content, form, epistemology, and methodology. While essay film is viewed as a critically engaged alternative form, its conceptualization and historicization have been predominantly Western-centric, defined by notions such as 'thinking cinema' and 'cinema as thought.' These conceptualizations centered around 'thinking' align with the modern Western perspective, emphasizing reason as the core of the subject, forming the basis of the Western androcentric worldview. However, Correspondencia, as a feminist essay film, challenges the dichotomy between thinking and feeling by engaging the spectator in both intellectual and affective inquiry. This study analyzes the film's (un)structure, fragmented narrators, affective narrations of feelings, and haptic images, positioning it as an example of feminist essay filmmaking. A close reading of the film explores how feminist essay filmmaking distinguishes itself and becomes a radical tool for feminist histories and political possibilities. It investigates the film, comprised of cinematic correspondences between two young women filmmakers as an exemplar of feminist historiography in essay film, positioning the filmmakers as practitioners of feminist historiography. The film explores the relationships of two young women, one from Catalonia and one from Chile, with cinema, everyday life, and the women in their families. It also examines their ties to their countries' contested past, present, and future. The film challenges conventional boundaries, blurring distinctions between personal and social/political realms. The personal archives used in the film, as well as the film itself, become a document of a particular time and political moment from a place excluded from the stage of history. While doing this, the film avoids a linear, complete narrative, opting instead for a fragmented (un)structure. Beyond its content, the film intersects formally also with feminist historiography's embrace of radical openness and incompleteness. en_US
dc.identifier.endpage 108
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLuUyHAtF0LdG4ItCtVtYUyDu-wzoGe6OAHhOllO_4ah3
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/7074
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLuUyHAtF0LdG4ItCtVtYUyDu-wzoGe6OAHhOllO_4ah3
dc.identifier.yoktezid 902234
dc.language.iso en
dc.subject Sahne ve Görüntü Sanatları
dc.subject İletişim Bilimleri
dc.subject Aile tarihi
dc.subject Deneme filmi
dc.subject Feminist sanat
dc.subject Feminist üslupbilim
dc.subject Film eleştirisi
dc.subject Film çözümleme
dc.subject Katalonya
dc.subject Otoetnografi
dc.subject Sosyal tarih
dc.subject Şili
dc.subject Performing and Visual Arts en_US
dc.subject Communication Sciences en_US
dc.subject Family history en_US
dc.subject Essay film en_US
dc.subject Feminist art en_US
dc.subject Feminist Stylistics en_US
dc.subject Film criticism en_US
dc.subject Film analysis en_US
dc.subject Catalonia en_US
dc.subject Autoethnography en_US
dc.subject Social history en_US
dc.subject Chile en_US
dc.title Deneme Filmde Feminist Bir Tarihçilik Örneği Olarak Correspondencia
dc.title Correspondencia as a Feminist Historiography in Essay Film en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 6f9fa9c3-e89b-424e-b6aa-a791022f2dcd
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6f9fa9c3-e89b-424e-b6aa-a791022f2dcd
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Collections