Waking Life ve A Scanner Darkly Filmlerinde Rotoskop Tekniğinin Kullanımının Anlatıya Etkisi

dc.contributor.advisor Selen, Eser en_US
dc.contributor.author Uçar, Zeynep
dc.contributor.author Selen, Eser
dc.contributor.other Visual Communication Design
dc.date.accessioned 2020-02-16T14:52:43Z
dc.date.available 2020-02-16T14:52:43Z
dc.date.issued 2019
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studies en_US
dc.description.abstract 1915 yılında Max Fleischer tarafından geliştirilen ve günümüzde hem elde hem de dijital olarak üretimi sürdürülen rotoskop tekniği, oyuncunun filme alınmış performansının projeksiyon yardımıyla cam bir yüzeyin arkasına yansıtılarak tek seferde tek kare olmak üzere görüntünün üzerinden elde çizim yapılmasına olanak tanıyan bir yöntemdir. Yöntem, diğer tekniklerden hareketin çizgi karaktere kopyalandığı süreçte fotoğrafik görüntünün çizgisel form ile bastırılması yoluyla ayrışmaktadır. Bu durum, görüntünün varlık-yokluk, gerçeklik- temsil, görüntülenen öznenin yahut animatörün varlığı gibi ikilikler arasındaki gerilimden beslenerek muğlak bir görsel izlenim yaratmasına neden olmaktadır. Ayrıca, yöntem, animasyonun erken dönemlerinde, tekniğin ontolojisi göz önünde bulundurulmaksızın, yalnızca hareket kesitleri arası geçişin akışkan ve gerçekçi bir biçimde gerçekleşmesini sağlamak için kullanılmıştır. Bu nedenle dijital çağa geçilmesi ile birlikte haraket yakalama [motion capture] gibi tekniklerin kullanılmaya başlamasıyla yalnızca rotoskop tekniği kullanılarak üretilen animasyon sayısında düşüş gözlenmektedir. Buradan hareketle, dijital çağa geçilmesinden itibaren yalnızca rotoskop tekniği kullanılan animasyonlar, tekniğin ontolojisini anlam yaratmaya yönelik bir biçimde kullanmaya başlamışlardır. Waking Life (Linklater, 2001) ve A Scanner Darkly (Linklater, 2006) gibi rotoskop tekniğini kullanan ve karakterlerin uyuşturucu ve rüyalar dolayımıyla içinde bulundukları gerçeklik ile olan ilişkilerini merkezine alan animasyonların, anlatılarında, görüntünün kullanmakta olduğu fotoğrafik imge ile olan ilişkisinden, algısal alana dair ve çizgisel olanın bir arada bulunmasının sağladığı muğlak izlenimden yararlanılmaktadır. Bu ilintiden yola çıkılarak yapılacak araştırmanın amacı rotoskop tekniğinin algı ile nasıl bir ilişki kurduğunu ve bahsi geçen filmlerin anlatısında sinemanın deneyim ile ilişkisi üzerine ne gibi söylemler üretilmesini sağladığını, Maurice Merleau-Ponty, Andre Bazin, Walter Benjamin gibi kuramcıların imge üzerine teorileri doğrultusunda kavramaktır. en_US
dc.description.abstract Developed by Max Fleischer in 1915, rotoscoping is an animation technique which allows the artist to draw and duplicate the actor’s performance which is reflected on a transparent surface frame by frame. The technique differs from other animation techniques by the repression of the photographic image by a sketched form, during the process of duplication of the movement to the sketched character. This situation causes the image to create an ambiguous visual impression provoked by the tension between absence-presence, reality-representation, actor-animator dynamics. In early periods of animation, rotoscoping was used to ease the transition of the movement between sequential frames, regardless of its formal and ontological features. Correspondingly, a decrease is observed in the usage of rotoscoping in the digital era, after the invention of new techniques such as motion capture. The animations that use rotoscoping after digitalization mostly aim to use the technique to create meaning considering its form features. Rotoscoped animations which focus on personal realities of characters who are experiencing dreams or hallucinations, including Waking Life (Linklater, 2001) and A Scanner Darkly (Linklater, 2006), benefit from the ambigious characteristics derived from the coexistence of the linear image and the perceptional ground of photographic cinema. The objective of this research is to figure out how rotoscoping relates to perception and what kind of statements are provided by the use of the technique, utilizing the ideas and writings of theoreticians such as Maurice Merleau-Ponty, Andre Bazin and Walter Benjamin en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2744
dc.identifier.yoktezid 554267 en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Rotoskop en_US
dc.subject Sinema en_US
dc.subject Fotoğraf en_US
dc.subject Resim en_US
dc.subject Belirti en_US
dc.subject Hareket en_US
dc.subject Zaman en_US
dc.subject Deneyim en_US
dc.subject Algı en_US
dc.subject Rotoscoping en_US
dc.subject Cinema en_US
dc.subject Photograph en_US
dc.subject Painting en_US
dc.subject Index en_US
dc.subject Movement en_US
dc.subject Time en_US
dc.subject Experience en_US
dc.subject Perception en_US
dc.title Waking Life ve A Scanner Darkly Filmlerinde Rotoskop Tekniğinin Kullanımının Anlatıya Etkisi en_US
dc.title.alternative Narrative Effects of Rotoscoping in Waking Life and a Scanner Darkly en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 1f3e3961-b0a9-473f-a773-7f9032211dae
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 1f3e3961-b0a9-473f-a773-7f9032211dae
relation.isOrgUnitOfPublication 16c4fef3-076c-4074-9f0a-96134858c612
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 16c4fef3-076c-4074-9f0a-96134858c612

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Waking Life ve a Scanner Darkly filmlerinde rotoskop tekniğinin kullanımının anlatıya etkisi.pdf
Size:
3.62 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections