Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması

dc.contributor.advisor Uzun Kazmacı, Özge en_US
dc.contributor.author Katı, Zülal
dc.contributor.author Uzun Kazmacı, Özge
dc.contributor.other Law
dc.date.accessioned 2020-06-03T09:58:04Z en_US
dc.date.available 2020-06-03T09:58:04Z en_US
dc.date.issued 2017 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Özel Hukuk Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Private Law en_US
dc.description.abstract Çağdaş yaşamda gelişen teknoloji ve mal veya hizmet çeşitliliğinin her geçen gün artmasının bir sonucu olarak reklamlar günlük hayatımızın her anına yerleşmiş durumdadır. Böylesine önemli bir yere sahip her kavramda olduğu gibi reklam kavramının da suistimalleri mevcuttur. Reklamların aldatıcı niteliklerde yapılması da bu suistimallerden birisidir. Bu sebeple çalışmamızda aldatıcı reklamlar kavramı, çeşitleri ve hukuki niteliği unsurlarıyla birlikte ele alınarak, örnek kararlarla birlikte Tüketici mevzuatı çerçevesinde değerlendirilmiştir. Tüketicinin korunması ve reklamların geliştirilmesi yolunda ise aldatıcı reklamlarla mücadele yolları; öz denetim, Reklam Kurulu, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un ayıp, Borçlar Kanunu'nun hile ve ayıp ve TTK'nın haksız rekabet hükümleri incelenmiştir. Netice itibariyle reklamların esasen güzel bir amaca hizmet ettikleri ve reklamların geliştirilmesi amacıyla en başta aldatıcı reklamlarla mücadele edilmesi, bu sayede hem tüketicinin hem de reklam olgusunun kendisinin korunması gerektiği tespit edilmiştir. en_US
dc.description.abstract The result of developing technology and increasing variety of products and services in daily life, advertisements have made their way into every aspect of our lives. As with any concept that holds an important role, advertising is susceptible to abuse. One of the ways advertisements are being abused is that they are made with deceptive qualities. In this study, the concept of deceptive advertisments, their types and their legal characteristics are examined together with precedents within the framework of Consumer rights laws. As for the protection of the consumer and development of advertisments, different ways of struggle against deceptive advertisments through self-policing, the Board of Advertising, laws against defects in the Law Concerning the Protection of Consumers, laws against defects and deception in the Code of Obligations, and unfair competition in the Turkish Commercial Code have been examined. In conclusion, it has been established that advertisments actually serve a good purpose and with the purpose of developing advertisments, struggle against deceptive advertising is necessary therefore protecting the consumer as well as the concept of advertising. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2856
dc.identifier.yoktezid 453088 en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Reklam en_US
dc.subject Aldatıcı Reklam en_US
dc.subject Tüketici Hukuku en_US
dc.subject Tüketicinin Korunması en_US
dc.subject Advertisement en_US
dc.subject Deceptive Advertisement en_US
dc.subject Consumer Law en_US
dc.subject Consumer Protection en_US
dc.title Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 84c7303e-ec1d-4acb-865c-988e9c426218
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 84c7303e-ec1d-4acb-865c-988e9c426218
relation.isOrgUnitOfPublication 438bfca4-1d8e-4297-ae8d-b09ea04c6067
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 438bfca4-1d8e-4297-ae8d-b09ea04c6067

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması.pdf
Size:
1.25 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections