A Phenomenological Approach To the Film Editing Practice: Legacy of Maurice Merleau-Ponty

dc.contributor.advisor Sarıkartal, Çetin Kemal en_US
dc.contributor.author Çöl, Doğa
dc.contributor.author Sarıkartal, Çetin Kemal
dc.contributor.other Theatre
dc.date.accessioned 2020-01-14T14:25:15Z
dc.date.available 2020-01-14T14:25:15Z
dc.date.issued 2019
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sinema Televizyon Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Cinema and Television en_US
dc.description.abstract A phenomenological look on film editing through Merleau-Ponty’s ideas opens up a new way of seeing what editing is and how it affects the spectator. In the classical sense, editing is looked at technically where certain aspects of its use in the film’s language are interpreted and analyzed to understand why and how something is done. In this thesis, the aim is to not dwell on understanding the why and the how. The aim is to view film editing from a different perspective that might lead to another type of thinking outside the limitations of empirical and intellectualist approaches. While the classical approach is able to satisfy most of what a spectator would need to understand, it falls short on what the spectator feels and experiences. In order to try to grasp how Merleau-Ponty’s phenomenological approach could be adapted to film editing. First we have to start from the beginning to see how editing came to be and what ideas, approaches and techniques it brought with it. As all the approaches have their own uses; we have to consider them as such and lay out what could be with Merleau-Ponty’s way and see how all the approaches compare in the end. Of course, this does not mean erasing all of film history and disregarding the classical way; it means that we can look at films from a perspective that the classical approach may not be able to see. en_US
dc.description.abstract Merleau-Ponty’nin fikirlerini kullanarak film kurgusuna fenomenolojik olarak bakmak, kurgunun ne olduğunu ve izleyiciyi nasıl etkilediğine dair yeni bir görüş sağlıyor. Klasik bağlamda kurguya, teknik olarak filmin dili içerisindeki parçalarının kullanılışının yorumu ve analizi ile bir şeyin neden ve nasıl yapıldığını anlamak üzere bakılır. Bu tezde, amaç bir şeyin nedenini ve nasılını anlamak değil. Amaç, film kurgusuna değişik bir perspektiften bakarak ampirik ve entellektüel yaklaşımlardan başka bir düşünceye yol açılmasıdır. Klasik yaklaşım bir izleyicinin ne anlaması gerektiğini tatmin ediyor olsa da, izleyicinin hissettiği ve deneyimlediği üzerine yeterli tatmini sağlayamaz. MerleauPonty’nin fenomenolojik yaklaşımının film kurgusuna uyarlanmasını kavramaya çalışmak için, öncelikle baştan başlamalı ve kurgunun nasıl bugüne geldiğini ve birlikte hangi düşünceleri, yaklaşımları ve teknikleri getirdiğinden başlamak gerekir. Her yaklaşımın kendine has uygulumaları olduğundan dolayı bu yaklaşımları bu şekilde ele alıp Merleau-Ponty’nin yönüyle birlikte öne sermeli ve sonunda diğer yaklaşımlarla nasıl karşılaştıklarını görmeliyiz. Tabii ki, bu film tarihini silmek veya klasik yaklaşımına itibar etmemek demek değildir, bu filmlere klasik yaklaşımın bakamadığı bir perspektiften bakabilmemiz demektir. en_US]
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2685
dc.identifier.yoktezid 543022 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Film history en_US
dc.subject Film theory en_US
dc.subject Film editing en_US
dc.subject Phenomenology en_US
dc.subject Perception en_US
dc.subject Experience en_US
dc.subject Body en_US
dc.subject Spectator en_US
dc.subject Film tarihi en_US
dc.subject Film teorisi en_US
dc.subject Film kurgusu en_US
dc.subject Fenomenoloji en_US
dc.subject Algı en_US
dc.subject Deneyim en_US
dc.subject Beden en_US
dc.subject İzleyici en_US
dc.title A Phenomenological Approach To the Film Editing Practice: Legacy of Maurice Merleau-Ponty en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication f70d5b0b-60df-4b7a-9104-108d1e926d94
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery f70d5b0b-60df-4b7a-9104-108d1e926d94
relation.isOrgUnitOfPublication a45c69cc-e678-4b86-9afd-a954b85a5bf5
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a45c69cc-e678-4b86-9afd-a954b85a5bf5

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
A phenomenological approach to the film editing practice Legacy of Maurice Merleau-Ponty.pdf
Size:
689.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections