2000'li Yıllarda Türkiye'de Çekilen Korku Filmleri ve İstikamet Uzun Metraj Film Senaryosu
Loading...
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
2000'li yıllarda Türkiye'de korku filmlerindeki artış pek çok araştırmacının ilgisini çekmiş, konu hakkında makaleler ve tezler yazılmıştır. Araştırmacıların bazıları korku filmlerindeki İslam dini öğelerini incelerken, bazıları feminist eleştiri açısından kadının sunumu üzerinde durmuştur. Ne dinin ne de kadının bir korku öğesi olarak filmlerde kullanılması yenidir. 2000'lerden sonra yeni bir yaratım sürecine giren yerli sinema, esasen önceki yıllarda yaptığı gibi korku filmlerinde Batı sinemasını örnek almış, dini ve cinselliği Batıdaki örnekler gibi kullanmış, fakat bu defa yerel motiflerle birbirine benzeyen filmler üreten yeni bir korku sineması furyası yaratmıştır. Bu uygulamalı tez için 2000'li yıllarda Türkiye'de çekilen korku filmleri incelenmiş, hem yapılan örneklere çok benzeyen hem de ideolojik olarak bu filmlerden ayrılan İstikamet uzun metraj filminin senaryosu yazılmıştır. Önceki örneklerin Türkiye Sineması'nda yeni bir akım başlattığı ama bunun gereğini layıkıyla yerine getiremediği düşünülmektedir. Feminist bakış açısıyla yazılan bu senaryo, hem bu türe yeni bir hikaye eklemenin hem de onlardan farklı olmanın peşindedir.
The increase in the horror films of the 2000s in Turkey attracted the interest of many researchers and some articles and theses were written about the subject. Some researchers examined Islamic religious items in horror movies, while others focused on women's representations in terms of feminist criticism. Neither religion nor woman is new to use in films as a source of fear. After the 2000s, a new type of horror movie has been created that exemplifies Western cinema and uses religion and sexuality as examples in the West, but this time produces movies that look alike with local motifs, as it did in previous years on the basis of a domestic cinema that entered a new creative process. This practice-based thesis contains the examination of horror films taken in Turkey after the year 2000 and a horror film scenario The Direction very similar to the examples made and separated ideologically from these films. It is thought that the previous examples have started a new trend in the Turkish cinema but they cannot fulfill the necessity of it properly. This scenario, written with a feminist point of view, aims not only to add a new story to this genre but also to be different from them.
The increase in the horror films of the 2000s in Turkey attracted the interest of many researchers and some articles and theses were written about the subject. Some researchers examined Islamic religious items in horror movies, while others focused on women's representations in terms of feminist criticism. Neither religion nor woman is new to use in films as a source of fear. After the 2000s, a new type of horror movie has been created that exemplifies Western cinema and uses religion and sexuality as examples in the West, but this time produces movies that look alike with local motifs, as it did in previous years on the basis of a domestic cinema that entered a new creative process. This practice-based thesis contains the examination of horror films taken in Turkey after the year 2000 and a horror film scenario The Direction very similar to the examples made and separated ideologically from these films. It is thought that the previous examples have started a new trend in the Turkish cinema but they cannot fulfill the necessity of it properly. This scenario, written with a feminist point of view, aims not only to add a new story to this genre but also to be different from them.
Description
Keywords
Korku filmleri, 2000'ler, Din, Kadın, Feminist Sinema, Türkiye Sineması