Traversing Epistolarity in Chantal Akerman's Les Rendez-Vous D'anna (1978)

dc.contributor.advisor Bayrakdar, Deniz en_US
dc.contributor.author Sezgin, Gözde
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.contributor.other 04. Faculty of Communication
dc.contributor.other 01. Kadir Has University
dc.date.accessioned 2022-07-06T07:28:13Z
dc.date.available 2022-07-06T07:28:13Z
dc.date.issued 2022-02
dc.description.abstract In this thesis, I study the films of the Belgian female director Chantal Akerman, with a focus on her 1978 film, Les Rendez-vous d’Anna. As one of the most influential, avantgarde auteurs in European Cinema, Chantal Akerman uses epistolarity (Naficy 2001) as the basis of her narrative, traversing the past and present through dark transitional spaces such as stations, hotel rooms, in scenes of loneliness and isolation, in the mother-daughter relationship, keeping her Jewish and queer identity as the basis of her film. I use qualitative analysis method and analyse the film based on Hamid Naficy’s discussion of epistolarity in An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking (2001), and other works focusing on the epistolary form (Kauffman 1986) and forms of address (Margulies 1996). Chantal Akerman is doing a mapping of World War II, and she portrays scenes from the traumatic past of Europe and focuses her work on personal stories from the aftermath of World War II. She uses epistolarity as an innovative way in her narrative, which combines the plots through a palimpsestic structure among the characters in the film. The monologues in the film replace the function of letters, while their confessional tone increases the epistolary effect. There are different epistolary media tools in the film and especially the use of telephones and the presence of answering machine within the narration bring this film closer to the telephonic epistles Hamid Naficy mentions (Naficy 2001, 101). The transitional spaces (Naficy 2001) and vehicles existing both in the image and soundtrack layers contribute to the film’s exilic and accented character. en_US
dc.description.abstract Bu tez çalışmasında Belçikalı kadın yönetmen Chantal Akerman'ın sineması 1978 tarihli filmi Anna'nın Buluşmaları üzerinden incelenmektedir. Çalışmada niteliksel analiz yöntemi kullanılmaktadır ve film Hamid Naficy'nin An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking (2001) kitabındaki mektupsallık tartışması ve mektupsallık üzerine diğer çalışmalar (Kauffman 1986, Margulies 1996) temel alınarak analiz edilmektedir. Avrupa Sineması'nın en etkili ve avangard auteurlerinden biri olan Chantal Akerman istasyonlar, otel odaları gibi karanlık geçiş alanları aracılığıyla geçmişi ve bugünü kateden filmde, mektupsallığı (Naficy 2001) anlatı sisteminin temeli olarak kullanmakta; yalnızlık, izolasyon ve anne-kız ilişkisini konu alırken Yahudi ve queer kimliği filminin kökeninde tutmaktadır. Chantal Akerman filmde 2. Dünya Savaşı'nın topografyasını kurar ve Avrupa'nın travmatik geçmişini resmederken savaş sonrasındaki kişisel hikayelere odaklanır. Filmde mektupsallık, karakterler arasındaki olay örgülerini palimpsestik bir yapı olarak birleştiren yenilikçi bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Filmdeki monologlar mektup yerine geçmektedir ve monologların itirafa dayalı olması filmin mektupsallık etkisini arttırmaktadır. Filmde farklı mektupsal medya araçları kullanılmaktadır ve anlatımda özellikle telefon kullanımının ve telesekreterin bulunması filmi Hamid Naficy'nin bahsettiği telefonik mektup türündeki filmlere yakınlaştırmaktadır (Naficy 2001, 101). Geçiş mekanları (Naficy 2001) ve vasıtalarının hem görsel hem işitsel varlığı filmin sürgünsel ve aksanlı karakterine katkıda bulunmaktadır. en_US]
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/4339
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Chantal Akerman en_US
dc.subject Female directors en_US
dc.subject Mother-daughter relationship en_US
dc.subject Queer films en_US
dc.subject Epistolarity en_US
dc.title Traversing Epistolarity in Chantal Akerman's Les Rendez-Vous D'anna (1978) en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Sezgin, Gözde en_US
gdc.author.institutional Bayrakdar, Gülümser Deniz
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.identifier.yoktezid 719093 en_US
relation.isAuthorOfPublication 90308fa2-3b2f-461c-bd72-26f24a62854e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 90308fa2-3b2f-461c-bd72-26f24a62854e
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication aada75de-8345-49bf-b263-3d8c076b09c8
relation.isOrgUnitOfPublication b20623fc-1264-4244-9847-a4729ca7508c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Gozde_Sezgin.pdf
Size:
728.27 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

Collections